طلاب باید به سمت تولید علم گام بردارند

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گفت: طلاب ما باید به سمت تولید علم گام بردارند نه اینکه مصرف کننده باشند و یا اینکه تولید دیگران را توزیع کنند.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری حوزه از یزد ، به مناسبت هفته پژوهش جلسه هم اندیشی با مدیران و معاونین پژوهش استان صورت گرفت. خانم دهقانی معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران با تبریک هفته پژوهش گفت : همان طور که می دانید در طول تاریخ حوزه های علمیه سکان دار تولید علم در زمینه علوم انسانی بوده اند .علمایی همچون شیخ انصاری ،شیخ کلیمی ،شیخ طوسی ودر میام زنان بانو امین رحمه الله علیهم از چهره های بارز این عرصه بوده اند .به تعبیر اقای قرائتی مردم سه دسته اند تولید کننده وتوزیع کننده ومصرف کننده ؛اگر روحانی اهل فکر واندیشه باشد تولید کننده، اهل بیان باشد توزیع کننده واگر علم وبیان داشت مصرف کننده است.

دهقانی در ادامه افزود:طلاب ما باید به سمت تولید علم گام بردارند نه اینکه مصرف کننده باشند یا اینکه تولید دیگران را توزیع کنند.طلاب باید دقت داشته باشند که کارخانه تولید می کند، مسئول این کارخانه بهتر است از کسی که کالای کارخانه را توزیع می کند باشند.طلبه ها از همان ابتدا بنویسند به تعبیر آقای مکارم حفظه الله تعالی طلبه از وقتی بدان ایدک الله را می داند بنویسد نه اینکه صبر کند تا به مقامات عالی برسد.مهم است که تعامل با معاون آموزش داشته باشید، نظارت کنید.جلسات هم اندیشی با اساتید پژوهش محور داشته باشید.

حال با توجه به تزریق شبهات فراوان از سوی دشمن این وظیفه بیشتر احساس می شود اینکه از جمع شما عزیزان ، عده ای خود را برای جهاد علمی آمده کنند اگر حوزه های علمیه بخواهند در عرصه های مختلف زنده باشند وماندگار بمانند باید به تعبیر آقای قرائتی تولید کننده باشیم .

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران در ارتباط پیوند آموزش با پژوهش خاطر نشان کرد:آموزش گرچه نیازی ضروری وانکار ناپذیر برای پاسخ به نیاز های علمی است اما به تنهایی نمی تواند بازدهی مناسبی داشته باشد به عبارتی پژوهش مغز کار حوزوی است؛ البته روشن است که رشد وارتقاء سطح پژوهش وتحقیقات بستگی به تقویت بنیه علمی دارد و زیر بنا وبنیان پژوهش، آموزش است ولازم است در یک جهت گیری دقیق برنامه های آموزشی حوزه به صورت پژوهش محور ترسیم گردد؛ آموزش بدون پژوهش موجب میشود که طلاب از نظر علمی رشد نداشته باشند.

ایشان با بیان سخنی از مقام معظم رهبری بیان کرد: مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی فرمودند:پژوهش وتحقیق در نظام های آموزشی دنیا رکن اساسی ومایه بقی آن است وشاخص رشد ویا عقب ماندگی هر مجموعه آموزشی وتحقیقی به چگونگی وجایگاه پژوهش آن بر می گردد، از این رو برای تحول وپیشرفت در حوزه باید به نظام پژوهشی آن عنایت ویژه ای بشود. در این راستا طلاب از همان ابتدا باید به تدریج با شیوه ها ومبانی پژوهش آشنا شوند تا بتوانند پس از طی مراحلی برای جامعه مفید باشند .

امروزه به تعبیر مقام معظم رهبری ما باید حالت تهاجمی داشته باشیم نه اینکه منتظر باشیم تا شبهه های وارد بشوند حال فکر کنیم چه جوابی برای آن تهیه کنیم .

خوشبختانه سیاست مرکز هم از سال ۹۵ بر این قرار گرفت که پژوهش در متن آموزش قرا گیرد که فعلا در دروس عقاید ،تاریخ ،اخلاق وتفسیر به صورت پژوهش محور با محوریت موضوع یابی ،منبع یابی ، آشنایی با نرم افزارها ، نشست های تخصصی و … اجرا می شود.

خانم دهقانی از دیگر برنامه های پژوهشی را، راه اندازی رشته تربیت محقق در دو رشته اخلاق وتربیت وکلام اسلامی دانست و افزود: معاونین محترم با همکاری ومساعدت مدیران بزرگوار جهت افزایش توان پژوهشی ارتقاء مهارت هایی نویسندگی ،روش مطالعه ،روش تحقیق کارگاهای را برگزار می کنند .

وی در زمینه جشنواره های برگزار شده اشاره نمود و گفت: به منظور تقویت انگیزه های پژوهشی وفراهم سازی رقابتی برای پژوهشگران وترغیب وتشویق طلاب خواهر درسال فراخوان هایی مانند جشنواره علامه حلی رحمه الله علیه از سوی مرکز ابلاغ می گردد که در این جشنواره رقابت خواهران و برادران طلبه در قالب کتاب، مقاله ،تحقیق پایانی وپایان نامه به وصورت انفرادی برگزار می گردد که رده سنی ۳۱ (جوان )سال می باشد. که در دو مرحله استانی وکشوری ارزیابی انجام می شود با وجود آنکه رقابت بین طلاب برادر وخواهر بوده است خوشبختانه ممتازینی از خواهران هم داشتیم که الان دوازدهمین مرحله آن در اجرا است ونامه آن به مدارس ارسال شده است .

دهقانی در بیان از جشنواره بانوی کرامت گفت: هدف از این جشنواره شناسایی برترین های حوزوی برای پژوهشگران شاغل به تحصیل یا فارغ التحصیل ،اساتید ومعاونین برگزار می گردد .این جشنواره در قالب های کتاب، مقاله ،تحقیق پایانی وپایان نامه،پژوهش درسی ونشریات ،نشست ها ،کرسی ها ووبلاگ به صورت فردی وگروهی اجرا می گردد واین جشنواره فقط مرحله کشوری دارد واز استا ن یزد رتبه کشوری در بخش های مختلف داشته ایم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران در ارتباط با فراخوان رشد اظهار داشت: هر سال به منظور ترغیب وتشویق طلاب خواهر به انجام پژوهش های گروهی ،هماهنگ سازی تحقیقات با نیازهای جامعه وضرورت پاسخگویی به آنها ،مسابقات علمی –پژوهشی رشد با دو شیوه کتابخانه ای –پیمایشی برگزار می شود در این مسابقه افراد پس از ثبت نام در گروه های ۳الی ۵ نفره برای انتخاب موضوع ،وانجام کار تحقیقی اقدام می نمایند که در سه مرحله مدرسه ای ، استانی وکشوری آثار ارزیابی می شود که در این بخش هم خواهران صاحب امتیاز شدند.