شرایط یزد در زمینه بیماری هاری نگران کننده است

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به موضوع سگ های ولگرد در یزد گفت: یزد در زمینه بیماری هاری شرایط خوبی ندارد.

به گزارش میبدما به نقل از مهر، علی‌اکبر حدادزاده پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دامپزشکی، اظهار داشت: بیماری هاری از بیماری های بسیار خطرناک برای انسان است که از حساسیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

وی با اشاره به شناسایی کانون های این بیماری در استان ادامه داد: با توجه به حساسیتی که این بیماری دارد و خطراتی که انسان را تهدید می کند در این زمینه تاکنون ۱۳ کانون شیوع هاری در استان شناسایی ‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه اضافه کرد: یکی از اقداماتی که برای مقابله با هاری در استان انجام‌ شده اجرای طرح جمع‌ آوری و واکسیناسیون سگ‌ های ولگرد بوده است.

وی بیان داشت: در این زمینه شهرداری ها مسئول اجرای کار هستند و باید برای جمع آوری سگ های ولگرد و پیشگیری از انتقال این بیماری به انسان اقدام کنند.

حدادزاده اضافه کرد: این بیماری علاوه بر سگ، در حیوانات وحشی و حیات وحش مانند روباه و شغال نیز وجود دارد و با توجه به خشکسالی های متوالی و شدید، این حیوانات به حاشیه های شهر نزدیک شده اند که برای انسال خطراتی به دنبال دارد.

وی با تاکید بر حساسیت بالای این بیماری و اهمیت پیشگیری از آن اضافه کرد: کسانی که برای سرگرمی یا نگهبانی، از حیواناتی نظیر سگ و گربه نگهداری می ‌کنند نیز باید سالانه حیوانات خود را در برابر این بیماری واکسینه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز، اظهار داشت: در سال گذشته ۲۳ واحد مرغداری صنعتی در استان درگیر این ویروس شدند که منجر به معدوم‌ سازی ۵۵۹ هزار قطعه مرغ در استان شد. بنابراین مرغداران باید مراقب شیوع این ویروس در واحدهای خود باشند و اقدامات لازم را نیز انجام دهند