خطر شیوع مجدد آنفولانزای فوق حاد پرندگان در یزد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: کاهش دمای هوا احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در یزد افزایش داده و مرغداران باید رعایت نکات بهداشتی را در بالاترین سطح انجام دهند.

به گزارش میبدما؛ علی اکبر حدادزاده مدیرکل دامپزشکی استان یزد در گفتگو با یزدرسا، با بیان اینکه در سال گذشته هیچ کانونی از بیماری آنفولانزای پرندگان در استان نداشته ایم، اظهار داشت: درسالجاری نیز موردی از مشاهده آنفولانزای پرندگان در استان یزد نداشته ایم اما از نظر فنی و بهداشتی ویروس آنفولانزا در حال چرخش است و اگر در این زمینه پیشگیری های بهداشتی و عفونی صورت نگیرد امکان بروز و درگیری ویروس وجود دارد.

وی افزود: کاهش دمای هوا احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در یزد افزایش داده و مرغداران باید رعایت نکات بهداشتی را در بالاترین سطح انجام دهند.

حدادزاده به مرغدارارن توصیه داشت: کنترل ورودی مرغداری و انجام شستشو و ضدعفونی، افراد یا وسایلی که بنا به ضرورت وارد مزرعه می شوند؛ رعایت بهداشت و نظافت توسط افراد شاغل در محیط مرغداری و کنترل ورود و خروج تمام جانداران و اشیاء به داخل و خارج مرغداری در کنار تغذیه مناسب، تأمین هوای سالم و کافی و استفاده به موقع از واکسن ها نقش اساسی در پیشگیری و کنترل بیماری ایفا می نماید.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در پایان از مرغداران خواست تا از پنهان نمودن شیوع بیماری در واحد پرورشی خود خودداری نموده و در صورت مشاهده علائم فورأ به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه و یا سامانه ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان گزارش دهند تا با پیگیری به موقع از انتشار بیماری در استان و ایجاد خسارات اقتصادی فراوان جلوگیری شود.