از صنعت تا فرهنگ

پیمان بیرانوند/ فیلم ساز میبدی

با نزدیک شدن به روزهای آخر سال دغدغه اکثر مدیران بخش دولتی و خصوصی انتخاب و تهیه هدایای نوروزی است تا جدا از انتظاراتی که همیشه از این بخش ها برای دادن این نوع هدایا می رود، به نوعی تبلیغی از واحد صنعتی و یا جاذبه های توریستی، گردشگری و میراث تاریخی میبد نیز انجام شود.
متاسفانه طبق معمول همه این سال هایی که به یاد داریم، اولین و پیش رو ترین گزینه ای که به راحتی سفارش داده و تحویل می شود، «سالنامه یا سررسید» می باشد.
با توجه به وجود صد ها واحد صنعتی و تولیدی در استان یزد، قطعاً آمار قابل توجهی سالنامه چاپ می شود که معمولا در خانه هر کدام از ما تعدادی از آنها در حال خاک خوردن است و اصولا به غیر از مواردی خاص، استفاده قابل توجهی از این نوع محصول نمی شود. این در حالی است که حجم قابل توجهی درخت برای تولید کاغذ همین سررسیدها قطع می شود، سررسید هایی که هر ساله تعداد زیادی از آنها دور ریخته می شوند.
طبق گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست برای تهیه هر تُن کاغذ باید ۱۷ درخت تنومند از درختان ارزشمندِ روی زمین کاسته شود.
سوال مهم اینجاست که امروزه با ابزارهای مدرنی مانند گوشی های تلفن همراه با انواع امکانات یادداشت برداری و برنامه های یاداور و تقویم آیا باز هم سررسید و سالنامه مانند گذشته استفاده می شود؟ و آیا جایگزین بهتری برای سالنامه وجود ندارد؟
در این میان افرادی با دغدغه های فرهنگی و آگاه به این ظرفیت عظیم پنهان قرار دارند که کتاب را گزینه مناسبی برای هدیه دادن یافته اند و معتقدند اهدای کتاب به جای سررسید می تواند به توسعه فرهنگ کتابخوانی بیانجامد و در شرایط رکود فعلی صنعت نشر به اقتصاد این بخش نیز کمک کند. از سوی دیگر با اهدای کتاب، مردم نیز به مطالعه تشویق می شوند.
مقام معظم رهبری در اهمیت کتاب و کتابخوانی می فرمایند:
« وظیفه همه افراد فرهیخته و همه نهادهای فرهنگی کشور است که در اشاعه، گسترش و تقویت هرچه بیشتر مساله کتاب و کتابخوانی اهتمام ورزند و در یک کلام، همه درد آشنایان و دل آگاهان به منظور بسیج همگانی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بپاخیزند، تا هنگامه خجسته ای پیش آید که در آن، «کتاب» همه جا، برای همه کس و در همه وقت به وفور یافت شود و مطرح باشد و نیز هیچ کس در هیچ جا، هیچ بهانه ای برای کتاب نخواندن نداشته باشد»
برای تغییر و پرورش فرهنگ در ابتدا این انگاره های ذهنی مدیران دولتی و خصوصی ماست که باید تغییر کند و جامعه را به سمت رشد ، آگاهی و تعالی مورد نظر هدایت کند .امیدواریم امسال با درایت و آینده نگری این مدیران دلسوز هزینه تولید سررسید را به سوی گسترش کتابخوانی سوق دهیم .