زیلوی میبد در آستانه جهانی شدن

ابوالحسنی گفت: زیلوی میبد در استانه جهانی شدن قرار گرفته است.

به گزارش میبد ما،علیرضا ابوالحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار نارین، اظهار داشت: دوسال پیش زیلوی میبد که طی دوره‎ای به فراموشی سپرده شده بود، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و اکنون اقدامات درخصوص ثبت جهانی این هنر صنعت در حال انجام است.

وی با بیان این که با برگزاری چندین جلسه کارگروه‌های مختلفی در این زمینه تشکیل شده است، افزود: تقریبا اکثر مصوبات اجرایی شده است که باید در این خصوص از همکاری شهرداری میبد، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر کسانی که همکاری نموده‌اند، تشکر کرد.

ابوالحسنی در ادامه به برگزاری نمایشگاه عکس زیلو اشاره کرد و گفت: هنرمندان و عکاسان شهرستان آثار خود را در زمینه زیلو در محل کاروانسرای شاه عباسی به نمایش خواهند گذاشت.

معاون فرماندار میبد همچنین از تهیه شناسنامه مصور از زیلوبافان خانگی این شهرستان خبر داد و بیان داشت: تمامی کسانی که در زمینه بافت زیلو فعالیت دارند شناسایی و شناسنامه فعالیت از آنها تهیه خواهد شد.

وی اضافه کرد اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد اصلاح وضعیت کارگاه‌های زیلوبافی را در دستور کار قرار داده است و شهرداری میبد نیز در بحث زیباسازی فضای شهری مشارکت دارد.

ابولحسنی، ساخت المان با نقش زیلو را از دیگر فعالیت‌های هنرمندان میبدی برشمرد و گفت ساخت این المان مراحل پایانی را می‌گذراند و به زودی در یکی از نقاط پرتردد شهر نصب می‌شود.

معاون فرماندار میبد بیان داشت: با احیای هنر صنعت زیلو، ثبت جهانی این محصول در دستور کار قرار گرفته است و ارزیابان یونسکو طی روزهای پنجم و ششم آبان در شهرستان میبد حضور خواهند یافت و پس از مشاهده و جمع‌آوری و ارزیابی مستندات، پس از  مدت دو ماه و نیم  ‌اعلام نتیجه می‌شود.

مسئول کارگروه ثبت جهانی زیلوی میبد از شهروندان خواست هر گونه مستندات و یا اقدام و ادوات قدیمی در زمینه بافت زیلو در اختیار دارند به فرمانداری و یا اداره میراث فرهنگی میبد ارائه کنند تا مورد ارزیابی و بررسی کارشناسان قرار گیرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: شهر تاریخی میبد با توجه به ظرفیت و قابلیتی که دارد به عنوان شهر جهانی زیلو به ثبت برسد.