باربی‌های محجبه!

مصطفی قاسمی پور

  • مصطفی قاسمی پور

ملاک هایم اینه که: حزب اللهی باشه و ولایی. در ضمن ساده زیست باش و خیلی اهل تکلف نباشه و البته خودت میدونی که کلا از چادر ملی حالم بهم میخوره. با این مشخصات اگه موردی میشناختی بهم بگو….

گزاره بالا جمله تکراریست که در برابر شاخص های خیلی از رفقایم برای ازدواج دیده ام. شدت و حدتش بجای خود ولی کلیت همین است و بعلاوه یک نکته مهم: زیبایی نیز برایم درجه اهمیت بالایی دارد.

راستش مورد خوبی بود, بنده خدا ویژگیهای قابل تحسینی داشت. ۱۴ سکه مهریه و اصل ساده زیستی.واقعا خداروشکر کردم که انقلاب همچین عفیفه های متدینی تربیت کرده ولی میدونی همون جلسه اول قضیه رو منتفی کردم…

این گزاره ایست بعد از معرفی مورد به برخی دوستان با اون ملاک های خط اول.

با این همه کمالات که گفتی چرا جواب رد دادی؟ مگه چه عیب اعتقادی فکری فرهنگی داشتید؟

نه راستش اصلا کار به بررسی ریشه های اعتقادی نرسید گرچه از وجناتشون برمیومد انسان وارسته ایند ولی همون نگاه اول به دلم ننشست چون زیبایی واسم خیلی مهمه!!

قصد توهین به کسی را ندارم و ضمیرم هیچ مرجع خاصی ندارد لذا رنجش دوستان را موجب نشود ولی به این باور دارم نزدیک میشوم که خیلی از رفقای متدین واسه ازدواج دنبال یه باربی محجبه هستند. آنقدر زیبایی ظاهری در نظرشون اصل و اساس هست که اجازه ورود نقاط قوت فکری رفتاری دختر خانم به ذهنشون رو نمیدن. البته با این به دلم ننشستن مخالف نیستم ولی اینهمه زیبایی را ملاک قرار دادن درست نیست.

شاید ایراد از برهنگی فرهنگی پیاده روهای ماست که خواه ناخواه چشمان ما و زیبایی شناسی ناهشیار ما در طی این سالها طور دیگری پرورش داده است.

با احتیاط فقط اشاره ای میکنم که بگمانم برخی از خانم های مذهبی محجبه نیز به مرور از آستانه اعتقاداتشان پایین آمده اند و با روی آوردن به آرایش و… خود را متناسب با زمان حال!! آماده ازدواج میکنند!. گرچه شاید بالکل این حرفم اشتباه باشد.

قدری باید تامل کنیم. بخواهیم یا نخواهیم هستند دیده ایم دخترانی که در مترو و پارک و خیابان و… حجاب کامل دارد ولی با کفشی قرمز. پوشش مناسبی دارند با کوله پشتی زرد رنگ و…. خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

حرفهای زیادی هست برای نوشتن و گفتن. واقعیات تلخی که دامن گیر خیلی از دوستان شده و حرفهای تلخ تری که از تغییر مشی و منش دختران مذهبی میشنویم. دخترانی که متاسفانه آنها نیز گاها در پس شاخص های توهمی کاری جز جواب رد به خواستگار ندارند.

آنچه در وجیزه بالا آمد قصد رنجش و جسارت کسی را ندارد. ممکن است کسی کاملا رد کند ولی حقیر واقعیت ملموسی را دیده ام و نگران ادامه این روند ناهمگونم. گرچه قصد تسری به کل جامعه جوان مجرد کشور را ندارم.

چه کسی بر روی آرایش هایمان چادر کشیده و چه تفکری ما را به سمت آرایش روی چادر سوق میدهد؟

ذائقه جوان ایرانی را برای ازدواج کدام فرآیند تغییر داده؟