بازگشت بچه‌ها به کانون خانواده هدف اصلی بهزیستی است

پایدارمعاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان یزد گفت: بازگرداندن بچه ها به کانون گرم خانواده هدف اصلی بهزیستی و مراکز شبه خانواده است.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی بهزیستی میبد؛ پایدار در حاشیه نشست مراکز شبه خانواده استان یزد در میبد، افزود: در این نشست مدیران موسسه های خیریه یزد و مسئولان فنی و کارکنان شبه خانواده بهزیستی استان و میبد که وظیفه آنها نگهداری و مراقبت از بچه های بی سرپرست و بد سرپرست است شرکت داشتند.
وی هدف از برگزاری این نشست را تبادل اطلاعات و بیان پیشنهادات و مشکلات در حوزه مراکز شبه خانواده عنوان کرد و یاد آور شد: بهزیستی مراقبت و نگهداری این گروه از بچه ها را به عهده دارد، و ارائه خدمات با کیفیت بهتر به جامعه هدف که کمتر از ۱۸ سال دارند، دنبال می شود.
معاون اجتماعی بهزیستی استان اظهار داشت: بچه هایی که در بهزیستی پذیرش می شوند با توجه به مقطع سنی و جنسی با دسته بندی سنین شیرخواره ، نوباوه ۳ تا ۶ سال ،کودکان ۷ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال در مراکز شبه خانواده ساماندهی می شوند.
پایدار عمده مسئولیت و کارهای اجرایی مرتبط با بچه های بی سرپرست و بد سرپرست را به عهده مراکز شبه خانواده ذکر کرد و افزود : بهزیستی در این راستا نقش نظارتی و حمایتی دارد و لازم است از مسئولان مراکز شبه خانواده و کارمندان آنها تشکر کرد که از این بچه ها که عمدتا بد سرپرست هستند، ضمن سوق دادن آنها به بازگشت به خانواده از آنها مراقبت می کنند.
وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان ماندگاری بچه ها در مراکز دنبال نمی شود ، خاطرنشان کرد : علی رغم اینکه در مراکز شبه خانواده سعی در بازگرداندن بچه ها به دامان خانواده یا سپردن آنها به خانواده ها و بستگان واجد شرایط است، تلاش می شود شرایط جسمی و روحی بچه ها همراه با آموزش مهارت زندگی و خود اشتغالی به آنان در این مراکز به خوبی فراهم شود.
معاون اجتماعی بهزیستی یزد تعداد بچه هایی که در میبد در ۹ ماهه سال جاری به خانواده های خود بازگشته اند یا به متقاضیان فرزندخواندگی تحویل شدند، هشت نفر ذکر کرد.
رئیس اداره بهزیستی میبد نیز گفت : خانه های کودکان میبد از سال ۸۰ به همت خانم امامی با تاسیس موسسه خیریه سایبان و به دنبال آن تاسیس خانه کودکان سایبان دریا وخانه کودکان مروارید ودر سال ۸۶ خانه کودکان حدیث مهرمادری و حدیث مهر صفایی به مدیریت آقای میمنی با نگهداری بچه ها در مقاطع سنین مختلف شکل گرفت.
سید محسن فلاح افزود : اصولا درخواست فرزندخواندگی برای فرزندان شیرخوار است و خانواده ها کمتر خواهان پذیرش فرزندان با سنین بالاتر هستند.
به گفته رئیس اداره بهزیستی میبد سپردن فرزندان به خانواده ها شرایط و قوانین مربوط به خود را دارد ، بستگان نیز با مجوز دادگستری می توانند بچه ها را نزد خود نگهداری کنند که بهزیستی ناظر بر نحوه نگهداری آنهاست.
وی گفت : بعضی از بچه ها هم در منازل خانواده های سببی و نسبی نگهداری می گردند که آنها فرزندان امداد بگیر بهزیستی میباشند . که در این ارتباط بهزیستی میبد ۱۹ نفر از بچه های امداد بگیر را تحت پوشش موسسه خیریه باب الحوائج دارد.
وی ضمن درخواست از خیرین برای حمایت در این حوزه، آموزش مهارت های زندگی به بچه ها و آشنا کردن آنان با مشاغل آزاد و برگزاری کلاس های ورزشی ، علمی ، دینی، پیشگیری از اعتیاد و دیگر آسیب های جامعه را از سیاست های بهزیستی ذکر کرد.
در استان یزد ۱۶ مرکز شبه خانواده با نگهداری ۱۷۵ نفر ازسنین شیر خوارگی تا ۱۸ سالگی فعالیت دارد.
شهرستان یزد بیشترین آمار بچه های بی سرپرست و بد سرپرست را در مراکز خود دارد.
بهزیستی میبد با چهار مرکز موسسه خیریه حدود ۴۰ نفر از بچه های بی سرپرست و بد سرپرست که بیشتر غیر بومی هستند را تحت پوشش خود قرار دارد.