هشدار درباره خطرناکترین بیماری مشترک انسان و دام

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد گفت: غیرقابل پیش‌بینی بودن، سرعت انتشار بسیار زیاد و قابلیت سرایت به انسان و تهدید سلامت و بهداشت عمومی جامعه از جمله دلایل اهمیت توجه به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

به گزارش میبدما؛ محسن کریمی در گفتگو با “نارین” با اشاره به این مطلب که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از خطرناک‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام است، اظهار داشت: تمام پرندگان نسبت به این بیماری حساس هستند، اما مرغ، خروس و بوقلمون از همه حساس ترند و تلفات نیز در این بیماری ناگهانی و دارای روند افزایشی است.

وی افزود: در کلاس آموزشی که به منظور آشنایی با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با همکاری شبکه دامپزشکی و مدیریت جهاد کشاورزی میبد در محل جهاد کشاورزی ندوشن برگزار شد، ضمن تشریح بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و راه های پیشگیری، امنیت زیستی در زمان قبل و پس از وقوع بیماری آموزش داده شد.

کریمی، غیر قابل پیش‌بینی بودن، سرعت انتشار بسیار زیاد و قابلیت سرایت به انسان و تهدید سلامت و بهداشت عمومی جامعه را از جمله دلایل اهمیت توجه به این بیماری برشمرد و گفت: عواقب گسترده ضرر و زیان اقتصادی و اجتماعی، تعدد سویه ویروس و قابلیت ایجاد تغییر به ویروس های جدید از دیگر عوامل مهم در توجه به بیماری مذکور است.

وی تاکید کرد: عرضه غیربهداشتی مرغ زنده و کشتار و حملات نقل غیربهداشتی مرغ زنده در سطح شهرها و روستاها و عدم سترون‌سازی کود از فاکتورهای مهم انتقال و انتشار این بیماری محسوب می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان میبد در پایان توصیه کرد، شهروندان ضمن رعایت دقیق ضوابط بهداشتی در پرورش طیور و همچنین عقیم‌سازی و دپو کود مرغی توسط مرغداران در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی بلافاصله موضوع را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.