صنایع دستی میبد تحت‌الشعاع درصدخواهی برخی از راهنمایان گردشگری/ مسئولین به جز جشنواره و همایش چه برنامه موثری برای مدیریت بازار صنایع‌دستی میبد دارند؟!

صنایع دستی میبد این روزها شاهد بازار خوبی در سطح شهرستان، آن هم در اندازه ای که از آن توقع می رود، نیست.

به گزارش میبدما؛ به مناسبت روز جهانی صنایع دستی، خبرنگار میبدما در دو نقطه مجموعه شاه عباسی میبد و حد فاصل میدان سرامیک تا میدان دفاع مقدس، که تا حدود زیادی بازار صنایع دستی میبد در آنها متمرکز است، تحقیقات و بررسی هایی انجام داده که حاصل آن را در ادامه می خوانید.

فروشندگان صنایع دستی میبد این روزها به خاطر عدم نظارت بر قیمت ها و عدم مدیریت درست بر بازار به مشکلات فراوانی خورده اند که نه تنها موجب سرخوردگی برخی از انها برای ادامه فعالیتشان شده، بلکه برای کلیت بازار صنایع دستی میبد نیز موجبات نگرانی هایی را فراهم آورده است.

متاسفانه معرف بازار صنایع دستی میبد این روزها، به جای سایت ها، بروشورها، کاتالوگ ها و رایزنی های اداری و دیگر راهکارهای موثر بر جذب خریدار ایرانی و خارجی و جذب بازارهای بزرگ هدف، به دست برخی از تورلیدرها و واسطه ها افتاده است و این افراد نیز با سهم خواهی از فروشندگان و تولید کنندگان محصولات صنایع دستی، از ۵ درصد الی ۵۰ درصد باعث تشنج در بازار شده اند.

یکی از تولیدکنندگان محصولات سنتی میبد در گفتگو با خبرنگار میبدما، اظهار داشت: متاسفانه حد متعارف درصدی که تورلیدرها از بنده می خواهند تا گردشگر همراه خود را به کارگاه و فروشگاه بیاورند، در حدود ۳۰ درصد فروشم می باشد که اگر بخواهم این سی درصد را به اضافه هزینه های جاری کارگاه روی اجناس خود بکشم، از لحاظ وجدانی و شرعی کار درستی نکرده ام.

یکی دیگر از فروشندگان نیز گفت: متاسفانه در کنار خود فروشگاه و مجموعه ای را داریم که با بالابردن زیاد قیمت، درصد خوبی نیز به تورلیدرها می دهد و اجناس خود را با قیمت دو یا سه برابر به فروش می رساند و این موجب قطع شدن ارتباط گردشگران با مجموعه ما، به خاطر دخالت تورلیدرها شده است.

یکی از تولیدکنندگان می گوید: هنوز تورلیدرهایی که به نوعی بومی استان هستند، درصدهای کمتری را مطالبه می کنند، در حالی که تورلیدرهای خارج استان حتی تا سود ۵۰ درصدی نیز از ما مطالبه می کنند و قبل از اینکه گردشگر همراه آنها پایش به نزدیکی فروشگاه ما برسد، خط و نشان درصدی خود را می کشند. وقتی هم با مخالفت ما مواجه می شوند، به راحتی گردشگر را به بهانه گرانی و یا نامرغوب بودن اجناس ما از فروشگاه دور می کنند! البته این شامل همه تورلیدرها نیز نمی شود و برخی از آنها بدون چشم‌داشت وظیفه خودشان را انجام می دهند.

فروشنده دیگری بیان داشت: زحمت تولید محصول، آن هم با مشکلات فراوان در تامین مواد اولیه و … بر عهده ما می باشد ولی باید به راحتی و بدون هیچ زحمتی بخشی از پولی که حق ماست به جیب واسطه های گردشگری برود! این یعنی باید یا به مشتری به ناحق جنس گران تر بفروشم و یا اینکه مشتری نداشته باشم!!! با یکی از مسئولین استانی هم که صحبت کرده ایم، می گوید اگر سود ندهید مسلماً مشتری هم برای شما نمی آید و به مکان دیگری می رود، و این نهایت راهنمایی و همکاری با ما بوده است!

یکی از فروشندگان با تاسف اشاره ای به فروشگاه خلوت خود می کند و می گوید: سود نمی دهیم و وضعیت ما همین است که می بینید. زیر بار زور سودخواهی اینها هم نمی رویم و وقتی به ما می گویند جواب منفی می دهیم. ولی فروشگاه … را ببینید، اصولا خالی نیست و تورها به آنجا می روند چون سود و درصد خوبی به تورلیدرها می دهد!

نکته تاسف بار این است که تنها مسیر آشنایی گردشگران با مجموعه های تولیدی صنایع دستی میبد، راهنمایان گردشگری هستند، که بسیاری از آنها متاسفانه سهمی از فروش اجناسی که به گردشگر آنها فروخته می شود را برای خود می خواهند. در نتیجه گردشگر و توریستی که به میبد می آید نه تنها خرید درستی از این اماکن نمی کند بلکه حتی آشنایی درستی نیز با محصول میبدی کسب نمی کند و در نهایت نه تنها غذایش را در مرکز استان میل می کند، بلکه جنس میبدی را نیز با قیمت بالاتر از مرکز استان و یا چند نقطه محدود در میبد تهیه می کند.

البته حواشی دیگری مانند تعاریف متضاد از صنایع دستی میبد از لحاظ کیفیت نیز در این میان وجود دارد که باعث معرفی ناقص و یا حتی معرفی نامناسب تولیدات میبدی به گردشگران داخلی و خارجی می شود که می توان به گزارشی که در سال ۹۶ در همین پایگاه خبری منتشر شد، اشاره کنیم. (لینک)

بازار صنایع دستی، تنها در بازه زمانی نوروز و تا حدودی در تابستان که حجم قابل توجهی از گردشگران داخلی به میبد وارد می شوند رونق خوبی دارد و شاید مهمترین علت آن نیز ارتباط بدون واسطه گردشگران با کارگاه های تولیدی و فروشندگان میبدی می باشد که همین نبود واسطه باعث حذف سودخواهی و به همین میزان پایین آمدن قیمت و بالا رفتن استقبال مشتریان می شود.

جالب اینکه این موضوع تنها به فروشندگان صنایع دستی نیز محدود نمی شود و حتی اماکنی مانند اغذیه فروشی ها نیز دچار این جریان سودخواه شده اند!

مسئولین میبدی طبیعتاً از چند همایش و جشنواره نباید انتظار بهبود بازار صنایع دستی را داشته باشند. این بازار اکنون به مدیریتی قوی جهت معرفی خوب تولیدات به گردشگران نیاز دارد، که با مسائل پیش پا افتاده ای مانند سود خواهی گروهی به چالش کشیده نشود.

این گزارش؛ به فروشگاه، فرد یا کارگاه خاصی اشاره نکرده و سعی بر امانت داری گفته های مصاحبه شوندگان داشته است. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر از طرف مسئولین امر، امکان ارائه اطلاعات بیشتر نیز امکان پذیر است…