امضاء دکتر کمال دهقانی پای صورتجلسه تقسیم بندی ناعادلانه حوزه های انتخابیه استان و خسارت محضی که نصیب میبد می‌شود

به راستی اگر میبد کلا نماینده‌ای در مجلس نداشت، آیا قرار بود ماجرایی ناعادلانه‌تر از آنچه دکتر دهقانی آن را امضاء نموده بر سر میبد بیاید؟!!

یادداشت اختصاصی ماهنامه حائر و پایگاه مجازی میبدما:

سالهاست که تقسیم ناعادلانه حوزه‌های انتخابیه استان یزد صدای اعتراض مردم تمام نقاط این استان –به جز یک شهرستان- را بلند کرده است و البته در تمام این سالها با مشتی وعده وعید به این اعتراضات پاسخ داده شد و حالا حدود ۲۰ سال است که مردم این استان شاهدند، شهرستانی که به لحاظ جمعیتی در جایگاه سوم استان قرار دارد و جمعیتش حدود یک هفتم مرکز استان است، یک نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی دارد اما همان مرکز استان (یعنی شهرستان یزد) از داشتن یک نماینده مستقل محروم است!!
شدت این بی‌عدالتی آنقدر زیاد بوده که طی سالهای اخیر وعده جدیدی به مردم استان داده شد و بر اساس آن مقرر شد ۲ نماینده جدید به استان یزد داده شود تا با این کار رویکرد ناعادلانه پیشین تاحدی اصلاح شود اما بحثی که از همان ابتدای طرح این سناریو مطرح شد آن بود که این دو نماینده قرار است چگونه بین حوزه‌های انتخابیه مختلف استان توزیع شود؟
مهمترین قاعده در تقسیم حوزه‌های انتخابیه، میزان جمعیت آن حوزه است چه آنکه در نظامهای مردمسالار، نماینده مجلس وکیل «مردم» است نه وکیل خاک و فولاد و آب و… و به همین خاطر است که شهرستان بسیار بزرگی چون طبس به لحاظ قلت جمعیت، از داشتن نماینده مستقل محروم است اما این قاعده در تقسیم‌بندی فعلی حوزه‌های انتخابیه استان یزد اصلا مراعات نشده است.
با توجه به این قاعده، سناریوهای مختلفی در محافل گوناگون پیرامون نحوه چینش نماینده در حوزه‌های انتخابیه استان مطرح شده است اما آنچه که میبدی‌ها از ابتدا بر آن اصرار دارند آن است که شهرستان میبد باید نماینده مستقلی در مجلس شورای اسلامی داشته باشد و این موضوعی است که امام جمعه شهر، آیت الله اعرافی نیز در یکی از جلسات اخیر شورای اداری میبد به صورت علنی و صریح بر آن تاکید کرد و این انتظار را از نماینده مردم این شهرستان در مجلس ایجاد کرد که سناریوی مذکور را دنبال کند و مانع از تضییع حق مجدد میبدی‌ها شود.
البته این رویکرد میبدی‌ها بدون منطق نبود و لُب استدلال آنان این بود که اگر قرار است شهرستان اردکان که جمعیت کمتری نسبت به میبد دارد، یک حوزه انتخابیه مستقل محسوب شود، به طریق اولی میبد هم باید دارای حوزه انتخابیه مستقل باشد؛ چرا که جمعیت میبد بیشتر از اردکان است و از این لحاظ میبد، دومین شهرستان استان پس از مرکز (َشهرستان یزد) محسوب می‌شود و گذشته از آن به لحاظ توسعه صنعتی و شهری هم میبد هیچ دستکمی از اردکان ندارد.
پس از تاکید آیت‌الله اعرافی همه خیالشان راحت بود که این اتفاق خواهد افتاد به خصوص اینکه آن زمان گفته می‌شد سناریوهایی که مورد رضایت اطراف مختلف این ماجرا باشد وجود دارد. اما اخیرا صورتجلسه‌ای منتشر شده که در آن بی‌عدالتی آشکاری در حق میبد مشاهده می‌شود.
در این صورتجلسه اردکان همچنان دارای یک نماینده مستقل است، یزد دارای دو نماینده مستقل اما برای شهرستان میبد نماینده مستقلی درنظر گرفته نشده و شهرستان اشکذر هم به حوزه انتخابیه میبد اضافه شده است و به این ترتیب علیرغم اضافه شدن دو نماینده به حوزه انتخابیه استان یزد، همچنان به میبد ظلم می‌شود و این ظلم از آن جهت که بقیه شهرستانها منتفع شده‌اند، بسیار پررنگتر می‌نمایاند.
اما دردناک‌تر از همه آنجاست که امضاء نماینده شهرستان میبد یعنی کمال دهقانی فیروزآبادی پای این صورتجلسه به چشم می‌خورد و این یعنی آن‌که نماینده شهرمان به نمایندگی از موکلین خود با این اقدام ناعادلانه موافقت کرده و اینجا هم همنوا با محمدرضا تابش شده است.
این کار او تداعی‌گر امتیازاتی است که دولت متبوع و مطبوع تابش و دهقانی در جریان توافق برجام به طرف مقابل دادند و در قبال آن «تقریبا هیچ» کسب کردند. به راستی اگر میبد کلا نماینده‌ای در مجلس نداشت، آیا قرار بود ماجرایی ناعادلانه‌تر از آنچه دکتر دهقانی آن را امضاء نموده بر سر میبد بیاید؟!!

احتمالا مردم و دلسوزان میبد و امام جمعه این دیار مانع از این حق‌کشی آشکار خواهند شد اما سوال اینجاست که چرا نماینده شهرمان علیرغم اطلاع کامل از نظر امام جمعه و موکلین خود پای صورتجلسه‌ای را امضاء کرده که بازنده‌ای جز «میبد» عزیز ندارد؟!!