نمایشگاه بین المللی «زیلو» در چین گشایش یافت

نمایشگاه بین المللی «زیلو» با شرکت ۱۳ کشور از جمله ایران روز چهارشنبه در موزه ملی ابریشم چین در شهر ‘خانگو’ مرکز استان ‘جی جیانگ’ گشایش یافت.

به گزارش میبدما به نقل از ایرنا؛ نماینده اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در شانگهای در حاشیه این نمایشگاه در کارگاه معرفی زیلو به عنوان یکی از صنایع دستی ایران گفت: مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و چین از طریق جاده ابریشم با تبادلات فرهنگی مختلفی همراه بوده است که از جمله آن می توان به برخی از واژه ها از جمله ‘شیر’ بر گرفته از زبان فارسی در زبان چینی و واژه ‘چای’ برگرفته از زبان چینی در زبان فارسی اشاره کرد.
‘حسین خلیفی’ در ادامه به نقش فرش در زندگی مردم ایران پرداخت و گفت: فرش عضو لاینفک زندگی مردم ایران بوده و این کالا از دیرباز از طریق جاده ابریشم به بقیه کشورها و از جمله چین انتقال یافته است.
وی در خصوص تاریخچه زیلو در ایران نیز اظهار کرد: تاریخچه زیلو هنوز دقیقا مشخص نیست ولی از شواهد معلوم است که این وسیله از قبل از اسلام در ایران موجود بوده و زادگاه این محصول نیز یزد است.
خلیفی افزود: یزد شهری کویری است که از قدیم در آن زیلو و زیلو بافی رونق فراوانی داشته و در حال حاضر نیز در دو شهر اردکان و میبد این نوع هنر همچنان بعد از گذشت سال ها زنده است.
مدیر بخش اجرایی غرفه ایران نیز در این کارگاه گفت: استقبال چینی ها از زیلوی ایرانی نسبت به بقیه کشورها بیشتر و بهتر است.
عطاالله جلایر افزود: ایران و چین از قدیم توجه خاصی به جاده ابریشم داشتند و اکنون نیز شعار «یک کمربند – یک راه» ادامه راه ابریشم قدیم است.
در ادامه این کارگاه، ‘راستجوی اردکانی’ استاد زیلوبافی یزد، دار زیلو را در نمایشگاه نصب کرد که مورد استقبال چینی ها و شرکت کنندگان خارجی قرار گرفت.
در حین نمایشگاه واژه های ایران، چین، خانگو و دوستی به زبان انگلیسی بافته و به مقامات استان جی جیانگ تقدیم شد.
این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز ادامه ادامه دارد.