کاهش سن اعتیاد در استان یزد به ۱۲ سالگی

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد با اشاره به جایگاه یازدهم استان یزد، ازنظر مصرف دخانیات در کشور، گفت: مصرف دخانیات چهارمین عامل مرگ‌ومیر یزدی‌هاست.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا اعلائی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به تاریخچه روز جهانی بدون دخانیات، گفت: هرساله این مراسم روز جهانی بدون دخانیات برگزار می‌شود و تاریخچه این روز به سال ۱۹۸۷ برمی‌گردد؛ لذا این روز مصادف با ۳۱ ماه مه هرسال در سراسر جهان برای جلب توجه و تشویق افراد در راستای ترک محصولات دخانی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: استان یزد یکی از استان‌های درگیر بحث دخانیات است و بر اساس تحقیقات صورت گرفته میزان مصرف دخانیات ۱۷ درصد از افراد بالای بیست سال جمعیت استان یزد را در برمی‌گیرد؛ همچنین متأسفانه مصرف قلیان نیز در سال‌های اخیر در استان یزد افزایش‌یافته است؛ به‌گونه‌ای که ۹ درصد جمعیت مردان قلیان می‌کشند.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد بابیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر بحث شیوع مصرف قلیان در زنان شدت زیادی یافته است، اظهار داشت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته سه تا چهار درصد زنان یزدی در این ماجرا نقش دارند؛ لذا ضروری است در راستا کاهش مصرف قلیان فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

اعلائی با اشاره به اهمیت دیدگاه‌ها و نگرش افراد برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، تصریح کرد: یک کودک دوران کودکی خود را با مخاطرات زیادی سپری می‌کند و همچنین در سن نوجوانی با مخاطرات زیادی روبه‌رو می‌شود و در سنین جوانی و میان‌سالی که فرصتی است برای بهره‌وری است، متأسفانه با توجه به مسائلی و همچنین عدم قدرت نه گفتن به‌صورت خواسته و ناخواسته درگیر مسئله پیچیده‌ای به نام اعتیاد می‌شوند که در این راستا می‌طلبد اهتمام ویژه‌ای برای کاهش این مخاطرات و معضلات اندیشیده شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه دروازه ورود به اعتیاد، سیگار است، خاطرنشان کرد: در طول سال بایستی به‌صورت مرتب و مستمر نگرانی‌‎ها در این راستا به مردم منتقل شود؛ چراکه کشور ما در این راستا دچار چالش است و همچنین بار بیماری‌های جدید در کشورمان افزایش‌یافته است.

وی بابیان اینکه عامل ۸۰ درصد مرگ‌ومیرها در جهان ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است، بیان داشت: در این میان یکی از عوامل بسیار مهمی که در ایجاد بیماری‌های غیر واگیر نقش دارند، بحث اعتیاد و دخانیات است؛ لذا آگاهی دادن به مردم، ترویج فرهنگ خود مراقبتی و ارتقاء سطح سواد سلامت، مهم‌ترین راهکار کنترل بیماری‌های غیر واگیر است.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد با اشاره به اینکه سالیانه حدود ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشورمان دود می‌شود، اذعان کرد: سالیانه ۵۵ هزار نفر بر اثر دود سیگار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌میرند و این درواقع چیزی حدود سه برابر آمار حوادث رانندگی که به این آمار توجه کمتر صورت گرفته است.

اعلائی با تأکید بر اینکه در استان یزد سالیانه سه هزار مرگ‌ومیر در استان یزد صورت می‌گیرد که حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد مرگ‌ومیرها ناشی از مواد دخانیات است، خاطرنشان کرد: استان یزد یازدهمین استان از نظر مصرف دخانیات است و چهارمین علت مرگ‌ومیر در استان یزد به مصرف دخانیات برمی‌گردد؛ همچنین سن اعتیاد در استان یزد از ۱۶ سالگی به ۱۲ سالگی کاهش‌یافته است

این مقام مسئول در پایان اضافه کرد: استان یزد علیرغم اینکه سواد عمومی بسیار خوبی دارد؛ اما سطح سواد سلامت در این استان بسیار پایین است و هیچ ارتباطی بین سواد عمومی و سواد سلامت وجود ندارد؛ لذا سیاست‌های آموزش و فرهنگ‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.