بیش از ۷۰۰ آزاده در استان یزد زندگی می کنند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد از وجود بیش از ۷۰۰ آزاده در این استان خبر داد.

به گزارش میبدما؛ احمد ابراهیمی در مصاحبه با خبرگزاری فارس در یزد، با تشریح ویژه‌برنامه‌های سالروز ورود آزادگان به کشور در استان یزد، گفت: اکثریت آزادگان جوانان انقلابی و بسیجی بودند که در راستای ادای وظیفه ملی و میهنی خود با پیروی از ولایت‌فقیه زمان حضرت امام خمینی (ره) عازم جبهه‌های حق علیه باطل شدند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد با اشاره به اینکه اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان برنامه‌های متنوعی برای گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی در نظر گرفته است، تصریح کرد: برگزاری همایش پیاده‌روی جمعه‌شب ساعت ۲۱ از ۵۲ متری امام شهر به‌طرف میدان شهدای حج، همایش دوچرخه‌سواری آزادگان از میدان آزادی به‌طرف گلزار شهدای خیرآباد ازجمله برنامه‌های این سازمان به مناسبت این روز است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه آزادگان حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس را نقش‌آفرینی کردند، اظهار داشت: آن‌ها در عرصه‌های علمی منفعل نبودند و با تلاش و پشتکار خود در جهت تقویت بنیه اقتصادی، علمی و فرهنگی کشور در این عرصه‌ها ورود پیدا کردند.

این مقام مسئول بیان اینکه استان یزد بیش از ۷۰۰ آزاده سرافراز و ۱۵ آزاده سیاسی دارد، ابراز داشت: با هماهنگی و تشویق آزادگان در راستای چاپ خاطرات در حال حاضر ۲۰ عنوان کتاب خاطرات آزادگان با موضوعات مختلف به چاپ رسیده است.

وی تلاش در راستای حل مشکلات مختلف آزادگان و رفع مطالبات این عزیزان را از اولویت‌های اساسی و مهم سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد برشمرد و عنوان کرد: یکی از بخش مهم مطالبات آزادگان پرداخت حقوق دوران اسارت آن‌ها بود که در چند سال اخیر پرداخت شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد با اشاره به اینکه آزادگان عارضه‌های که در دوران اسارت داشتند، طرح پایش سلامت آزادگان در خصوص مسائل درمانی و بهداشتی آن‌ها هرساله در دستور کار بنیاد شهید است که این مهم انجام شود.

به گفته‌ی ابراهیمی آزادگان با توجه سه سن کمی که داشتند، تحصیلات عالیه آن‌چنانی نداشتند و در حال حاضر افراد بسیار فرهیخته و تحصیل‌کرده‌ای هستند چنانچه قبل از اسارت یک نفر مدرک دکترای حرفه‌ای داشته‌ایم که بعد از دوران اسارت مدرک دکترای حرفه‌ای به ۴۳ نفر رسید.

این مقام مسئول اذعان داشت: مجموع افراد با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در دوران قبل از اسارت به پنج نفر بود که در حال حاضر ۳۰۶ نفر مدرک کارشناسی، ۳۸ نفر مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کرده‌اند.

وی بابیان اینکه چهار نفر در دوران قبل از اسارت مدرک کاردانی را دریافت کرده بودند، یادآور شد: در حال حاضر ۸۰ نفر مدرک کاردانی دریافت کرده‌اند و با توجه به اینکه افراد زیر دیپلم قبل از اسارت ۷۴۰ نفر بودند، در حال حاضر به ۲۸۷ نفر رسیده‌اند که این خود نشان از پرداختن به مسائل علمی است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد در پایان با اشاره به اینکه آزادگان در دوران اسارت درزمینهٔ حفظ قران و نهج‌البلاغه تلاش چشمگیری داشتند، خاطرنشان کرد: ۱۳ نفر از آن‌ها درزمینهٔ حفظ و نشر گسترش قرآنی تلاش می‌کنند.