بازنگری در طرح تفصیلی میبد در دستور کار قرار گرفت

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به تاثیر استقرار یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی در پیشگیری گفت: با توجه به اینکه مدت اعتبار طرح جامع شهر یزد سال گذشته به پایان رسیده، طرح جامع حفاظت محور شهر یزد با توجه به جهانی‌شدن این شهر تهیه می‌شود و تهیه طرح جدید در اولویت قرار دارد.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان یزد، محمدرضا نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تهیه طرح جامع حفاظت محور برای شهر یزد با توجه به جهانی‌شدن میراث آن خبر داد و گفت: مدت اعتبار طرح جامع شهر یزد سال گذشته به پایان رسیده است، از این‌رو تهیه طرح جدید در اولویت قرار دارد که این موضوع مورد تأکید ستاد ملی بازآفرینی شهری و شورای عالی معماری و شهرسازی است.

وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با شورای شهر و شهرداری برای فراهم کردن مقدمات و شرح خدمات اظهار کرد: تیمی از مجموعه دستگاه‌ها شامل اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی تشکیل شده تا بتوانند این پروژه مهم را شروع کنند که این پروژه هم در راستای طرح بازآفرینی شهری و هم در راستای برنامه‌های حفاظت محور است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد درباره دستاوردهای سفر خود به ایتالیا گفت: در سفر به کشور ایتالیا با یکی از دانشگاه‌ها که در تهیه طرح جامع اولیه یزد در سال ۵۲ مشارکت داشته، آشنا شدیم و قرار است در کنار استفاده بهینه از تخصص کارشناسان داخلی از تجربیات این دانشگاه برای تهیه طرح جامع حفاظت محور برای شهر یزد بهره ببریم.

وی افزود: به زودی این متخصصان در شهر یزد حضور یافته و از تجربیات آنها استفاده می‌کنیم اما با توجه به ثبت جهانی این شهر، نگاه جهانی برای تهیه این طرح لازم و ضروری است.

نقصان محمدی تأکید کرد: تهیه طرح جامع شهر یزد هم از مقیاس ملی و هم از مقیاس جهانی دارای اهمیت است که با جدیت پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته طرح تفصیلی بسیاری از شهرهای استان یزد مصوب و ابلاغ شده است، تصریح کرد: همچنین بازنگری در طرح تفصیلی پنج شهر بافق، اردکان، میبد، یزد و ابرکوه در دستور کار قرار گرفت و تأمین اعتبار شد که بازنگری در طرح‌های مابقی شهرهای استان نیز امسال آغاز می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد یکی از ضابطه‌های ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را توسعه ساخت‌وسازهای خشتی دانست و افزود: با توجه به برنامه‌های استان برای ساخت سازه‌های گلی و معماری خشتی براساس ضوابط ثبت جهانی بافت تاریخی، به دنبال تدوین آئین‌نامه‌ای برای فراهم کردن امکان ساخت سازه‌های خشتی با رعایت ایمنی برای مردم هستیم.

وی بیان کرد: بر همین اساس در سفر به کشور ایتالیا با دانشگاه رم که در این حوزه صاحب‌تجربه است وارد مذاکره شدیم که در کنار آن دانشگاه یزد نیز در حال همکاری با مراکز تحقیقاتی جهانی است.

نقصان محمدی اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی باید به صورت تخصصی به روز و بانک اطلاعاتی کاملی در اختیار داشته باشد تا به عنوان دستگاه دخیل در تصمیم‌گیری‌های عمده عمران شهری فعالیت چشمگیری از آن شاهد باشیم.

وی اولویت‌های برنامه‌های این اداره کل در سال ۹۷ را عملیاتی کردن آزادراه و مسکن اجتماعی، اجرای طرح بازآفرینی شهری در محلات موردنظر، تهیه طرح جامع ۵ شهر استان با تأکید بر تهیه طرح جامع حفاظت محور برای شهر یزد دانست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در تشریح عملکرد حوزه املاک این اداره کل گفت: با استقرار یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی توانستیم حفاظت خوبی از املاک دولتی انجام دهیم و از تصرف اراضی دولتی و حاشیه‌نشینی جدید در شهر یزد پیشگیری کنیم.

وی در پایان بیان کرد: تلاش کردیم املاک را شفاف کنیم و به پروژه‌هایی که متوقف شده بود، کمک کردیم همچنین املاکی که به نتیجه نرسیدند را برگرداندیم که امیدواریم با تداوم این رویه ضمن حفاظت از بیت‌المال بتوانیم آن را درست هزینه کنیم.