آیا “دیدارهای هفتگی بعد از نماز جمعه” هم قرار است به سرنوشت “اتاق های اندیشه‌ورز” دچار شود؟!

آیت الله اعرافی در آخرین جلسه شورای اداری از مسئولین میبد خواست تا دیدار هفتگی روئسای ادارات بعد از نماز جمعه هر هفته به صورت همیشگی برنامه ریزی شود.

به گزارش میبدما؛ یازدهم اسفندماه ۱۳۹۷ جلسه شورای اداری میبد با حضور آیت ا… اعرافی تشکل شد و مدیران و مسئولین اداری و دولتی باز هم به ایستگاه دیگری از برآورد کارها و فعالیت های گذشته خود و دستگاه مطبوع‌شان رسیدند. طبق فرمایشات امام جمعه میبد، حجم کارهای انجام شده هر چند خوب و در خور توجه و قابل تقدیر است، اما هنوز هم جا برای فعالیت بهتر و مفیدتر احساس می شود. در این گزارش به نکته ای می پردازیم که در آخرین جلسه شورای اداری شهرستان میبد در سال ۱۳۹۶ از مطالبات آیت ا… اعرافی بود ولی در یک سال گذشته روی زمین ماند و به آن توجهی نشد.

آخرین جلسه شورای اداری میبد در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ با حضور مسئولین ادارات، نهادها و ارگان‌های شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری میبد در حالی برگزار شد که آیت ا… اعرافی امام‌جمعه میبد نسبت به ایجاد اتاق‌های اندیشه‌ورز در ادارات و ارگان‌ها تأکید و اظهار داشتند: «همه مدیران ادارات و ارگان‌ها مبنا را بر این بگذارید که در سال ۹۷ یک اتاق فکر و یا به عبارتی اتاق اندیشه ورزی تشکیل دهید و با تحلیل و بررسی کارهای انجام‌شده، به سمت اجرای کارهای بزرگ‌تر حرکت کنید»

این مطالبه جدی آیت ا… اعرافی که در سطح کلان مدیریت کشوری دارای سابقه درخشانی هستند، با توجه به شناخت وی از ظرفیت‌های موجود در شهرستان و همچنین نیاز مبرم مدیران و تصمیم گیران نهادهای دولتی به تزریق افکار پژوهش شده در مسائل مربوط به شهرستان بوده است، که متأسفانه بعد از گذشت یک سال از این مطالبه، هیچ‌کدام از نهادها و ارگان‌های شهرستان میبد نسبت به راه‌اندازی اتاق اندیشه‌ورز سازمان مربوط به خود و ارائه نتایج آن اقدامی نکرده‌اند!

اتاق‌های اندیشه‌ورز از مؤثرترین بازوهای فکری و حتی تا حدودی اجرایی مسئولین و مدیرانی هستند که اصولاً در جلسات زیاد و در برخورد با مسائل گوناگون فرصت و توان تحقیق و پژوهش و بررسی همه‌جانبه مسائل را ندارند و می‌توانند با راه‌اندازی این واحد بسیار مؤثر ضمن بهره‌گیری از تفکر جمعی، ضمن شناسایی دقیق‌تر نقاط قوت و ضعف سازمان خود در کارهای انجام‌گرفته و محاسبه بهتر ظرفیت‌های موجود، خطای تصمیم‌های آینده را به حداقل رسانده و طبیعتاً از اتلاف زمان، توان و نیروی سازمان و نیروهای خود جلوگیری و کار کیفی و کمی بهتری را نیز ارائه کنند.

ایجاد اتاق اندیشه‌ورز در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های ادارات، مانند کمبود نیرو را جبران و با جذب ایده‌های نو و استفاده از توان نیروهای جوان جامعه و به یاری‌گرفتن آن‌ها در جریان تحول رو به صعود جامعه، حتی باعث تربیت نسل تازه‌ای از مدیران اجرایی برای آینده باشد. تربیت نسلی که در پشت جبهه میدان وسیع اجرایی و در اتاق فکر آن، درس مدیریت را به نحو احسن آموزش می‌بیند و نه‌تنها با مسائل مهم مدیریتی آشنا می‌شود، که خود باعث غنای فکری مدیران اجرایی نیز می‌شود.

اتاق‌های اندیشه‌ورز خودبه‌خود باعث مسئولیت‌پذیری بیشتر رهبران افکار در جامعه شده و طبیعتاً یکی از نتایج مفید آن کم کردن هزینه‌ها و تبعات برخی از کارهای بی‌برنامه نیز هست، که نمونه‌های این بی‌برنامگی‌ها امروزه در سطح شهر جلوی چشمان همه ما قرار دارد.

شهرستان میبد امروزه در حوزه‌های مهمی چون مسائل فرهنگی و دینی، میراثی و تاریخی، اقتصادی و صنعتی، حتی خدمات شهری دارای استعدادهای زیادی هست که حضور آن‌ها در اتاق‌های اندیشه‌ورز موجب استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها، شناخته شدن و مهیا شدن زمینه برای حضور آن‌ها در قوای اجرایی شهر در آینده و کیفی شدن خدمات نهادهای دولتی به مردم جامعه می‌شود؛ اتفاق بسیار خوبی که باعث می‌شود نخبه‌های سیاسی در کنار نخبه‌های اقتصادی شهر قرار گیرند و با این دو اهرم موثر در پیشرفت همه جانبه شهر تلاش کنند.

اکنون و بعد از گذشت یک سال از آن جلسه، در جلسه ای که همین چند روز پیش و به عنوان آخرین جلسه شورای اداری میبد در سال ۹۷ برگزارشد، آیت ا… اعرافی ارتباط موثرتر مسئولین با مردم و در اولین قدم راه اندازی جلسات هفتگی ارتباط مسئولین با مردم بعد از نماز جمعه هر هفته را مطالبه کرده است. کاری که اگر امروز از طرف مردم، رسانه‌ها و حتی خود مسئولین ادارات پیگیری نشود، باز هم مانند موضوع اتاق‌های اندیشه‌ورز روز زمین می‌ماند!

آیا مطالبه‌های جدی آیت ا… اعرافی از طرف مدیران ادارات و نهادهای دولتی شهرستان میبد نیز جدی گرفته خواهد شد؟! “میبدما” این موضوع را در آینده نیز پیگیری خواهد کرد …