ارسال ۴۳۰ اثر به دومین دوره کتاب سال یزد

دبیر علمی دومین دوره کتاب سال یزد از ارسال ۴۳۰ اثر به این رویداد مهم فرهنگی خبر داد و گفت: تعداد آثار ارسالی نسبت به نخستین دوره این رویداد، رشد قابل‌توجهی داشته است.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام شهاب‌الدین وحیدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه یکی از راه‌های توسعه و تعالی هر جامعه به توسعه فرهنگی آن جامعه گره‌خورده است، گفت: فرهنگ جامعه با پژوهش، تحقیق و آثار پژوهشگران و محققان پیوند خورده است و بدون شک اگر بتوانیم تجلیلی از فعالین این عرصه داشته باشیم به عرصه فرهنگ و توسعه فرهنگی کمک کرده‌ایم.

وی افزود: در همین راستا دومین رویداد کتاب سال یزد را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار می‌کنیم. تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه آخرین فرصت ارسال آثار به دبیرخانه دومین دوره کتاب سال یزد، تعداد ۴۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال‌شده است که نشان‌دهنده‌ مشارکت بالای فعالین حوزه کتاب در این رویداد مهم فرهنگی است.

دبیر علمی دومین دوره کتاب سال یزد هدف از برگزاری این رویداد را شناسایی معرفی و تجلیل از پژوهشگران و محققان دانست و اظهار داشت: بدون شک تشویق و تجلیل از فعالین حوزه کتاب تأثیر بالایی در فعالیت‌های این حوزه دارد و موجب دلگرمی فعالین این عرصه می‌شود.

وحیدی ادامه داد: ۱۲ گروه موضوعی برای آثار ارسالی مشخص‌شده است و سعی کردیم همه آثار ارسالی مورد ارزیابی قرار گیرد. این گروه دوازده‌گانه عبارت‌اند از دین، ادبیات، فلسفه و روانشناسی، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، هنر و معماری، زبان و زبان‌شناسی، کودک و نوجوان، علوم خاص، علوم کاربردی، کلیات و یزد شناسی.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آیت‌الله حائری میبد اضافه کرد: در خصوص شاخص‌های انتخاب آثار منتخب نیز مواردی چون رعایت استانداردها در ساخت و نگارش کتاب، تازگی و نوآوری، استحکام منابع، بهره‌گیری از قدرت تحلیل و استنتاج، بهره‌گیری از محتوای علمی ارزشمند، زیبایی زبان، رعایت استانداردهای تألیف، طرح روی جلد و غیره در نظر گرفته‌شده است.

وی تأکید کرد: از ۴۳۰ آثار ارسال‌شده در هر گروه سه کتاب انتخاب و به وزارت ارشاد ارسال‌شده است وزارت ارشاد آثار را به خانه کتاب برای ارزیابی ارسال کرده است. با توجه به بهره‌گیری از داوران کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هیچ شک و شبهه‌ای در انتخاب آثار برتر وجود ندارد.

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر معرفی کتاب سال، کتب شایسته تقدیر نیز معرفی می‌شوند که فردا شب مراسم تجلیل از برگزیدگان این آثار در یزد برگزار می‌شود. با توجه به اهمیت حوزه کتاب و کتاب‌خوانی رویداد فرهنگی کتاب سال یزد را به‌صورت سالانه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار می‌کنیم تا حمایت‌های خود را از نویسندگان یزدی و نویسندگانی که در حوزه یزد قلم می‌زنند ادامه دهیم.

دبیر علمی دومین دوره کتاب سال یزد اذعان کرد: اکنون وظیفه اصحاب رسانه‌ها است که به این رویداد فرهنگی بعد ملی و حتی بین‌المللی بدهند تا در آینده شاهد ارسال کتاب‌هایی از سراسر جهان با موضوع یزد و یزد شناسی باشیم.

وحیدی در پایان گفت: در حوزه تجلیل از کتاب برتر سال مبلغ ۵ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است که این هدایا بیشتر جنبه معنوی دارد. همچنین به کتاب‌های شایسته تقدیر نیز مبلغ دو میلیون تومان پرداخت می‌شود تا حمایت کوچکی از فعالین عرصه نشر این کتب باشد.