نقدی بر FATF توسط عضو هیئت علمی دانشگاه میبد

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به تلاش برخی افراد و جریان‌ها برای تصویب FATF در مجلس، گفت: برخی بدون عبرت از عاقبت برجام با پذیرش FATF به دنبال آغاز پروژه خود تحریمی هستند.

به گزارش میبدما؛ مهران فاطمی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه FATF یک مجموعه سیاست‌گذار پرنفوذ است که نکاتی در قالب توصیه در حوزه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ارائه می‌کند، گفت: این موارد اگرچه توصیه نامیده می‌شوند، اما در عمل رعایت آن‌ها برای تمامی کشورها الزامی است.

وی هدف از این نهاد را تدوین استانداردها و ارتقای شیوه اجرای مؤثر اقدامات قانونی، مقرراتی و عملیاتی در موارد مرتبط با مبارزه با پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم و دیگر تهدیداتی دانست که قابلیت اعتماد به‌نظام مالی بین‌المللی را تهدید می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه میبد تصریح کرد: آنچه مشخص است تا اینجا در رسالت این موسسه ایرادی وجود ندارد و به نظر می‌رسد این گروه برای مبارزه با پول‌شویی و جلوگیری از تأمین مالی تروریسم تشکیل‌شده است؛ اما چنین مجموعه‌ای با چه استنادی ایران را کشوری پرخطر و با ریسک مالی بالا معرفی می‌کند؟ و درواقع قرار دادن ایران در لیست کشورهای پر ریسک بدان معنا است که ایران ازنظر این موسسه اقدام به پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم می‌کند.

فاطمی با اشاره به اینکه این خود اتهامی است که جا دارد مسئولان قضایی و دیپلمات‌های وزارت خارجه در مجامع بین‌المللی به آن رسیدگی نمایند، اظهار داشت: در آخرین بیانیه این موسسه هم که در پنجم تیرماه سال ۹۵ منتشر شد نیز متهم کردن ایران به تروریسم به چشم می‌خورد و گویی این بیانیه تنها برای متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و به‌تبع آن تلقی تهدید از اقتصاد ایران صادرشده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: طرف غربی تحت پوشش زیبای مبارزه با تروریسم، به دنبال اصلاحات نرم و ساختاری در حوزه‌های حساس امنیت ملی جمهوری اسلامی است و این مسئله تا حدی برای آن‌ها حائز اهمیت است که رسیدن ایران به عواید ناشی از توافق برجام را نیز به تبعیت ایران از این خواسته‌ها موکول می‌کند.

این استاد دانشگاه قطع ارتباط مالی ایران به‌عنوان پشتیبان حرکت‌ها و نهضت‌های مردمی و مدافع مظلومان جهان با محور مقاومت و آزادیخواهان، کشف راه‌هایی که ایران برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه از آن استفاده می‌کرد که در صورت وضع مجدد تحریم‌ها به‌راحتی بتوانند این راه‌های ارتباطی را مسدود نمایند و حتی با طرف‌هایی که در این مدت با ایران همکاری کردند نیز برخورد نمایند و مشخص شدن هویت تجار ایرانی و شرکای خارجی آن‌ها بالأخص در تبادل کالاهای استراتژیک و همچنین دسترسی به حساب‌های بانکی اشخاص و سازمان‌ها را سه هدف اصلی غرب برای فشار بر ایران در این زمینه برشمرد.

وی اذعان داشت: با توجه به نقشه منطقه‌ای این گروه که می‌توان به آن استناد کرد که در آن تمامی کشورهای انقلابی اطراف ایران جزو محدوده خطر مشخص‌شده‌اند و این در حالی است که از منظر آمریکایی‌ها حزب‌الله، انصار الله، حشدالشعبی و اکثر فرماندهان مقاومت همچون حاج قاسم تروریست محسوب می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه میبد هدف دستگاه‌های مالی بین‌المللی را محروم کردن جمهوری اسلامی ایران از امکانات مالی و تسهیلات اقتصادی بین‌المللی دانست و عنوان کرد: در حقیقت یک نوع محروم کردن فعالان اقتصادی ما است که ما نباید از آن تبعیت کنیم، منتها دولت به خطا (همانند خسارت محض برجام) معتقد است که تنها راه بیرون آمدن از لیست سیاه و حل مشکلات روابط بین‌المللی مالی بانکی تصویب این لایحه و پذیرش شروط مطروحه در آن است.

فاطمی ادامه داد: یکی از حوزه‌‌هایی که دیپلماسی اقتصادی ما باید به‌صورت جدی در آن فعال شود، همین بی‌اثر سازی نظامات مالی تحت سلطه دشمن است که این موضوع، از تکالیف دستگاه‌ها در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم است که ابلاغ‌شده و باید پیگیری شود که بندهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بند ۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ناظر به این مسئله است.

تحلیلگر مسائل سیاسی بابیان اینکه نمایندگان بدانند امروز در موقعیت خطیری قرار دارند و جریانی که خسارت محض برجام را به کشور تحمیل کرد و امروز سخن از در حال احتضار بودن آن می‌گوید، ابراز داشت: برخی با جسارت تمام و بدون درس گرفتن از گذشته پر خطای خود، به دنبال تحمیل برجام دیگری به کشور که عبارت است از اجرای استانداردهای FATF و آغاز پروژه خود تحریمی است.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: این جریان نشان داده که به دنبال حل مشکلات کشور نیست؛ بلکه به دنبال حل کردن کشور در نظام سلطه است و امروز چنانچه مقابل این جریان ایستادگی نشود، فردا نه‌تنها در پیشگاه خدای متعال پاسخی برای گفتن نداریم، بلکه آیندگان از ما به‌عنوان خائنان به کشور یاد خواهند کرد.