حیدریان: انتخاب همسر نیازمند مطالعه و مشاوره است

حجت‌الاسلام حیدریان گفت: انتخاب اشتباه همسر و اداره اشتباه زندگی ازجمله عوامل سلب آرامش در یک زندگی محسوب می‌شود که البته هر دو مورد به بحث ناآگاهی برمی‌گردد.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری شبستان از یزد؛ «حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین حیدریان» در مراسم هفتگی مجمع عاشقان بقیع شهرستان اردکان که با حضور جمع کثیری از دلدادگان و ارادتمندان به ساحت ائمه اطهار (علیهم السلام) برگزار شد ضمن تأکید بر لزوم تفکر، تدبر و تأمل بیشتر در سیره و سخنان راه گشا و ارزشمند معصومین (ع) گفت: ما که شیعه و پیرو اهل‌بیت (علیهم السلام) هستیم باید از سبک زندگی و فضائل روح‌بخش این خاندان مکرم که سراسر برکت و نورانیت است استفاده کرده و بهره‌جوییم.

وی با اشاره به اینکه ازجمله مأموریت‌های خطیر یازدهمین اختر تابناک آسمان پرفروغ امامت و ولایت، حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) این بود که اجازه ندهند دشمنان پی ببرند حضرت ولی‌عصر (عج) متولدشده‌اند و از طرفی نیز دوستان، وکلای اهل‌بیت (علیهم السلام) در جهان اسلام و بزرگان شیعه از تولد و ولایت حضرت مهدی موعود (عج) آگاهی پیدا کنند بیان کرد: زندگی بابرکت حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شامل سه دوره اختفاء (پنج سال پایانی حیات پدر بزرگوارشان)، دوران غیبت و دوره ظهور است.

کارشناس مذهبی بابیان اینکه دومین دوره زندگی حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شامل دو مقطع زمانی غیبت صغری و غیبت کبری (تا زمان کنونی) است ادامه داد: ائمه اطهار (علیهم السلام) با ایراد سخنان گهربار و گران‌قدر، شیعیان را بلاتکلیف نگذاشته و راه صحیح را روشن ساخته‌اند ازجمله اینکه پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و سایر اهل‌بیت (علیهم السلام) احادیث و بیاناتی در رابطه با دوازدهمین امام همام و مسئله ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مطرح کرده‌اند.

وی به ضرورت بهره‌مندی بیش از پیش ایرانیان از وجود حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیها) در شهر مقدس قم اشاره و اذعان کرد: خداوند تبارک و تعالی در آیه شریفه ۳۲ از سوره مبارکه نور می‌فرمایند که ازدواج برپا کنید و اگر مردان وزنان ازدواج کننده؛ فقیر اند، خدا به لطف و فضل خود آنان را بی‌نیاز و مستغنی خواهد کرد. در این مورد باید تذکر داد که خداوند دهه ۴۰، دهه ۵۰ و دهه ۹۰ یکی است و خدا باوران و افراد مذهبی باید بیشتر از سایرین به این مفاهیم قابل تأمل توجه کرده و بدان‌ها عمل کنند.

استاد حوزه علمیه ضمن ابراز گلایه از اینکه گاهی شاهد هستیم هنوز برخی از افراد متدین در مبحث ازدواج دختر و پسر می‌لنگند افزود: امیدواریم که ما و همه جوانان توفیق حضور و تشرف به سرزمین نزول وحی را داشته باشیم. حجاج بیت‌الله الحرام در کنگره عظیم حج ابراهیمی لبیک می‌گویند؛ لبیک گفتن در این فریضه سفارش شده برای تداوم لبیک گفتن‌ها به خداوند در سایر مراحل آتی زندگی ازجمله فراهم ساختن شرایط ازدواج جوانان نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال قول داده است که به دختر و پسری که ازدواج کنند؛ کمک کند تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد ادعای پیروی و تبعیت از فرمان‌های درگاه الهی را دارند اما به شکل دیگری عمل می‌کنند و شاهد اهمال‌کاری بعضی از خانواده‌ها در ازدواج دختران و پسران جوان هستیم.

حجت‌الاسلام‌ حیدریان؛ جوانان به ویژه دختران و پسران آماده ازدواج را به مطالعه کتاب یادت باشد (روایتی عاشقانه از زندگی شهید حمید سیاهکالی مرادی، شهید والامقام مدافع حرم) و کتاب رعنا سفارش و توصیه کرد و اظهار داشت: در آیه شریفه ۲۱ از سوره مبارکه نور، ازدواج عاملی برای وصول انسان‌ها به آرامش ذکرشده است به عبارتی خداوند در این آیه عنوان می‌کند که بساط ازدواج را فراهم کرده‌ام تا دختر و پسر به عقد یکدیگر درآمده و مایه آرامش و سکون هم باشند.

وی ابراز کرد: انتخاب اشتباه همسر و اداره اشتباه زندگی؛ ازجمله عوامل سلب آرامش در یک زندگی محسوب می‌شود که البته هر دو مورد به بحث ناآگاهی برمی‌گردد. جوانان باید توجه کنند که مبحث انتخاب همسر نیازمند مطالعه و مشاوره است.

کارشناس مذهبی در پایان با تأکید بر لزوم رواج جنبش کتاب‌خوانی در سطح جامعه و حتی هدیه دادن کتاب‌های مفید در مناسبت‌های مختلف و متعدد اضافه کرد: مطالعه کتاب‌های مؤثر درزمینهٔ معیارهای انتخاب همسر گاهی باعث تغییر نگاه برخی از افراد نسبت به این مقوله می‌شود. البته گاهی زوجین هم دیگر را درست انتخاب می‌کنند، خانواده‌ها نیز موافق‌اند ولی دختر و پسر (زوج) نمی‌دانند که باید به چه سبک و شیوه‌ای با یکدیگر زندگی کرده و یا باهم حرف بزنند.