یزد پرخطرترین استان در زمینه شیوع سرطان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، استان‌های یزد، زنجان و آذربایجان غربی را پرخطرترین استان‌ها در زمینه شیوع سرطان دانست.

به گزارش میبدما به نقل از مهر، محمدرضا دهقانی، در سمینار یک‌روزه سرطان در سالن همایش‌های باقرالعلوم با بیان اینکه سرطان به دومین علت مرگ و میر در کشور و استان یزد تبدیل شده است، اظهار داشت: بر اساس آمارهای ثبت شده از سرطان‌ها در سال ۹۴، در میان زنان استان یزد سرطان سینه با فراوانی ۴۴ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رتبه اول و سرطان پوست رتبه دوم را داشته است.

وی افزود: در آقایان نیز سرطان پوست با فراوانی ۳۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رتبه اول و سرطان‌های پروستات و مثانه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

دهقانی، سرطان سینه را سرطان اول استان یزد در سال‌های ۹۳ و ۹۴ اعلام کرد و بیان داشت: اختلاف قابل توجهی با میانگین آمار کشوری این سرطان داریم و متأسفانه یزد رتبه اول نسبت به جمعیت زنان را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد آمار سرطان‌های پروستات و پوست در استان را نیز بالاتر از میانگین کشور دانست و گفت: یزد در مجموع در زمره استان‌های پرخطر در زمینه سرطان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های یزد، زنجان و آذربایجان غربی پرخطرترین استان‌ها در زمینه ابتلاء به سرطان هستند.

دهقانی به تشریح عوامل شیوع سرطان در استان یزد پرداخت و یادآور شد: یکی از دلایل افزایش سرطان، افزایش امید به زندگی است به نحوی که سن امید به زندگی از ۵۷ سال در سال ۷۹ به ۷۶ سال در سال جاری رسیده و از آنجا که سرطان ارتباط مستقیم با افزایش سن دارد، با افزایش سن سالمندی استان، شاهد افزایش شیوع سرطان نیز بوده‌ایم.

وی یکی دیگر از عوامل شیوع سرطان را شرایط و شیوه زندگی مردم یزد اعلام کرد و افزود: مصرف نامناسب و کم میوه و سبزیجات در استان، فعالیت بدنی کم، افزایش وزن و چاقی، مصرف دخانیات و بسیاری از عادت‌های نادرست غذایی عامل شیوع سرطان در یزد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد اقدامات انجام شده برای کنترل و پیشگیری از شیوع سرطان نیز عنوان کرد: تشخیص زودهنگام از طریق غربالگری، کنترل عوامل خطر، درمان به موقع و … از اقداماتی است که انجام شده ضمن اینکه سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر از سال ۹۵ تا ۱۴۰۴ تدوین شده و برنامه‌های متعددی در قالب این سند اجرا می‌شود.