اولین مرکز اوتیسم میبد افتتاح می شود/ تعرفه‌های ژنتیک میبد در کل کشور ارزان‌ترین تعرفه است + عکس

رئیس اداره بهزیستی میبد گفت: اولین مرکز اوتیسم شهرستان میبد که بعد از مرکز استان دومین مرکز در یزد هست افتتاح خواهد شد.

به گزارش میبدما، سید محسن فلاح رئیس بهزیستی میبد در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران میبدی با اشاره به آغاز هفته بهزیستی، اظهار داشت: در هفته بهزیستی از تاریخ ۲۲ الی ۲۸ تیرماه بالغ‌بر ۲۴ برنامه و فعالیت ازجمله بازدید و دیدار از مراکز زیرمجموعه بهزیستی، برگزاری مسابقات، افتتاحیه طرح‌های جدید و همچنین برنامه ویژه ویلچررانی مسئولین میبد و برخی از معلولین را خواهیم داشت.

وی با اشاره به افتتاح اولین مرکز اوتیسم شهرستان میبد افزود: این مرکز فعلاً با ۲۰ کودک اوتیسمی فعالیت خود را آغاز کرده و طبق آماری که داریم ۵۰ کودک دارای بیماری اوتیسم اردکان و میبد را حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این هفته افتتاح چهارمین مرکز مشاوره شهرستان میبد به نام آستان امید را خواهیم داشت که با بهره‌گیری از ۷ مشاور در بخش‌های خانواده، کودک، تخصصی ازدواج، فردی، حقوقی و اعتیاد به مردم خدمت‌رسانی خواهد کرد.

فلاح بیان داشت: افتتاح سالن‌های آمفی‌تئاتر و اجلاس مرکز تحقیقات ژنتیک در متراژ ۱۷۰ و ۲۷۰ مترمربع با هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد و سیصد میلیون تومان نیز در این هفته راه‌اندازی می‌شوند و از بودجه‌ای که برای این مرکز جذب‌شده، دویست میلیون تومان باقیمانده نیز خرج هزینه‌های جاری آن شده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه آثار هنری معلولان و سالمندان تحت پوشش اداره بهزیستی نیز از شنبه ۲۲ تیرماه الی ۲۷ این ماه در مکان کتابخانه ابوالفضلی فیروزآباد در خیابان سلمان فارسی میبد برگزار خواهد شد.

وی گفت: سه گروه ویزیت در منزل نیز زیرمجموعه اداره بهزیستی فعالیت می‌کنند که تیمی شامل روانشناس، مددکار، پزشک و … می‌باشند و از این ناحیه نیز در استان یزد رتبه سوم گروه مراقبین را کسب کرده‌ایم.

سید محسن فلاح بابیان این موضوع که با راه‌اندازی مراکز زیرمجموعه بهزیستی مانند مرکز اوتیسم، حلقه فعالیت‌های بهزیستی کامل‌تر از همیشه شده است، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مرکز خیریه شهرستان میبد بانام مرکز محبت با ظرفیت نگهداری از ۱۲۰ معلول در دو بخش روانی و ذهنی، در دهه فجر با زمینی بالغ‌بر ۱۵ هکتار و زیربنایی بالغ‌بر ۳ هزار مترمربع راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی گروه همیار توانمند در تاکسی‌تلفنی آفاق میبد با ظرفیت ۲۰ ماشین در محور اسنپ، گفت: با بازتوانی ۱۵ خانواده که ۲۶ درصد از پرونده‌ها را تشکیل می‌دادند رتبه اول استان را دارا هستیم، درحالی‌که دولت میزان ده‌درصدی را معین کرده بود.

وی بابیان این موضوع که ۳۲ منزل از افراد زیرمجموعه بهزیستی با همکاری بسیج سازندگی مرمت و بهسازی شده است، بیان داشت: در حوزه مهدکودک‌ها و روستا مهدها نیز با ۲۹ مهدکودک و ۹۵۰ کودک تحت پوشش در حال فعالیت هستیم که برای آن‌ها نیز غربالگری‌های مختلفی مانند بینایی و شنوایی و شناسایی بیماری اوتیسم انجام‌گرفته است.

رئیس بهزیستی میبد با اشاره به ۲۵۳ پرونده طلاق در میبد در سال گذشته، گفت: ۴۰ درصد این پرونده‌ها منتج به سازش شده است که در این محور نیز در سطح استان رتبه اول را دارا هستیم.

وی با اشاره به فعالیت بهزیستی در حوزه اجتماعی با ۱۷۷ پرونده بحران، ۴۱۷ مورد تماس با مشاورین ۱۲۳، ۳۲۵ مورد مراجعه به اورژانس خدمات سیار و ۳۷۰ مراجعه به پایگاه خدمات سپیده مهر، افزود: پایگاه خدمات اجتماعی سپیده مهر اولین پایگاه خدمات اجتماعی در میبد و چهارمین در استان است و امسال نیز دومین پایگاه را در شهیدیه راه‌اندازی خواهیم کرد.

مرکز ژنتیک میبد ارزان ترین در کشور است

فلاح در مورد مرکز ژنتیک میبد نیز تصریح کرد: تعرفه‌های ژنتیک میبد در کل کشور ارزان‌ترین تعرفه است و خدماتی که ارائه می‌شود، تخصصی، باکیفیت بالا و باصرفه جویی زمانی خوبی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: مرکز ژنتیک میبد اولین مرکز جامع تخصصی ژنتیک در حوزه‌های مختلف ژنتیک انسانی است و رویکرد این مرکز تحت عنوان پایگاه تحقیقاتی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی کشور ثبت‌شده و در چند مرحله نیز وزارت بهداشت و درمان ان را تائید کرده است.

وی با ابراز امیدواری از پیشگیری کامل از تولد کودکان معلول در جنوب شرق کشور باوجوداین مرکز گفت: مردم عزیز باید توجه کنند که هر تولد باید همراه با یک مشاوره ژنتیک باشد تا بتوانیم مانند تلاشی که در غربالگری شنوایی، ناشنوایی کودکان را به صفر رسانده است، میزان تولد کودک معلول را نیز به صفر برسانیم.

رئیس بهزیستی میبد با اشاره به تعداد ۴۱ نفر کارکنان دولتی و ۳۰۱ کارکنان غیردولتی مرتبط با مراکز زیرمجموعه بهزیستی، بیان داشت: به امید خدا اولین موسسه همسو با بهزیستی در شهرک صنعتی به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد و در حوزه پیشگیری از آسیب‌های موجود در شهرک فعالیت خواهد کرد.

سید محسن فلاح در انتها بابیان این نکته که در همه گلوگاه‌های مشکل‌ساز جامعه سعی در کنترل و توقف معضلات اجتماعی داریم، گفت: بااینکه در حوزه‌های مرتبط با بهزیستی نسبت به دیگر شهرستان‌ها جلوتر هستیم، اما نیاز داریم که مردم عزیز و دیگر مسئولین نیز با همه وجود پای‌کار بیایند تا بتوانیم با رفع مشکلات، نشاط و سلامت اجتماعی را افزایش دهیم.

در انتهای این نشست، از خبرنگاران میبدی تقدیر به عمل آمد.