عیدی ۸ میلیاردی اکران نوروزی به سینما
فیلمهای «چ» و «معراجیها» در این شهرستانهای کوچک با دی وی دی و به صورت دیجیتال به نمایش دربیایند. تاکنون چنین امکانی در بعضی از شهرها از جمله «میبد» فراهم شده که فروش آنها را در آمار فروش فیلم لحاظ نکردهایم.
فیلم های اکران نوروزی با استقبال سینماروها مواجه شدند. به گزارش خبرنگار «بانی فیلم»، گیشه سینمای ایران در نوروز ۹۳ پررونق بود و فیلم های اکران شده در این ایام به رقم ۸ میلیارد تومان در گیشه تهران و شهرستان دست یافتند که نزدیک به نیمی از این رقم متعلق به فیلم «معراجی ها» ساخته مسعود ده نمکی است. البته «معراجی ها» که تقریباً یک ماه قبل از عید و زودتر از بقیه فیلم های اکران نوروزی روی پرده آمده و یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان از فروشش مربوط به اسفند ماه سال ۹۲ است. زمانی که از نظر کارشناسان ایام مرده ای به اکران محسوب می شود. فیلم «معراجی ها» در ایام نوروز در شهرستان ها یکه تاز بود و بالاترین میزان فروش را از آن خود کرد. این فیلم ۵۰ سالن در شهرستان ها در اختیار دارد و از این لحاظ نیز میان فیلم های اکران نوروزی رکورددار است.
«معراجی ها» در حالی به فروش بالایی دست یافته که پس از نمایشش در جشنواره سی و دوم فجر، پیش بینی ها از کارکرد متوسط این فیلم در گیشه حکایت می کرد. در واقع برخی اعتقاد داشتند با «معراجی ها» نوار موفقیت های فیلم های ده نمکی در گیشه شکسته خواهد شد. مروری به گیشه «معراجی ها» نشان دهنده این نکته است که نظر مردم با کارشناسان و اهالی سینما متفاوت است. «با دیگران» کم فروش ترین فیلم اکران نوروزی بود. این فیلم دیرتر از بقیه به فهرست آثار نوروزی اضافه شد و در شرایطی روی پرده آمد که قرارداد اکران فیلم های نوروزی به ثبت رسیده بود و عملا سالنی برای اکران این فیلم وجود نداشت.
رقابت «طبقه حساس» و «معراجی ها»
رقابت اصلی در اکران نوروزی میان فیلم های «طبقه حساس» و «معراجی ها» جریان داشت. این فیلم ها که در اکران تهران و شهرستان ها تقریبا همپای یکدیگر فروختند، در جدول گیشه فاصله قابل توجهی با بقیه فیلم های روی پرده دارند. جالب اینکه فیلم ده نمکی در شهرستان تقریباً دو برابر فیلم تبریزی می فروشد و در تهران ماجرا کاملاً برعکس است.
«طبقه حساس» با وجود نداشتن تیزرهای تلویزیونی در تهران بیشتر از همه فیلم ها فروخت. از سوی دیگر «معراجی ها» در گیشه شهرستان ها موفق تر از بقیه فیلم ها عمل کرد.
فیلم تبریزی در تهران در پردیس ها کارکرد بهتری در گیشه داشت و سینماهای واقع در نقاط مرکزی و جنوب شهر با فیلم ده نمکی رونق یافتند.
افزایش فروش «چ» در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی
علی سرتیپی پخشکننده «چ» درباره آخرین وضعیت فروش آخرین فیلم ابراهیم حاتمیکیا بیان کرد: فروش «چ» روز به روز در حال بهتر شدن است و سیر صعودی خوبی دارد. این پخشکننده درباره اکرانهای دانشجویی «چ» توضیح داد: ما در مرحله اول و در اسفندماه حدود ۱۰۰ اکران دانشجویی برای «چ» برنامهریزی کرده بودیم که ۱۳۰ میلیون تومان برای آن بلیت فروخته شد. اکنون هم در حال برنامهریزی مرحله دوم اکرانهای دانشجوییمان هستیم. مرحله دوم اکران دانشجویی «چ» از ۲۰ فروردینماه آغاز میشود و در این مرحله تا الان حداقل ۱۰۰ نمایش دانشگاهی برای فیلم در فروردین و اردیبهشت طراحی شده است. در هر صورت فکر میکنم فروش «چ» با توجه به بازگشایی دانشگاهها، افزایش قابل توجهی داشته باشد.
سرتیپی همچنین با اشاره به تجهیز بعضی از شهرهای کوچک برای نمایش آخرین فیلم ابراهیم حاتمیکیا توسط موسسه فیلمیران گفت: ما اکنون در حال تجهیز بعضی از شهرستانهایی هستیم که سینما ندارند تا فیلمهای «چ» و «معراجیها» در این شهرستانهای کوچک با دی وی دی و به صورت دیجیتال به نمایش دربیایند. تاکنون چنین امکانی در بعضی از شهرها از جمله «میبد» فراهم شده که فروش آنها را در آمار فروش فیلم لحاظ نکردهایم.
مدیرعامل فیلمیران در پایان سخنانش با ابراز امیدواری از تداوم سیر صعودی استقبال مخاطب از «چ» گفت: از ۱۱ فروردین به بعد فروش «چ» ۴۰ درصد افزایش یافته است و امیدواریم این روند در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد.
پیشبینی سرتیپی از ادامه اکران «معراجیها» تا پایان اردیبهشتماه
علی سرتیپی همچنین درباره آخرین وضعیت فروش «معراجیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی گفت: فروش جدیدترین فیلم مسعود دهنمکی در یک ماه و نیم گذشته از سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان گذر کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اکران «معراجیها» تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: «معراجیها» به تنهایی در روز ۱۲ فروردینماه، ۱۸۰ میلیون تومان در تهران و شهرستانها بلیت فروخته است. ضمن آنکه فروش سرگروه آن یعنی سینما «قدس» فوقالعاده است. با این روند استقبال مخاطب، فکر میکنم این فیلم حداقل تا پایان اردیبهشتماه به اکران خود در سینماها ادامه دهد.
پخشکننده «معراجیها» در پایان با بیان اینکه این فیلم اکنون ۷۵ سینما در کل کشور (۵۱ سینمای شهرستانی و ۲۴ سینمای تهرانی) در اختیار دارد، ابراز امیدواری کرد که فروش جدیدترین فیلم مسعود دهنمکی تا پایان جمعه(۱۵ فروردینماه) از مرز ۴ میلیارد تومان بگذرد.
تعداد سینماهای «طبقه حساس» در شهرستان دوبرابر میشود
حبیب اسماعیلی (پخشکننده «طبقه حساس») هم با ابراز خرسندی از استقبال مخاطب از این فیلم در ایام نوروز گفت: ما اکنون ۳۰ سینما در تهران و ۳۵ سینما در شهرستانها داریم. البته یکسری از سینماهای شهرستانی از قبل با «معراجیها» قرارداد داشتند اما از یکی دو روز آینده به جمع سینماهای اکران کننده «طبقه حساس» میپیوندند. به طور کلی تعداد سینماهای اکران کننده «طبقه حساس» در شهرستانها تا هفته آینده به ۶۰ سینما میرسد.
پخشکننده «طبقه حساس» در ادامه استقبال مخاطبان از این فیلم در ایام نوروز را فوقالعاده توصیف کرد و گفت: «طبقه حساس» فقط در روز ۱۲ فررودین ماه در تهران ۱۱۰ میلیون تومان فروش کرد. همچنین در طول ایام عید، سانسهای سینماهای «آزادی»، «زندگی» و بعضی از پردیسهای دیگر کاملا از صبح رزرو میشدند و بعضا فیلم در سانسهای ویژه تا ۴ صبح به نمایش در میآمد.
حبیب اسماعیلی با ابراز امیدواری از تداوم استقبال مخاطبان از فیلمهای سینمای ایران اظهار کرد: امیدواریم که همه فیلمها فروش خوبی داشته باشند، سینمای ایران سال جدید را با فیلمهای خوب و استقبال مخاطب شروع کرد و در ایام عید نوروز سر ریز هر فیلم به فیلم دیگر کمک میکرد. امیدوارم سالی که نکوست از بهارش پیدا باشد و فیلمهای بعد از این پنج فیلم هم بتوانند فروش خوبی داشته باشند.
انتقاد تهیهکننده «خط ویژه» از وزارت ارشاد
منصور لشگریقوچانی در گفتوگویش درباره فروش «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی در طول ایام نوروز عنوان کرد: اگرچه ما تعداد سینماهای بسیار کمی در مقابل سایر فیلمها در اختیار داریم اما فروش «خط ویژه» بسیار خوب بوده وی ضمن انتقاد شدید از آنچه بیعدالتی در توزیع سالنهای سینما بین فیلمهای نوروزی میخواند، گفت: از میان ۲۵۰ سالن سینمای موجود در کشور، فقط ۲۷ سالن به «خط ویژه» اختصاص داده شده است. این رویه کاملا بر خلاف عدالت است. فعالیت وزارت ارشاد برای معرفی مناسب فیلمهای نوروزی نباید فقط به یک گُل دادن به عوامل فیلم ختم شود و فکر میکنم توضیح عادلانه سالنها نیز برعهده مسئولان سازمان سینمایی بود.
تهیهکننده «خط ویژه» افزود: ما در حال تلاش هستیم که بتوانیم تعداد سالنهای بیشتری را به نمایش این فیلم اختصاص دهیم اما سالنها در انحصار یکسری افراد است. حتی فیلم «با دیگران» هم نتوانسته است تعداد سالنهای مناسبی برای اکران بگیرد.
لشگریقوچانی ضمن انتقاد به عملکرد وزارت ارشاد در اینباره گفت: امیدواریم در سال آینده با توجه به شعار سال، عدالت در فرهنگ برقرار شود. ما رفتار وزارت ارشاد در قبال فیلمهای نوروزی را خیلی بد میدانیم و به نظرمان رفتار صدا و سیما در اختصاص تیزر برای فیلمها، بسیار عادلانهتر بود.
تهیهکننده «خط ویژه» درباره تبلیغات تلویزیونی این فیلم نیز خاطرنشان کرد: ما از تبلیغات تلویزیونیمان ناراضی نیستیم و به نظرمان رفتار صدا و سیما با «خط ویژه» عادلانه بوده است. البته معتقدم اگر در اختصاص تیزرهای تلویزیونی به «معراجیها» که محصول شبکه اول سیماست، امتیاز خاصی وجود داشته است، مدیران ارشد تلویزیونی در جریان این امتیازها نبوده و نیستند.
سمواتی:آنتن تلویزیون بخشی از بیتالمال است
امیر سمواتی گفت: اگر هزینه تولید و تبلیغات را با هم جمع کنیم، فیلم «با دیگران» به نسبت سایر فیلمهای نوروزی فروش خوبی داشته است.
این تهیهکننده اظهار کرد: «با دیگران» دیرتر از چهار فیلم دیگر از ۲۸ اسفند ماه به روی پرده رفت و سینماهای کمی در اختیار دارد و توانستیم تنها ۳۰ تیزر برای این فیلم بگیریم که آن هم مانند قطرهای در دریا بود که طبیعتا دیده نشد. وی ادامه داد: واقعیتی وجود دارد و آن اینکه تبلیغات یک فیلم بخشی از سرمایهگذاری بر روی آن است و نمیتوان آن را حذف کرد. من با اینکه آموزش و پرورش بچهها را مجبور به دیدن یک فیلم میکند و یا نمایش فیلمها در دانشگاهها کاری ندارم اما باید حجم هزینههای تبلیغاتی که برای برخی فیلمها میشود مورد توجه قرار گیرد که این ارقام اصلا قابل قیاس با فیلمهای دیگر نیست.
سمواتی خاطرنشان کرد: هر موقع تلویزیون را باز کردیم شاهد تبلیغات برخی از فیلمها بودیم که حتی در برنامههایشان در مورد آنها صحبت میکردند. کسی هم پیگیر نمیشود که چرا برخی فیلمها این قدر تبلیغات دارند و دیگران هیچ. اگر آنتن تلویزیون بخشی از بیتالمال است پس سهم دیگران چه میشود؟
این تهیهکننده با بیان اینکه در وضعیت فعلی بخش خصوصی فرصت نفس کشیدن پیدا نمیکند ادامه داد: یا باید همه چیز برابر باشد و یا نباشد. با این شیوه بخش خصوصی از سینما فراری میشود، اینکه تلویزیون فیلمهایی را این قدر تبلیغ میکند جای تشکر دارد اما باید شرایط برای سایر فیلمها هم برابر باشد. وقتی فیلم در بخش دولتی باشد همه جور حمایت میشود و عملا به گونهای میشود تا برخلاف شعارها، بخش خصوصی نتواند نفس بکشد.
وی با بیان اینکه عملا کسی از اکران «با دیگران» مطلع نیست، ادامه داد: پیشنهاد میکنم واحد بازرگانی صدا و سیما جدولی از آمار تبلیغاتی که برای فیلمهای اکران نوروزی در تلویزیون داشته است و مبالغی که دریافت کرده را منتشر کند تا مردم، خود قضاوت کنند. در واقع با این حجم تبلیغات هر کالایی را میتوان فروخت و این فروشها امتیاز خاصی محسوب نمیشود.
سمواتی تاکید کرد: تبلیغات باید به عدل و به صورت مساوی برای همه فیلمها باشد. من امسال دو فیلم دیگر را برای اکران دارم و با این وضعیت ترس تمام وجودم را فرا گرفته و نمیدانم هزینههای آنها را از کجا فراهم کنم.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰