هیئتی از کشور چین با آیت الله اعرافی دیدار کرد

نسخه وحدت جهان اسلام این است که مراکز علمی و دینی جهان اسلام دروازه های علمشان را به روی همه مذاهب باز کنند و با نگاه باز با تمامی مذاهب در ارتباط باشند.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در دیدار هیئت چینی که در ساختمان مرکز جامعه المصطفی برگزار شد،، ضمن معرفی جامعه المصطفی، قم را به عنوان مهمترین پایگاه جهان اسلام خواند و ابراز داشت: در شهر مقدس قم بیش از ۳۰۰ مرکز علمی دینی و حوزوی فعال می باشند که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از سراسر ایران و بیش از ۱۰۰ ملیت مختلف جهان در این شهر در حال تحصیل هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: در مراکز حوزوی و علمی موجود در قم بیش از ۲۰۰ رشته علوم انسانی، اجتماعی با نگاه اسلامی به طلاب ارائه می شود و بیش از ۱۰۰ مجله علمی و تحقیقاتی در رشته های گوناگون منتشر می شود و آثار گوناگونی قریب به ۴۰ زبان مختلف نیز در قم منتشر می شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: چین با قطع نظر از دین و مذهب یک اشتراک مهمی با ایران دارد و آن نکته راهبردی مشترک این است که در برابر یک جانبه گرایی که در غرب وجود دارد با حکمت و عقل مواجهه می کند و این که چین به توسعه خود با بهره گیری از فن آوری‌های نو پرداخته و در عین حال، هضم در فرهنگ غرب نشده خود بسیار ستودنی و مورد تاکید انقلاب اسلامی است.

امام جمعه قم، در ادامه گفت: امروز غالب کشور های جهانی یا هضم در غرب شده اند و هویت و اصالت خود را از دست داده اند و یا مقاومت کرده و پیشرفتی نکرده اند. در عین حال الگویی که انقلاب اسلامی مدنظر دارد این است که همچنان که پیشرفت داریم باید از فرهنگ و اصالت خود صیانت بکنیم لذا جهان اسلام و مسلمانان ضمن این که باید این الگو را انتخاب کنند باید از ارزش های دینی مراقبت و صیانت کنند.

وی تصریح کرد: تنها مرکز حوزوی دینی که از تمامی مذاهب پذیرش دارد و با روی باز پذیرای آنها می باشد جامعه المصطفی می باشد و نسخه وحدت جهان اسلام این است که مراکز علمی و دینی جهان اسلام دروازه های علمشان را به روی همه مذاهب باز کنند و با نگاه باز با تمامی مذاهب در ارتباط باشند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: توصیه ما به مسلمانان چین این است که در یک مدار منطقی با غیر مسلمانان به گفتگو بپردازند و مصالح کشور خود را رعایت کنند.

مدیر حوزه های علمیه در پایان گفت: در درون امت مسلمان اختلافات را دامن نزنیم و همه باید احساس بکنیم که یک امت هستیم و به یک تمدن اسلامی گره خورده ایم. و اندیشه دینی را عمق ببخشیم و علمایی تربیت کنیم که هم حکمت دارند و به دور از هرگونه افراط گرایی هستند.