مجتمع سفال، سرامیک و صنایع‌دستی میبد در سراشیبی «رکود تولید»

مزایده مجتمع سفال، سرامیک و صنایع دستی میبد علی‌رغم پیگیری های صاحبان کارگاه های این مجتمع، برای تعدای از این تولیدکنندگان برگزار شد.

به گزارش میبدما؛ شنیده های خبرنگار ما حاکی از این است مزایده مذکور با اینکه از جهات قانونی نیز دارای حرف و حدیث هایی بوده است، برای برخی از این کارگاه ها برگزار شده است.

صاحبان هر ۹ کارگاه این مجتمع پیگیری زیادی مربوط به این موضوع داشته اند و گفته شده حتی پای دیوان محاسبات استان یزد نیز به ماجرا باز شده است و علی رغم قول و قرارهایی که از طرف میراث فرهنگی در بی‌اهمیت بودن این مزایده به صاحبان کارگاه ها داده شده، از شرکت کنندگان در مزایده مطالبه سفته ۵۰ میلیونی و همچنین اجاره بهای دوبرابری شده است!

از قرار معلوم تنها یکی از صاحبان این کارگاه ها حاضر به بستن چنین قراردادی شده و بقیه تولیدکنندگان در حال برنامه ریزی برای تعطیلی و جمع کردن وسایل کارگاه های تولیدی خود هستند! هر چند هنوز دو یا سه کارگاه نیز تا انتهای سال قرارداد دارند و آنها نیز به سرنوشت کارگاه های دیگر در برگزاری مزایده دچار خواهند شد.

 

         بیشتر بخوانید

 

دل‌سرد کردن و ناکامی تولیدکنندگان میبدی در حالی صورت می گیرد که طبق مشاهدات خبرنگار میبدما، برخی از این تولیدکنندگان جهت بالا بردن میزان تولید و بهتر کردن کیفیت محصولات خود نسبت به تخلیه خاک به میزان زیاد و همچنین برنامه ریزی برای ساخت کوره هایی به روزتر اقدام کرده بودند.

حال و با این شرایط باید انتظار داشت که مسئولین شهرستان میبد نسبت به جلوگیری از شکستن کمر تولید محصولات سفالینه میبدی در این مجتمع اقدامی عاجل انجام دهند، چه، تولید کنندگان باسابقه میبدی را اینگونه زمین‌گیر کردن، رشد و تعالی این هنرصنعت تاریخی را در پی نخواهد داشت، بلکه کندن ریشه تولید میبدی را رقم زده و سرازیر شدن تولیدات دیگر شهرستان ها و دیگر کشورها را به میبد در پی خواهد داشت.