صدور کارت هوشمند اصلی‌ترین دغدغه ثبت احوال

مدیر کل ثبت احوال استان یزد اصلی ترین دغدغه ثبت احوال را صدور کارت هوشمند برای افراد در جامعه عنوان نمود و اظهار امیدواری کرد ، این پروژه در سال جاری در یکصدمین سالگرد تاسیس ثبت احوال به اتمام برسد.

به گزارش میبدما به نقل از بام میبد؛ محمدعلی مکرمی مدیر کل ثبت احوال استان یزد در این نشست که صبح امروز در شهرستان میبد با حضور مسئولین شهرستان برگزار شد ، افزود : ما در ۴ ماهه نخست سال جاری ۹ هزار و ۴۸۹ درخواست کارت هوشمند داشتیم که ۵ هزار و ۶۲۸ کارت صادر شده و ۵ هزار و ۳۶۶مورد کارت را تحویل داده شده است.

وی افزود: در ایستگاه سیار میبد نیز تا بحال ۳۰۴ مورد درخواست کارت ملی هوشمند گرفته شده است و با توجه به ظرفیتی که دارد ، خوب است ، برای تسهیل امور مربوط به درخواست کارت ملی در محلی از اماکن و کارخانجات شهرستان که تعداد نفرات زیادی دارند ، مستقر شود.

مدیر کل ثبت احوال استان یزد با اشاره به عملیاتی شدن کارت هوشمند در سال آینده ، تصریح نمود : تاخیری که در حال حاضر در صدور کارت وجود دارد ، مربوط به تراشه و فیزیک کارت هست که چاپخانه ملی ایران قول داده برای مهر و یا آبان نمونه ایرانی آن را ارائه کند ، زیرا با توجه موضوع تحریم از سال گذشته درصدد هستند ، نوع ایرانی آن صادر شود.

این مسئول در ادامه صدور شناسنامه افراد زیر ۱۵ سال در سال ۹۶ را ۲ هزار و ۳۳۲ مورد ، شناسنامه بزرگسال ۵ هزار و ۷۹۵ مورد ، شناسنامه المثنی ۵۴۳ مورد ، تغییر نام ۶۶ مورد و تغییر نام خانوادگی را ۱۲۳ مورد عنوان نمود.

وی اشاره نمود : در سال ۹۶ همچنین ۴۴۷ مورد جوابگویی استعلام به خصوص در ارتباط با مراجع قضایی داشته ایم که این آمار در سال جاری تا به حال ۱۲۳ مورد بوده است که طی آن پاسخگویی در خصوص استعلام به مراجع انجام شده است .

مدیر کل ثبت احوال استان یزد در نشست شورای ثبت وقایع حیاتی در میبد ، با اشاره به اینکه پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ، کاملترین پایگاه اطلاعات جمعیتی هست ، مبنای برنامه ریزی و آمارهای کشور را ، این پایگاه خواند .

وی همچنین آمار جمعیت جوان جامعه از سن ۱۵ تا ۲۹ سال را ، ۲۵ درصد جمعیت کشور ذکر نمود و افزود : ۵ /۱۵ درصد جمعیت جوان در استان تهران می باشد و بیشترین جمعیت جوان کشور را استان سیستان و بلوچستان با ۲۸ درصد دارد ، استان گیلان نیز با ۲۲ درصد پایین ترین درصد جوانان را در خود دارد.

مکرمی اضافه نمود : در سال ۹۶ ، ۵۵ درصد نوزادان از مادران جوان به دنیا آمده اند و ۳۰ درصد پدران نیز جوان بوده اند ، همچنین در سال ۹۶ ، ۴۰۹ هزار و ۵۲۹ مرد جوان و ۴۵۵ هزار و ۶۶۸ زن جوان ازدواج کرده اند و بیشترین میانگین سن ازدواج بار اول مردان مربوط به استان تهران با بیش از ۲۹ سال و کمترین مقدار مربوط به استان خراسان رضوی با ۲۵ سال است .

وی گفت : این آمار در ارتباط با زنان ، بیشترین میانگین سن ازدواج یعنی ۲۵ سال و نیم را استان تهران و استان سیستان و بلوچستان کمترین میانگین سن ازدواج یعنی ۲۱ سال را دارند .

مدیر کل ثبت احوال استان یزد در مورد آمار ازدواج در سال ۹۶ در استان یزد عنوان نمود : در این سال تعداد ۷ هزار و ۲۶۹ مورد ازدواج ثبت شده که در ۹۳ مورد آن نام مرد ، علی و نام زن ، زهرا و یا فاطمه بوده است.

وی افزود : ۵ هزار و ۵۰۲ زوج معادل ۷۶ درصد و ۶ هزار و ۲۸۰ زوجه معادل ۸۶ درصد نیز بین ۱۵ تا ۲۹ سال سن داشته اند ، همینطور یک هزار و ۶۸۷ زوج معادل ۲۳ درصد و ۹۷۹ زوجه معادل ۱۳ درصد بین ۳۰ سال تا ۶۴ سال سن داشته اند ، ۸۰ زوج معادل یک درصد و ۱۰ زوجه بیشتر از ۶۵ سال ، سن آنها بوده است.

این مسئول میانگین سن ازدواج در استان یزد در سال گذشته را در میان آقایان ۲۶ سال و در میان خانمها ۲۲ سال سن عنوان نمود.

وی آمار ازدواج سه ماه اول امسال افراد با سن ۱۵ الی ۲۹ سال را در استان یزد یک هزار و ۲۳۸ زوج معادل ۷۴ درصد و یک هزار و ۴۲۳ زوجه معادل ۸۵ عنوان نمود و افزود : ۴۱۴ زوج معادل ۲۵ درصد و ۲۵۰ زوجه معادل ۱۵ درصد بین ۳۰ تا ۶۴ سال سن در هنگام ازدواج را داشتند ، همچین ۲۲ زوج و ۱ نفر زوجه بیشتر از ۶۵ سال سن داشته اند.

مدیر کل ثبت احوال استان یزد میانگین سن ازدواج در سه ماهه نخست امسال در استان یزد را نیز در میان آقایان ۲۷ سال و در میان خانمها ، ۲۲ سال ذکر کرد.

گفتنی است در ادامه نشست مدیر کل ثبت احوال استان یزد به سوالات مطرح شده در خصوص ثبت احوال پاسخ گفت.