راهبرد دستگاه قضا از طریق شوراهای حل اختلاف

معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان یزد گفت: رسالت شوراهای حل اختلاف بر اساس توسعه و ترویج صلح و سازش پرونده ها و کاهش ورودی پرونده ها به سیستم قضایی است.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی دادگستری استان یزد؛ محمدرضا حداد در حاشیه بازدید از شوراهای حل اختلاف شهرستان میبد بیان داشت: طبق بخشنامه ارسالی از سوی رییس دستگاه قضا، تمامی پرونده های با موضوع جرایم قابل گذشت، جرایم غیر قابل گذشت که دارای جنبه خصوصی نیز می باشند ، دعاوی حقوقی و خانواده به غیر از استثنائات ماده ۱۰ از قانون شورای حل اختلاف با رعایت شرایط در این بخشنامه باید جهت کاهش ورودی در راستای صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ارجاع شود.

وی به جایگاه شوراهای حل اختلاف در دستگاه قضا اشاره کرد و افزود: شوراهای های حل اختلاف جایگاه مناسبی را در دستگاه قضائی دارند و می توانند با فراهم کردن موجبات صلح و سازش که وظیفه اصلی آنهاست از ایجاد و ورود پرونده ها به دستگاه قضایی بکاهند و کاهش موجودی پرونده ها به دادسراها و محاکم وبالتبع کاهش اطاله دادرسی را رقم بزنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: تحقق اهداف رئیس قوه قضاییه مبنی بر کاهش ورودی پرونده ها و جلوگیری از اطاله دادرسی نیازمند ارائه راهکارها و بکارگیری ابزارهایی است که یکی از این راهکارها می تواند بهره گیری از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در جهت گسترش فرهنگ صلح و سازش و اصلاح ذات البین قبل از ورود پرونده ها به دادسراها و محاکم باشد.

حداد ابراز داشت: تحقق ۵/۸۷ درصدی ابلاغ الکترونیک و کسب امتیازات الکترونیک، کاهش وارده، افزایش مختومه و کاهش مانده پرونده ها، در کاهش اطاله دادرسی در پرونده های شوراهای حل اختلاف و دیگر مراجع قضایی شهرستان میبد بسیار مؤثر بوده که این امر نشان از تلاش و همت شوراهای حل اختلاف این شهرستان دارد.

وی خاطرنشان کرد: عدم اخذ هزینه دادرسی، فقدان تشریفات خشک دادرسی و سرعت بخشی در رسیدگی به پرونده ها برای جلوگیری از اطاله دادرسی از مزایای ارسال پرونده ها جهت حل و فصل به شوراهای حل اختلاف است.