برپایی ۳۴ موکب در اربعین حسینی از سوی یزدی‌ها

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان یزد تعداد مواکب فعال استان در مراسم اربعین حسینی را ۳۴ مورد اعلام و گفت: حدود نیمی از این مواکب مربوط به شهرستان یزد است.

به گزارش میبدما به نقل از ایکنا از یزد، مشهدی بافان، جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان یزد در نشست ستاد اربعین حسینی شهرستان یزد ضمن بیان تلاش‌های صورت‌ گرفته برای ارائه خدمت شایسته به بیش از ۳۷ هزار زائر اربعین از استان یزد در سال ۱۳۹۷، گزارشی در خصوص خدمات و فعالیت‌های کمیته اعزام و مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه در سال جاری ارائه کرد.

وی اظهار کرد: طبق سهمیه ابلاغ شده از تهران، در مجموع ۲۵۵۵۰ نفر اسکان در روز، سهمیه استان یزد است که در این راستا ۳۶۶۰۰ پرس غذا هم در هر وعده توزیع خواهد شد.

مشهدی بافان تعداد مواکب فعال استان در مراسم اربعین حسینی را ۳۴ مورد اعلام کرد و یادآور شد: حدود نیمی از این مواکب مربوط به مرکز استان یعنی شهرستان یزد است.

ساماندهی موکب‌داران، برنامه‌ریزیی و انجام پیش‌بینی‌های لازم جهت ساماندهی اسکان زائران در کربلا، کاظمین، نجف و مرز چزابه، تمهیدات لازم برای استقرار زیر‌ساخت‌های بهداشتی، ضرورت انجام مقدمات امور گمرکی در یزد به منظور تسریع خروج از مرز، جذب منابع خیری، تهیه و آماده کردن اجناس مورد نیاز جهت ارسال به مکان‌های پیش‌بینی شده، درخواست تسریع در بررسی طرح پیشنهادی مساعدت شورای شهر به ستاد اربعین حسینی در صحن شورای اسلامی و درخواست معرفی رانندگان فعال در مراسم اربعین جهت أخذ حواله لاستیک سهمیه‌ای، از دیگر محور‌هایی بود که وی به آن اشاره کرد.

محمدعلی جعفری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار یزد نیز در این نشست اظهار کرد: اربعین حسینی بزرگترین اجتماع شیعیان در سطح جهان است که می‌تواند منجر به ایجاد انسجام و اتحاد بیشتر شیعیان سرتاسر جهان برای مقابله با تهدیدات دشمنان شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و عظمت این رویداد، شهرستان یزد باید نقش مهم خود را در ابعاد مختلف مرتبط با مراسم اربعین ایفا نماید و لذا لازم است دستگاه‌های ذی ربط کلیه ظرفیت‌های خود را برای تسهیل‌گری سفر زائران و هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم اربعین حسینی به کار گیرند.

سیدمحمد رستگاری، فرماندار یزد نیز در این نشست بیان کرد: با توجه به عدم نیاز به ویزا پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نسبت به سنوات قبل استقبال بیشتری از سفر اربعین صورت پذیرد به همین دلیل لازم است بیش از سال گذشته آمادگی مدیریت سفر را داشته باشیم.

وی افزود: به دلیل عدم آگاهی برخی از مردم با الزامات سفر اربعین، لازم است کمیته آموزش نسبت به این موضوع ورود کند و آداب سفر اربعین، مسائل فرهنگی و برخی قوانین کشور عراق که مرتبط با ابعاد مختلف سفر زائران است را به صورت گسترده به اطلاع شهروندان برساند تا مردم با آگاهی از همه جوانب در سفر حاضر شوند و بیش از پیش زمینه آسایش هموطنان در این سفر فراهم شود.

فرماندار یزد لزوم استفاده از تجربیات سال‌های أخیر را ضروری دانست و یادآور شد: به عنوان نمونه در سال‌ گذشته بعضی از کاروان‌ها مجوز‌های لازم را نداشتند و لذا به دلیل نداشتن شرایط لازم، در مسیر رفت و برگشت با ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی مواجه شدند که ارائه خدمات به شکل نامناسب موجب نارضایتی برخی از زائران و سردرگمی آنان در مرز شده بود، به منظور عدم تکرار چنین مواردی لازم است درخواست متقاضیان صدور مجوز بصورت دقیق بررسی و از ورود افراد بدون داشتن شرایط لازم پیشگیری شود.

محمد صادق طهماسبی، مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری و دبیر ستاد اربعین حسینی استان یزد نیز در خصوص برخی از پیشنهاد‌ها و ابهامات مطرح شده در جلسه توضیحاتی را مطرح و سپس ضمن بیان ضرورت توجه وافر به تأمین امنیت و سلامت غذایی زائران گفت: تهدیدات بیوتروریسمی یکی از ابعاد تهدیدآمیزی است که باید نسبت به آن دقت کافی داشت و لازم است مدیران موکب‌ها، مسئولان تغذیه و سایر سرگروه‌ها به صورت تخصصی آموزش ببینند تا کلیه فرایند‌ها را به صورت دقیق رصد نمایند.

یادآور می‌شود در ادامه جلسه کلیه مدعوین جهت به کارگیری ظرفیت‌های دستگاه متبوع برای برگزاری شکوهمند مراسم اربعین حسینی اعلام آمادگی کرده و جمعی از حاضران ضمن بیان گزارشی از برخی از اقدامات صورت‌ گرفته، نقطه‌نظر و پیشنهاد خود را برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم معنوی در سال جاری مطرح کردند.