آلوده‌ترین خردادماه سه سال گذشته را تجربه کردیم

کارشناس ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان یزد با اشاره به ناسالم بودن وضعیت هوای یزد از نظر شاخص‌های کیفی در دو گذشته، گفت: این وضعیت با روندی کاهشی اما با نوسان تا پایان امروز نیز پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش میبدما؛ «سید مصطفی میرزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، با اشاره به افزایش غلظت هوای استان اظهار کرد: شاخص کیفی هوای استان در حد فاصل ۱۵۰ تا ۲۰۰ و در وضعیت هشدار برای تمام گروه‌ها قرار دارد که این وضعیت با روندی کاهشی اما با نوسان تا پایان امروز نیز پیش‌بینی می‌شود.

وی در مورد علل افزایش غلظت هوای استان در دو روز اخیر نیز گفت: همزمان با ورود سامانه جوی ناپایدار از غرب و شمال غرب استان، افزایش غلظت هوا ناشی از گرد و غبار منجر به آلودگی هوای استان شده است.

این کارشناس اداره کل محیط زیست استان، یزد را آلوده‌ترین شهرهای استان نام برد و افزود: هم‌اکنون بیشترین آلودگی در شهرستان یزد وجود دارد و هوا برای گروه‌های حساس نیز ناسالم است و هرچند شهرستان‌های دیگر هم درگیر آلودگی هستند ولی در وضعیت بهتری نسبت به مرکز استان قرار دارند.

وی در مورد کانون‌های آلاینده هوای استان گفت: کانون‌های تولیدکننده آلودگی و افزایش غلظت هوا در استان در فصول مختلف متفاوت است ولی اولین عامل آلوده‌کننده، اقلیم استان به دلیل پوشش ضعیف گیاهی آن است.

میرزاده اراضی کشاورزی خشک و از رونق افتاده را دومین عامل آلودگی هوای استان مطرح و اضافه کرد: این اراضی به علت خاک دست‌کاری شده، عامل مهمی در تولید گرد و غبار در استان هستند.

وی معادن و اراضی صنعتی را نیز به نوبه خود منبع افزایش غلظت هوای استان دانست.

میرزاده در پایان هم خردادماه سال‌جاری را آلوده‌ترین ماه مشابه در دو سال گذشته خواند و گفت: خرداد ماه امسال با ۱۰ روز آلودگی نسبت به سال گذشته با یک روز آلودگی و در سال ۹۵ با هفت روز آلودگی، آلوده‌ترین خرداد‌ماه به دلیل گرد و غبار بوده است.