تحقق عدالت اجتماعی راهبرد قوه قضائیه است‌

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان یزد، گفت: ارتباط سمن‌ها با دستگاه قضایی باید در جهت افزایش سرمایه اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، علی اکبر شمس در نشست مقامات عالی قضایی استان با نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد یزد بیان داشت: نفوذ محله‌محور، کار اجرایی و نیروی فعال سمن‌ها بهترین ابزار برای اجتماعی کردن قوه قضاییه و حرکت در مسیر پیشگیری از قوع جرم و آسیب‌های اجتماعی است.

وی در ارتباط با شخصیت حقوقی که قانون به سمن ها داده است عنوان کرد: ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری به صراحت جایگاه قانونی سمن‌ها را تبیین کرده است.

این مقام قضایی تصریح کرد: سمن‌ها به پشتوانه قانونی که دارند می‌توانند به مسائل مختلف اجتماعی ورود کنند و حتی می‌توانند اعلام جرم نمایند.

وی از نیروی جوانی و پشتکار اجرایی به عنوان ظرفیت قابل توجه سمن‌ها یاد کرد و بیان داشت: می‌توان از این ظرفیت که با فکر نو و اندیشه جدید همراه است در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استفاده کرد.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان، مطالعه، تحقیق و دقت ژرف در مسائل اجتماعی را از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد خواستار شد و گفت: نباید اجازه داد نیروی جوانی و هیجانات ناشی از انرژی‌های مقطعی باعث شود تا از دایره انصاف و عدالت خارج شوید و باید همواره مواضع، برنامه‌ها و رویکردهای اتخاذ شده با زمینه های اخلاقی، فرهنگی، الزامات و ملاحظات دقیق همراه باشد.

محمدرضا عرشیان معاون فرهنگی دادگستری استان یزد هم در این نشست اظهار داشت: برای حفظ نظم اجتماعی و انتظام جامعه، قانون محوری و پایبندی به قانون ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: حکم عقل و تأکید منطق بر پایبندی به قانون در جامعه است و طبع مدنی انسان نیز نیازمند حفظ نظم و انتظام اجتماعی است.

وی با اشاره به ظرفیت تشکل های مردم نهاد، ابراز داشت: نیروی جوانی، تفکر خلاق و اندیشه متعالی جوانان در سمن‌ها باید در مسیر آموزش آحاد جامعه با رویکرد قانون محوری و قانون گرایی قرار بگیرد.

این مقام قضایی ارتباط سمن‌ها با دستگاه قضایی را اتفاقی مبارک دانست و بیان کرد: با همکاری سازمان ورزش و جوانان این حلقه ارتباط شکل گرفته است و باید از فرصت در جهت خدمت به مردم و پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه بهره گرفت.

معاون دادگستری یزد با ذکر خاطره‌ای از معمار دستگاه قضایی شهید مظلوم آیت الله بهشتی، تصریح کرد: شهید بهشتی حتی در زمان طاغوت هم بر رعایت قانون تأکید داشتند چراکه پابندی به قانون را برای حفظ نظم اجتماعی ضروری می‌دانستند.