طرح توزیع رایگان واکسن نیوکاسل در میبد ادامه دارد

پرورش طیور بومی در روستاها با رعایت ملاک های فنی و بهداشتی و به طور صحیح، نقش قابل توجهی در اقتصاد و تغذیه روستاییان خواهد داشت.

به گزارش میبدما به نقل از میبدخبر، به منظور حفظ و حراست از سرمایه اندک روستائیان و جلوگیری از انتشار بیماری به مرغداری های صنعتی، از ابتدای سال جاری طرح توزیع رایگان واکسن نیوکاسل خوراکی مقاوم به حرارت در شهرستان میبد در حال اجرا می باشد.

بر اساس این گزارش تاکنون بیش از شصت و پنج هزار قطعه طیور بومی شهرستان مورد مایه کوبی بیماری نیوکاسل قرار گرفتند.

این بیماری از نوع ویروسی بوده و از طریق عواملی چون باد، کود و عوامل مکانیکی مانند ماشین آلات و ابزار و تجهیزات قابل انتقال است و لازم است برای جلوگیری از این بیماری در کنار واکسیناسیون مد نظر قرار گیرد.

علائم این بیماری در بعضی مواقع همزمان و یا جداگانه بروز می کند، که عبارتند از اسهال سبز، پیچش گردن، سیاه شدن تاج و ریش، بی اشتهایی، تب، مرگ و میر بالا و ناگهانی.

لازم به ذکر است که توزیع واکسن مذکور که از طریق کمک های مردمی و داروخانه های دامپزشکی شهرستان به صورت خیری تهیه شده است؛ بصورت هفتگی در روزهای پنجشنبه در محل شبکه دامپزشکی شهرستان میبد در حال توزیع می باشد و مردم می توانند ضمن به همراه داشتن ظروف مخصوص به این شبکه مراجعه نمایند.