میبد؛ دومین شهر حادثه خیز بعد از مرکز استان

۳۱ موتورسوار در هشت‌ماهه سال ۹۷ در استان یزد فوت کردند.

به گزارش میبدما به نقل از ایرنا؛ دکتر محمدحسن جانفدا روز سه‌شنبه در نشست شورای سلامت شهرستان میبد بدون اشاره به تعدا زخمی ها، افزود: مرگ هر انسان تبعات اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد و متأسفانه ما از حوادث ترافیکی که اتفاق می‌افتد درک درستی به‌عنوان « درک خطر» نداریم .
وی گفت : بر اساس آمارهای ارائه‌شده تعداد فوتی‌های میبد در هشت‌ماهه امسال ۱۴ نفر است و این شهرستان ازنظر حوادث ترافیکی دومین شهر بعد از یزد مرکز استان است.
نماینده انجمن جامعه ایمن کشور مستقر در یزد تصریح کرد: پرداختن به حوادث ترافیکی در اولویت کار قرار نگرفت، تبعات اقتصادی آن نیز مورد توجه واقع نشد ، همچنین به جان انسان‌ها بهای لامز داده نمی شود.
مدیر گروه مدیریت کاهش خطر در حوادث، بلایا و پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه گفت : کانون‌های مذهبی و کسانی که تریبون‌های عمومی را در اختیار دارند با اطلاع رسانی خود در ایمنی محل کار ، منزل و اوقات فراغت و سالمندان نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند.
این مسئول خاطرنشان کرد: هر نهاد و سازمانی با تعریفی از ایمنی و تعیین شاخص‌ها همراه با آموزش می‌تواند اتفاق افتادن حوادث را به صفر برساند.
وی موتورسواری را معضلی جهانی عنوان کرد و گفت: ۲۳ درصد مرگ‌ومیرها مربوط به موتورسواران است.
جانفدا در ادامه آموزش به دانش آموزان در مدرسه ترافیک ، استفاده از کلاه ایمنی و اعمال قانون را از جمله راهکارهای کاهش حوادث ترافیکی برشمرد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان میبد نیز گفت : متأسفانه علت‌های حوادث به آن صورت مشخص نیست، باید دبیرخانه کمیته جامعه ایمن بر اساس فرمت تعیین‌شده اطلاعات حوادث را از راهنمایی رانندگی ، اورژانس ، بیمارستان ، آتش‌نشانی و… دریافت کند و در کارگروه‌های حوادث ترافیکی آن‌ها را موردبررسی و تجزیه ‌و تحلیل قرار دهد و بعد از آن طی مصوباتی علت حوادث رفع و موارد آموزشی آن را تعیین کند.
دکتر مهدی حفیظی با اشاره به اینکه به‌صورت مردمی هم می‌توان اطلاعات را دریافت کرد ، افزود : کارگروه‌های آموزشی را می‌توان درجاهای مختلف برگزار کرد.
همچنین در ادامه نشست کارشناس مسئول شبکه بهداشت توضیحاتی در ارتباط با کمیته جامعه ایمن که مانند شورای سلامت جایگاه حفظ سلامت جامعه را برعهده‌ دارد و ادارات و سازمان‌های مردم‌نهاد هر شهرستان مرتبط با حوزه سلامت و ترافیک ، نقش جامعه ایمن به‌عنوان اعضای آن هستند ، ارائه کرد.
به گفته محمدرضا جانب اللهی این کمیته دارای هفت کارگروه تحت عنوان آموزش و توانمندسازی شهروندان در مقابل حوادث و بلایا ، محیط‌های ورزشی ، اوقات فراغت و آسیب‌های اجتماعی ، ایمنی کارگری و محیط‌های کارگری و صنعتی ترافیک و آموزش فرهنگ ترافیک ، کارگروه منزل و محیط‌های مسکونی و کارگروه مدرسه و محیط‌های آموزشی است.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها ،آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
تعداد موتورسیکلت های موجود استان یزد حدود ۴۰۰ هزار دستگاه تخمین زده می شود که علت مرگ اغلب راکبان این وسیله نقلیه اسفتاده نکردن از کلاه ایمنی و رعایت نکردن اصول راهنمایی و رانندگی است.