هوای یزد طی روزهای آتی گرم‌تر می‌شود

کارشناس اداره هواشناسی استان یزد از افزایش دمای هوای یزد طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش میبدما؛ سید عباس میرحسینی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌ها و معیارهای گرمای روزانه هوا، دمای بیشینه است، گفت: دمای بیشینه شهر یزد نزدیک به دوهفته‌ای است که از برخی شهرهای غربی کشور ازجمله خرم‌آباد، کرمانشاه، سنندج و ایلام کمتر است.

وی افزود: دیروز دمای بیشینه شهر یزد به ۳۹ درجه سانتی‌گراد رسیده که پیش‌بینی می‌شود با تقویت پر ارتفاع جنب حاره در مناطق مرکزی کشور، دمای بیشینه شهر یزد امروز به ۴۱ و روزهای یکشنبه و دوشنبه که گرم‌ترین روزهای هفته جاری است دمای هوا به ۴۲ درجه سانتی‌گراد برسد.

کارشناس اداره هواشناسی استان یزد درمجموع دمای استان یزد در هفته جاری را نسبت به هفته گذشته بیشتر دانست و اظهار داشت: در هفته جاری هوا گرم‌تر خواهد بود و روزهای آفتابی و شب‌های صاف و آرام به‌مانند هفته قبل پدیده غالب در استان یزد خواهد بود.

میرحسینی اذعان داشت: از روز دوشنبه تا پنجشنبه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در استان یزد گاهی وزش باد نسبتاً شدید پیش‌بینی‌شده و در ساعات بعدازظهر روز سه‌شنبه در برخی نقاط حتی وزش باد شدید با احتمال گردوخاک محتمل خواهد بود.

این مقام مسئول به گلخانه داران توصیه کرد: با توجه به گرمای شدید هوا و اتمام فصل برداشت در مناطق دشت، نسبت به جمع‌آوری گلخانه و آماده‌سازی به‌موقع زمین و شروع آفتاب دهی خاک، دفن، امحاء یا دپو کردن و پوساندن بوته‌ها همراه با کودهای حیوانی، حفظ سازه‌ها در برابر گردبادها و ایجاد کمربندهای محافظتی روز گلخانه‌ها و در گلخانه‌های دائر مناطق کوهستانی نسبت به تهویه و سایه دهی بهینه اقدام شود.

وی به کلیه باغداران توصیه کرد: با توجه به تداوم گرما، جهت کاهش تبخیر سطحی و تشنگی درختان از یکی از روش‌های محلول‌پاشی کائولین، محلول‌پاشی ترکیبات سیلیکاتی و یا نصب توری یا سایه روی تاج درختان استفاده شود، استفاده از مالچ‌های سطحی به‌مانند ماسه‌بادی یا پلاستیک روی سطح کرت‌ها نیز به کاهش کمک و ایجاد سایه بر روی خوشه‌های درختچه‌های انگور با تورهای مجاز استفاده شود.

کارشناس اداره هواشناسی استان یزد در پایان خاطرنشان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته سبزدشت با دمای کمینه ۱۲ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین منطقه و شهرستان بافق با دمای بیشینه ۴۲ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین مناطق استان یزد بوده‌اند.