افزایش ۱۰ درصدی مصرف آب در یزد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: هم اکنون میزان مصرف آب در حوزه‌های شهری استان یزد در طول شبانه روز حدود ۴۰۰ هزار مترمکعب و در شهر یزد بین ۲۲۵ هزار تا ۲۳۰ هزار مترمکعب است.

به گزارش میبدما؛ علی اسلامی در گفتگو با یزدرسا، با بیان اینکه درحال حاضر با توجه به وجود آب انتقالی و منابع داخلی استان مشکلی در تامین آب همشهریان وجود ندارد، گفت: اما شهروندان همیشه باید به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب توجه لازم را داشته باشند تا هیچ گاه دچار مشکل نشویم.

افزایش ۱۰ درصدی مصرف آب در یزد

وی با بیان اینکه میزان مصرف سالانه آب استان یزد حدود ۹۴ میلیون مترمکعب است، ادامه داد: هم اکنون میزان مصرف آب در حوزه‌های شهری استان یزد در طول شبانه روز حدود ۴۰۰ هزار مترمکعب و در شهر یزد بین ۲۲۵ هزار تا ۲۳۰ هزار مترمکعب است که این مصرف نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

اسلامی با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر در منابع آب زیرزمینی تاثیر چندانی نداشته است، افزود: به طور معمول بارندگی در یک سال نمی‌تواند جبران خشکسالی‌های گذشته باشد و باید حداقل پنج سال بارندگی مناسب در استان وجود داشته باشد تا تاثیر آن بر آب منابع زیرزمینی مشاهده شود.

۶۰درصد آب مصرفی استان از آب انتقالی تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد عنوان کرد: با توجه به بالا رفتن مصرف آب در فصل تابستان، به طور متوسط حدود ۶۰ درصد آب مصرفی شهرهای استان از آب انتقالی و ۴۰ درصد آن از محل منابع زیرزمینی و ۴۰ حلقه چاه در سطح استان تامین می‌شود.

وی کیفیت آب جاری در شبکه‌های شهری استان را به این دلیل که عمدتا از آب انتقالی است مناسب ارزیابی کرد و گفت: منابع آب‌های منابع زیرزمینی برخی شهرها مانند اردکان، میبد، بافق و بهاباد کیفیت پایین‌تری دارند و باید حتما با آب انتقالی مخلوط شود و از این جهت برای بالا بردن کیفیت آب در این شهرها، سهم بیشتری از آب انتقالی به آنها ختصاص می‌یابد تا از آب باکیفیت برخوردار شوند.

برخورداری از آب با کیفیت با صرفه‌جویی

اسلامی با بیان اینکه هر چه صرفه‌جویی در مصرف آب بالاتر رود شاهد بالاتر رفتن کیفیت آب مصرفی خواهیم بود، تصریح کرد: سهمیه آب انتقالی به استان میزان مشخصی است که کیفیت بالایی دارد و چنانچه مصرف آب در استان بالا رود مجبور به استفاده از منابع آب زیرزمینی استان خواهیم شد که این موضوع بر کیفیت آب تاثیرگذار است بنابراین لازم است شهروندان با توجه به گرمای فصل تابستان در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشند تا کمتر مجبور به استفاده از آب چاه‌ها باشیم.

استفاده از ۱٫۲ مترمکعب در ثانیه از پساب با بهره‌برداری از طرح‌های فاضلاب

وی با بیان اینکه هم اکنون طرح فاضلاب در هشت شهر استان در حال اجرا است، گفت: این طرح در سه شهر یزد، اردکان و تفت به بهره‌برداری رسیده و در پنج شهر دسگر طی چند سال اخیر به بهره‌برداری خواهد رسید که با بهره‌برداری کامل از این طرح‌ها می‌توان تقریبا ۱٫۲ مترمکعب در ثانیه از محل پساب تصفیه شده فاضلاب در صنعت و موارد مورد نیاز دیگر در استان استفاده کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به دغدغه‌های مردم در خصوص پساب فاضلاب و مشکلاتی که به همراه دارد عنوان کرد: پساب فاضلاب یزد اگر زمینه‌ای برای تولید پشه شده به دلیل تجمع پساب است اما چنانچه فاضلاب بلافاصله پس از تصفیه در حوزه‌های مورد نیاز و یا در بازچرخانی برای تامین آب زیرزمینی به مصرف برسد هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد و مشکل اساسی تجمع پسابی است که در پایین دست تصفیه خانه یزد ایجاد شده که برای آن حل اقدام شده است.