فلاح: مرکز اُتیسم میبد و اردکان راه اندازی می‌شود

رئیس بهزیستی شهرستان میبد گفت: شهرستان میبد در زمینه فقر زدایی از سوی سازمان بهزیستی کشور رتبه اول کشور را کسب کرده است.

به گزارش میبدما؛ سید محسن فلاح رئیس بهزیستی شهرستان میبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر تاسیس مرکز کودکان اُتیسم در شهرستان‌های میبد واردکان تاکید کرد و گفت: شهرستان میبد دارای ۳۰ کودک دارای بیماری اُتیسم است که در صدد هستیم تا یک مرکز اُتیسم برای دو شهرستان میبد و اردکان راه اندازی کنیم.

فلاح افزود: طرح فقر زدایی در محلات ده آباد و شاه جهان آباد از سوی اداره بهزیستی شهرستان میبد انجام شده است که طبق ارزیابی انجام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور شهرستان میبد در زمینه فقر زدایی در این دو محله رتبه اول کشور را کسب کرده است.

وی ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنرگفت: سازمان بهزیستی شهرستان میبد با توجه به مسئولیتی که در سلامت اجتماعی دارد اقدامات متعددی در حوزه پیشگیری از طلاق، آموزش‌های پیشگیری از آسیب اجتماعی در بُعد خانواده، مهارت زندگی و اعتیاد داشته است.

سازش ۴۰ درصد ازپرونده های آسیب اجتماعی و طلاق در میبد

فلاح با اشاره به اینکه درحال حاضر هفت پایگاه سلامت اجتماعی در زمینه آموزش وآگاهی محلات شهرستان از آسیب‌های اجتماعی فعال هستند افزود: در سال گذشته ۲۸۰ پرونده بحران و آسیب اجتماعی و طلاق مرکز اورژانس اجتماعی میبد ثبت شده است که ۴۰ درصد از این پرونده‌ها سازش داشته اند.

وی ادامه داد:در حوزه پیشگیری از معلولیت طرح غربالگری ازدواج‌های های صورت گرفته و خانواده‌های دارای فرزند معلول رابه مرکزتحقیقات ژنتیک ارجاع داده ایم تا از مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک استفاده کنند.

رئیس بهزیستی شهرستان میبد گفت: خوشبختانه در سال جاری موفق به اجرای طرح تحقیقاتی پیشگیری از خانواده‌های دومعلولیتی شدیم تا خانواده‌ها را تحت پوشش قرار دهیم که برخی از هزینه‌های آزمایشگاه از سوی اداره بهزیستی پرداخت می‌شود تا از تولد فرزند معلول جلوگیری شود.

برگزاری دوره های آموزش دانشنامه ازدواج جهت کاهش طلاق

وی با اشاره به اینکه دوره‌های متعدد آموزش دانشنامه ازدواج با کمک بسیج و اداره آموزش وپرورش که به صورت پایلوت تنها در شهرستان میبد درحال برگزاری است گفت:۱۵۰۰ نفر در کلاس‌ها وهمایش‌های آموزشی حضور داشته و آموزش‌های لازم را در زمینه ازدواج و تشکیل خانواده پشت سرگذاشته اند که توانسته ایم از این طریق رشد طلاق را متوقف کنیم و این خدمت خوب وموثری برای شهرستان میبد است.

فلاح با اشاره به اینکه هرساله ۲۵ درصد توانمندسازی جامعه هدف در حوزه زنان و مردان در این نهاد انجام می شود افزود: طبق بررسی‌های انجام شده در حوزه مراکز توانبخشی روزانه دچار کمبود هستیم و این موضوع را در اواویت قرار داده ایم و در حال حاضر از سوی اداره کل بهزیستی استان مجوز راه اندازی کارگاه حمایتی معلولین آموزش پذیر اخذ شده است ودر صدد هستیم تا هرچه زودتر این کارگاه راه اندازی شود.

وی گفت: با توجه به مراجعات زیادی که اورژانس اجتماعی میبد داشته است یک کادر مددکاری و یک مشاوره به این اورژانس اضافه شده است همچنین ودر محلات علی آباد، بیده، خانقاه و ده آباد یک پایگاه خدمات اجتماعی ایجاد شده است که رابط و بازوی اجرایی اورژانس دراین محلات میبد هستند تا آسیب‌های موجود را به اورژانس اجتماعی ارجاع دهند.

فلاح در ادامه با اشاره به اینکه مرکز آیت الله حائری به عنوان مرکز توانبخشی تخصصی درحوزه گفتار درمانی فیزیوتراپی بینایی سنجی شنوایی سنجی مددکار کاردرمانی در حال فعالیت است افزود: این مرکز پایگاه صدور گواهی معلولیت شهرستان میبد هست که ماهیانه کمیسیون آی تی اف را تشکیل می‌دهد و افراد دارای معلولیت با درجه خیلی شدید تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند.

وی در پایان به راه اندازی پایگاه سلامت اجتماعی در شهرک صنعتی جهان آباد میبد با هدف آموزش‌های لازم در حوزه آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: طرح فقر زدایی در محله شهیدیه میبد باهدف توانمند سازی مردم محله آغاز شده است.