مدیریت نارین قلعه به شیوه هیات امنایی باشد

فرماندار میبد گفت: مدیریت اثر «نارین قلعه» به شیوه هیات امنایی با مشارکت اداره‌ها، نهادهای مرتبط و تشکل‌های مردم نهاد می‌تواند، نگاهی مثبت برای انجام وظیفه و ارائه عملکرد نسبت به این اثر تاریخی در منطقه ایجاد کند.

به گزارش میبدما به نقل از ایرنا؛ حسین فلاح در نشست بررسی مسائل مرتبط به مرمت حصار این اثر که در بافت قدیم و در درون شهر میبد قرار دارد، افزود: کار مرمت باید با همراهی و کمک نهادها و اداره‌هایی مانند شهرداری ، شورای شهر ، بسیج و سپاه ، جهاد کشاورزی ، اوقاف ، بنیاد میبدی و… با محور میراث فرهنگی و با تخصیص اعتبار و با نظر فنی و کارشناسی پیگیری شود.

وی بستن داربست ، مدیریت قنات ، تامین اعتبار از سوی شهرک صنعتی و بنیاد میبدی و..، تسهیل مسائل مرتبط به اداره اوقاف با نگاهی مثبت و همراه با تعامل و تساهل ، آزادسازی و … را از جمله مسائلی برشمرد که باید مورد عنایت قرار گیرد.

فرماندار میبد در ادامه از مدیریت میراث فرهنگی شهرستان خواست مدیریت این اثر را به شیوه هیات امنایی پیگیری کند.

مدیر پایگاه پژوهشی میبد نیز با ارائه گزارشی به صورت تصویری از حصار نارین قلعه گفت : به علت وجود انبوه خاک‌ ریخته شده در پشت حصار این اثر منحصر به فرد ، هر نهادی عهده دار انجام این کار نمی شود و نیاز به امکانات دارد.

سیما حشمت، فرسایش طبیعی هوازدگی ، وجود موریانه ، لانه گزینی حیواناتی مانند موش ، روباه و …، آبیاری‌ غرقابی اطراف قلعه ، فرسایش بستر طبیعی ، وجود قنات ، خالی شدن زیر دیوارها و … را از عوامل آسیب زا در ارتباط با ریزش حصار این بنا برشمرد که از چند ماه پیش در فضاهای مجازی رسانه‌ای شد.

در این نشست مقرر شد با همکاری شهرداری جمع آوری نخاله و سگ‌های ولگرد انجام گیرد.

نارین قلعه‌ یکی از بناهای تاریخی و باشکوه ایران کهن در دوران ساسانی است که معماری و هنر سازندگان آن، موجب تحسین باستان‌شناسان و تاریخ‌دوستان شده و این بنای کهن در سال ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسیده است.

نارین قلعه در واقع ارگ حکومتی شهر تاریخی میبد است که درپشته‌ای طبیعی با ارتفاع بیش از ۲۵ متر همچنان از دوره ساسانیان استوار باقی مانده‌است.

میبد، شهری در مرکز ایران با پیشینه‌ای چندین هزار ساله است.

این شهر دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد و به عنوان مرکز زیلوبافی و سفال دست‌ساز ایرانی و پایگاه عمده تولید کاشی محسوب می‌شود و به واسطه بافت تاریخی ارزشمند خود تمام شهر در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.