موادمخدر، حاشیه‌نشینی و مهاجرت سه چالش‌ یزد است

فرمانده انتظامی یزد از مواد مخدر، حاشیه نشینی و مهاجرت به عنوان سه چالش‌ مهم اجتماعی و فرهنگی استان نام برد و گفت: حاشیه‌نشینی از جمله مواردی است که در خصوص آن غفلت شده است .

در ۶ ماهه نخست امسال حدود ۱۲ تن انواع مواد مخدر به همت ماموران انتظامی استان یزد کشف شد و بر اساس آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ حدود ۸۲ هزار نفر به یزد مهاجرت کردند.

به دلیل ۲ دهه خشکسالی در یزد ، این استان علاوه بر مهاجرت داخلی به مرکز استان و برخی شهرهای صنعتی و معدنی با مهاجرت از دیگر شهرها و کشور افغانستان روبروست و این امر سبب افزایش حاشیه نشینی در تعدادی از شهرهای دشت یزد- اردکان خصوصا در مرکز استان شده است.

سرتیپ محدرضا میرحیدری در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه امسال برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی با شعار «پلیس هوشمند، امین مردم» از ۱۱ الی ۱۷ مهرماه به مناسبت هفته نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ( ناجا ) با همکاری دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود، افزود: اگر دستگاه‌های فرهنگی و مسئول دست به دست هم بدهند و مطالبات مقام معظم رهبری را اجرایی کنند این شرایط تغییر خواهد کرد و از توسعه و گسترش حاشیه نشینی جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: نوعدوستی مردم یزد باعث شده است تا مهاجرت‌ها، استان را دچار مشکلاتی کند، به خصوص در رشد قارچ گونه خانه‌های مسافر حتما باید حقوق جامعه مدنظر مالکان قرار گیرد و با چارچوبی که پلیس و دستگاهای مسئول برای مالکان مشخص کردند، بروز جرایم و نگرانی‌هایی که حتی ممکن است جان مالکان را به مخاطره بیندازد مدنظر مالکان باشد و منفعت طلبی شخصی را ملاک قرار ندهند.

فرمانده انتظامی استان یزد با اشاره به قتلی که چندی قبل با تیراندازی در خیابان مهدی یزد اتفاق افتاد، گفت: متهم از استان‌های مرزی به یزد آمده بود و در چند خانه‌ مسافر اسکان یافت و نیت مجرمانه خود را دنبال کرد و در این تیراندازی راننده تاکسی تلفنی فوت کرد، چنانکه در پذیرش و اسکان افراد دقت داشته باشیم ، این خسارت به جامعه تحمیل نمی‌شد.

میرحیدی با بیان اینکه توجه‌ای که باید از طرف دستگاه‌های مسئول به بخش امنیت استان بشود در حد انتظار نیست، اظهار داشت: با توجه به برنامه‌هایی که استانداری و مسئولان استان برای توجه بیشتر به حوزه پلیس دارند انتظار داریم برخی از موارد و خلاها رفع شود.

وی در ادامه از جمله برنامه‌های هفته ناجا را دیدار با امام جمعه یزد و ائمه‌جمعه شهرستان‌ها، گلباران قبور شهدا، دیدار با خانواده‌ها شهدا، جانبازان، ایثارگران ، حضور در نمازهای جمعه و سخنرانی پیش از خطبه‌ها ذکر کرد.

وی ارائه گزارش عملکرد به مردم، برپایی میزخدمت در مراسم نمازجمعه، حضور در مدارس و مساجد، برگزاری صبحگاه مشترک، تجلیل از کارکنان ساعی و خیران امنیت‌ساز، اهدای خون، نشست علمی با دانشگاهیان و دیدار با استادان دانشگاهی را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.

فرمانده انتظامی استان بیان داشت: این هفته فرصتی برای معرفی خدمات پلیس به عنوان یکی از بازوان پر قدرت نظام است و باید نسبت به جلب مشارکت همگان در برنامه‌ها بهره گرفت .

به گفته وی، هدف پلیس بیشتر ارائه خدمات مضاعف توسط یگان‌های نظامی و پلیس‌های تخصصی به جامعه و معرفی عملکرد یک ساله است.

فرمانده انتظامی یزد خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت امنیت، انتظار کمک و همکاری از سوی دستگاه‌ها فراتر است،اما دستگاه‌هایی هم بودند که نهایت تلاش خود را در این زمینه به کار گرفتند.

میرحیدری گفت: مردم در جنگ سخت اقتصادی با مشکلاتی روبرو هستند و نیروی انتظامی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که بستر را در حوزه امنیت اجرایی به گونه‌ای آماده کند که تمام دستگاه‌ها بتوانند به خوبی برنامه‌های خود را در خدمت‌رسانی به مردم انجام دهند.

وی افزود: اگر بخواهیم شرایط امنیتی استان حفظ شود و به آن ارتقا ببخشیم، باید از درون به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا پلیس بتواند از حق و حقوق جامعه و دستگاه‌های مختلف بتواند درست حراست کند.

این مسئول انتظامی استان بدون ذکر آمار از سال گذشته تاکنو گفت: سرقت منزل ۲ درصد، مغازه چهار درصد، خودرو ۹ درصد، محموله بار ۱۰۰ درصد، قاپ‌زنی ۱۷ درصد، احشام ۱۵ درصد، کابل مخابراتی و برق ۴۴ درصد، مصالح ساختمانی ۳۴ درصد و سایر سرقت‌ها ۲۰ درصد در استان کاهش داشته است.