نقد رأی، یک عرصه فکری و کرسی آزاد‌اندیشی است

معاون منابع انسانی دادگستری استان یزد، گفت: نقد رأی، یک عرصه فکری و یک فرصت برای تبادل اندیشه های قضایی در کرسی آزاد اندیشی است.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی دادگستری استان یزد؛ حسین دهقانی فیروز آبادی، در نشست نقد رأی دادگستری استان یزد که برای اولین بار به صورت عمومی با حضور دانشجویان و اعضای هیئت علمی و اساتید حقوق دانشگاه ها، کارشناسان و سردفتران همراه با داوری قضات مجرب محاکم تجدیدنظر و دیوان عالی کشور انجام شد، اظهار داشت: تقویت رویه های قضایی، تقویت دمکراسی در نتایج دادرسی و تحول در نظارت های اجتماعی بر رویه های قضایی از دیگر اهداف نشست های نقد رأی است.

وی نشست های نقد رأی را از رویکرهای جدید و تأکیدات آیت ا… رئیسی عنوان کرد و بیان داشت: با این اقدام، قوه قضاییه خود را در معرض نقد قرار داده و قطعاً هر دستگاه و سازمانی که خود را در معرض نقد قرار دهد می تواند مسیر ارتقاء و تعالی را طی نماید.

این مقام قضایی، خاطرنشان کرد: به طور معمول برداشت ها و تفاسیر مختلفی از قوانین اتخاذ می گردد که گرچه این تفاوت در برداشت و تفاسیر برای جامعه حقودانان محترم و معتبر است، اما عموم مردم، این اختلاف برداشت ها را حمل بر تعارض و تناقض در رویه ها می کنند.

وی افزود: نقد رأی، این فرصت را ایجاد می کند تا تفکرات به هم نزدیک تر و برداشت ها از قوانین به وحدت بیشتر برسد.

معاون منابع انسانی دادگستری استان یزد، گفت: در شیوه اجرای این نشست، از یک قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور، یک قاضی مجرب محاکم تجدید نظر و یک استاد مبرز دانشگاه در علم حقوق برای داوری دعوت شد و علاوه بر قضات رسیدگی کننده و صادر کننده رأی از سایر حقوقدانان از جمله سردفتران و وکلا نیز نظرات حقوقی و تحلیل های قضایی اتخاذ گردید.

دهقانی فیروزآبادی، این اقدام را گام اول ارتباط بیشتر دادگستری با محیط های علمی و دانشگاهی ذکر کرد و ابراز داشت: می توان این نشست ها را در دانشگاه ها منعقد کرد تا فرصت برای مشارکت جامعه دانشجویی بیشتر و انتفاع از این رویکرد برای دانشجویان تسهیل گردد.