فروش زیلوی ۲۰۰ هزار تومانی میبد به قیمت ۴۰۰ هزار تومان در یزد!

فروش زیلوی ۲۰۰ هزار تومانی میبد در یزد با قیمت ۴۰۰ هزار تومان در جریان است!

به گزارش خبرنگار میبدما؛ در بازدید از یکی از زیلوفروشی های مهم شهرستان میبد، یکی از گردشگران نوروزی به شدت نسبت به قیمت بالای زیلو در استان یزد شکایت داشت.

نکته قابل توجه این بود که زیلوی خریداری شده توسط این گردشگر در مرکز استان، دو برابر گران تر از قیمت اصلی آن در میبد بود. خریدار زیلوی گران، اذعان کرد در گفتگو با فروشنده ی یزدی، وی گفته است که زیلوی میبد از نخ پلاستیکی تهیه شده و کاملا نامرغوب می باشد و برای همین است که قیمت آن پایین است و همین طور طرح زیلوی فروخته شده نیز “سرو” می باشد و همین باعث بالاتر بودن قیمت می شود!

در تماسی که با حضور خبرنگار میبدما و در فروشگاه زیلو با فروشنده یزدی صورت گرفت، وی به زیلو باف و زیلو فروش میبدی می گوید که این کار ما به نفع زیلوی میبد است !؟

فروشنده میبدی در گفتگو با خبرنگار میبدما، این مسئله را یکی از معضلاتی بیان کرد که باعث ضربه خوردن به میراث تاریخی و فرهنگی میبدی ها به نام “زیلو” شده است.

ایشان خاطر نشان کرد: چندی قبل با حضور برخی از مسئولین امر در مورد حواشی تولید و فروش زیلو صحبت هایی شده بود تا هرکسی با هر قیمتی نفروشد و بازار را به هم نریزد.

وی افزود: سوای از اینکه با این نحوه فروش، زیلوی میبد را به عنوان یک کالای دست نیافتنی برای مشتریان و علاقمندانش در بازار جا می اندازند، مسئله دیگری هم اتفاق می افتد و آن تخریب وجهه زیلوی میبد با تبلیغ سوء به عنوان یک کالای قلابی هست که این موضوع باعث ناراحتی و نگرانی بیشتری می شود. در ضمن طرح های مختلف زیلو نیز هیچ تفاوت قیمتی با هم ندارند و اگر به فرض بنده بخواهم می توانم همین زیلو را با تخفیف بسیار مناسب عرضه کنم.

فروشنده میبدی افزود: زحمتی که برای زیلو کشیده می شود، بر عهده تهیه کنندگان آن است و زمان و توان زیادی را به خود معطوف می کند، اما سود و فرصت و بهره آن را دیگران برای خویش به یغما می برند.

لازم به ذکر است، زیلو میراث یک تاریخ زنده و پویا هست که باید برای نگهداری و گسترش آن، نظارت ویژه و توان بیشتری باید گذاشته شود. این میراث ماندگار بعد از این نسل برای زنده ماندن، نیاز به نسلی دارد که آن را با طیب خاطر ادامه دهند، نه اینکه آن را به یک یا دو موزه و نمایشگاه محدود کرده و شاهد ریشه کنی آن باشیم.

زیلوی میبد، این افتخار را دارد که تنها کف پوش بیت رهبری و حتی سجاده نماز ایشان است، و این یعنی بزرگترین تبلیغ برای میراث ماندگار میبدی ها؛ با سهل انگاری و دست دست کردن، نابودش نکنیم.