به درخواست دکتر روحانی، رفراندوم برگزار کنیم!

دکتر سید مصطفی میرمحمدی

اخیرا رئیس‌جمهور برای چندمین بار تمایل خود را برای استفاده از ظرفیت اصل ۵۹ قانون اساسی پیرامون برگزاری همه‌پرسی در موضوعات اختلافی و حل آن اختلافات مطرح کرده است. این تاکید و تکرارهای روحانی نشان می‌دهد که او علاقه زیادی به مراجعه مستقیم به آراء عمومی دارد و البته مطابق با قانون اساسی ایرادی هم بر این تمایل وارد نیست.

در حقوق اساسی یکی از راههای مراجعه به آراء مستقیم مردم که می‌توان آن را نوعی همه‌پرسی هم دانست، «پله‌بیسیت» است؛ در این روش، مردم درباره ادامه یا خاتمه فعالیت دولتمردی که درخواست مراجعه به آراء عمومی دارد اظهارنظر می‌کنند و در صورتی‌که مردم در جریان رای‌گیری به او رای ندهند، او لاجرم بایستی از سمت خود خداحافظی کند.

حالا که خود رییس‌جمهور اصرار به مراجعه مستقیم به آراء عمومی دارد، بهتر است از نمایندگان مجلس (که عمده‌شان حامی روحانی و دولت هستند) درخواست کنند که حسب اصل۵۹ قانون اساسی و نیز ماده ۲۰۱ آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون ویژه همه‌پرسی مجلس (مرکب از ۱۵ تن از نمایندگان) تشکیل شود و سوال «آیا با ادامه فعالیت دولت آقای حسن روحانی موافقید؟» را به رای عمومی بگذارند.

به نظر من این کلیدی‌ترین اختلافی است که در حال حاضر در کشور وجود دارد و پاسخ مردم بسیار راهگشا خواهد بود. وقتی خود آقای روحانی اینقدر راغب به برگزاری همه‌پرسی است و وقتی اکثریت مجلس هم با او هستند و وقتی مهمترین نقطه اختلاف حال حاضر کشور، حضور یا عدم حضور خود آقای روحانی و تفکرات ایشان است چرا نباید چیزی شبیه به پله‌بیسیت در کشور برگزار شود؟