کتاب پیرغلامان حسینی یزد منتشر می‌شود

مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد حسینیه ایران» از ساخت مستند پیرغلامان استان یزد و چاپ کتابی در این زمینه خبر داد.

به گزارش میبدما؛ سید حسن حسینی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) گفت: به‌منظور مستندسازی حضور پیرغلامان در هیئت‌های مذهبی یزد به‌عنوان یکی از سرمایه‌های اجتماعی دارالعباده، طرح ساخت مستندی با موضوع پیرغلامان در دستور کار حسینیه ایران قرار گرفت.

وی افزود: تاکنون مراحل فیلم‌برداری از ۳۵ نفر از پیرغلامان انجام‌شده است و اولین کتاب پیرغلامان تا پایان ماه صفر منتشر می‌شود.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد حسینیه ایران» از اجرای طرح خادمین افتخاری برای اولین بار در یزد خبر داد و افزود: افراد علاقه‌مند به خادمی درزمینهٔ نظافت شهر در مسیر تردد عزاداران حسینی می‌توانند به سامانه ۳۰۰۰۶۰۰۰ پیام ارسال کنند.

حسینی تأکید کرد: موج اسلام‌خواهی در دنیا و ظرفیت گردشگری مذهبی یزد دو عامل ضرورت برنامه‌ریزی برای آشنایی گردشگران با اسلام و مقابله با موج اسلام هراسی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عزاداری یزد با حاشیه کمتر و سالم‌تری نسبت به دیگر نقاط است، اذعان داشت: انسجام، نشاط مراسم و آیین محرم در یزد، گردشگران از هر ملیت و قومی را به تعجب وامی‌دارد.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد حسینیه ایران» ادامه داد: چند سالی با برنامه‌ریزی اداره میراث فرهنگی و دبیرخانه حسینیه ایران، گردشگران در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند و خاطرات خوبی دارند و حتی نیز بسته‌های فرهنگی با زبان انگلیسی در مورد اهداف قیام عاشورا و معرفی اسلام به آن‌ها داده می‌شود.

حسینی تصریح کرد: روحانیون مسلط به زبان‌های مختلف دنیا به شبهات و سؤالات آنان پاسخ می‌دهند و حتی بهترین مکان و پذیرایی برای گردشگران در نظر گرفته می‌شود.

وی اظهار کرد: امسال با برنامه‌ریزی انجام‌شده، گردشگران در حسینیه‌هایی همچون شاهزاده فاضل، امیر چخماق، حسینیه سفید اشکذر و حسینیه امام (ره) تفت از نزدیک از آیین نخل برداری، سینه‌زنی و پخت آش نذری بازدید می‌کنند.

این مقام مسئول بابیان اینکه تعداد بیش از هزار حسینیه در استان یزد که ۳۶۵ حسینیه در شهر یزد وجود دارد، ابراز داشت: آداب و عزاداری مختلفی در یزد است که از قبل از ماه محرم شروع می‌شود که مهم‌ترین آن خیمه زدن یا پوش برپا کردن مجالس امام حسین (ع) در آخرین جمعه منتهی به ماه محرم است.

وی با اشاره به اینکه آخرین جمعه حسینیه‌ها و تکایا برای خیمه زنی آماده می‌شوند که این ابهت خاصی به آن مجلس می‌بخشد، عنوان کرد: تعزیه یکی از آداب عزاداری یزد است که در مناطق مختلف شهر یزد این حرکت انجام می‌شود.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی «یزد حسینیه ایران» اضافه کرد: نخل برداری از آداب دیگر عزاداری در یزد است که نخل یا نقل که شبیه به سرو که قامت امام حسین (ع) و تشییع‌جنازه پیکر مطهر امام حسین (ع) است که باابهت خاصی امام حسین (ع) را تشییع می‌کنند و می‌گویند: چنانچه ما روز عاشورا نبودیم که بدن مطهر امام حسین (ع) را تشییع کنیم؛ اما با این عظمت در حال حاضر این کار را انجام می‌دهیم.

به گفته‌ی حسینی سنج زنی، پخت آش گندم از دیگر رسوم یزدی‌هاست که بزرگ‌ترین پخت آش گندم دنیا را در محله نعیم‌آباد یزد داریم که با ۱۳۰ دیگ برای ۱۳۰ هزار نفر این کار را انجام می‌شود.

این مقام مسئول در پایان گلاب دادن را یکی دیگر از رسومی دانست که در روضه‌ها وجود دارد و هیئت‌ها با سبک خاص و آن آهنگ‌هایی که هیئت‌های سینه‌زنی دارند در هیچ کجا پیدا نمی‌شود.