یک کارگردان انقلاب خوشفکر و فهیم باید فیلم زندگی یحیی‌زاده را بعنوان الگوی نمایندگی در ایران بسازد

آقای یحیی زاده مشتری ثابت این گلهای یاس بود اما بیشتر از بقیه از من می گرفت پرهیزی نداشت از اینکه به من بگوید به من بیشتر گل بده من می خواهم گل را شب به خانه ببرم.

  • در مراسم سالگرد درگذشت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید جلال یحیی زاده -نماینده فقید مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی- مراسم با شکوهی تحت عنوان “بی قرار خدمت” در سالن اجتماعات کانون شهید رجایی میبد برگزار شد. در این مراسم، آقای دکتر غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی امام خامنه ای و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس کننونی فراکسیون اصولگرایان مجلس، طی سخنانی درباره اوصاف و ویژگی های مرحوم یحیی زاده سخنرانی نمود که نظر به اهمیت این سخنان متن این سخنان به مخاطبان عزیز تقدیم می گردد. قسمت سوم سخنان دکتر حداد عادل درباره مرحوم یحیی زاده را در پیش رو دارید:
  • قسمت اول سخنان دکتر غلامعلی حدادعادل
  • قسمت دوم سخنان دکتر غلامعلی حدادعادل

مرحوم یحیی زاده خصوصیات کم نظیری داشت؛ اولا حق طلب بود. ارزش اصلی اش به این حق طلبی بود. هواکشته، هوای نفس زیرپاگذاشته، شجاع و مصر در اثبات و احقاق حق. آنجایی که باید حرف بزند، حرف می زد و ساکت نمی ماند. وقتی تصمیم گرفته شد درباره سازمان تربیت بدنی تحقیق و تفحص شود من چون میدانستم که چقدر آن مسئله لغزش‌گاه قدم‌هاست از ایشان خواستم مسئولیت هیئت تحقیق و تفحص را بپذیرد چون می دانستم کسی نمی تواند یحیی زاده را بخرد و او اهل معامله نیست. می دانستم در تلاطم هیجانات سیاسی دنبال باطل کردن حق و حق کردن باطل نیست. تهمت نمی زند. بی انصافی نمی کند.

نزدیک یک سال در این باره زحمت کشید و بعد نتیجه تحقیق و تفحص را آوردند کمیسیون. من به عنوان رییس کمیسیون معتقد بودم که آقای یحیی زاده فراتر از اختیارات آئین نامه ای تحقیق و تفحص کرده . بنده تفسیرم از آئین نامه مجلس این بود که تحقیق و تفحص فقط در موادی باید صورت بگیرد که در تقاضای تقاضاکنندگان در مجلس خوانده شده و نمایندگان به آن رای داده اند. آقای یحیی زاده می گفت: نه! ما که رفتیم تحقیق و تفحص کردیم راجع به بسیاری از موارد دیگر هم تحقیق و تفحص کردیم و باید اینها هم مطرح شود. شاید بیست و چند ساعت در جلسات متعدد کمیسیون بحث می کردیم . آقای یحیی زاده نظر خودش را می گفت من نظر خودم را می گفتم. من می دیدم که آقای یحیی زاده که زحمت زیادی کشیده بود از من آزرده خاطر و رنجیده شده بود اما این رنجیدگی دو سه هفته ای بیشتر ادامه نداشت. دلش کینه نداشت. دوباره آمد و همان مهر و محبت برقرار شد.

یک صورت دلپذیری داشت از جمله کسانی بود که وقتی آدم به او نگاه می کرد دلش شاد می شد و دوست داشت هر چه بیشتر نگاهش بکند از جمله کسانی بود که همنشینی با او و دیدن او انسان را از خدا دور نمی کرد بلکه به یاد خدا می انداخت مصداق این عبارت بود که «من یذکرکم الله رویته» رویت او آدم را در حال و هوای خدایی قرار میداد با طبع لطیف، شوخ طبع و آن چشمان نجیب. حالا ما که گاهی در شعر شاعران با توصیف شاعران از چشمهای زیبا آشنا هستیم این چشمان یحیی زاده دریچه ای بود به دل روشن و خدایی و صاف او. واقعا اینطور بود. او روح بسیار ظریفی داشت. بنده در مجلس عادتم این است که در فصل گل همیشه با دو سه مشت گل یاس صبحها به مجلس می روم. این گلهای یاس روی میز من هست و نمایندگان لطف می کنند و می آیند و هرکدام چندتا گل یاس می گیرند. از سال ۷۸ تا حالا که در مجلس هستم در فصلی که گلدان یاس، گل می دهد من صبحها با گل یاس می روم مجلس. آقای یحیی زاده مشتری ثابت این گلهای یاس بود اما بیشتر از بقیه از من می گرفت پرهیزی نداشت از اینکه به من بگوید به من بیشتر گل بده من می خواهم گل را شب به خانه ببرم. این لطافت روح او بود. می گفت چه کار کنیم این گلها تا شب پژمرده نشود؟ بوی خوش این گلها باقی بماند؟ من گاهی اوقات اگر گلی اضافه می آمد هم به او می دادم. این لطافت روح او را مقایسه کنید با آن سختکوشی با آن رفتن به جبهه با آن سلاح به دست گرفتن با آن در روستا و کویر گشتن با آن سوار موتور شدن…

آن سالها که مجله گل آقا در می آمد –خدا رحمت کند مرحوم کیومرث صابری را دوست عزیز ما بود انقلابی و مومن بود- به زبان طنز می خواست به نمایندگان بگوید مواظب خودتان باشید. در یک دوره ای که ظاهرا  تازه مجلس شروع شده بود یک کاریکاتور در صفحه اول کشیده بود. نمایندگان را کشیده بود که موقع ورود به مجلس با دوچرخه و موتور و ژیان و این طور چیزها هستند و در پایان دوره هم همه سوار بنز و ماشینهای خیلی شیک و گرانقیمت دارند مجلس را ترک می کنند. خواسته بود که بگوید مواظب باشید اینطوری نشوید من میخواهم بگویم یحیی زاده اگر با موتور آمد مجلس با موتور هم از مجلس آمد بیرون. گفت «پیاده آمده بودم پیاده خواهم رفت». همان طوری که آمده بود مجلس همان طور مجلس و دنیا را ترک کرد. به خاطر همین است که من می گویم خیلی به جاست که یک هنرمند فیلمساز و کارگردان انقلابی خوشفکر و فهیم پیدا شود بیاید زندگی این نماینده را به عنوان نمونه از این انقلاب فیلم کند و این را ببرند در کشورهای اسلامی و بگویند آن امام بزرگوار و آن چند صد هزار شهیدی که به ندای او لبیک گفتند کاری کردند در این کشور که این مملکت نمایندگانی اینطوری پیدا کرد. اینها می توانند الگو باشند.