توزیع خرما در مسجد بفروئیه قدیمی ترین وقف نامه یزد

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد از برگزاری طرح «ضیافت الهی» در ۵۰ امامزاده و بقعه متبرکه این استان خبر داد.

به گزارش میبدما به نقل از ایسنا – منطقه یزد، حجت الاسلام «حسین زارع زاده» ضمن تبریک پیشاپیش حلول ماه رمضان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از وظایف اوقاف و امور خیریه در ماه مبارک رمضان اجرای نیات واقفان موقوفات مرتبط با این ماه مبارک است.

وی با بیان این که استان یزد دارای یک‌هزار موقوفه با موضوع ماه رمضان است، گفت: عمده نیات وقاف در رابطه با اطعام و افطار روزه‌داران، سپس روضه‌خوان شب‌های قدر و در وهله بعد نیز تایمن روشنایی و گلاب برای مساجد و غیره است.

این مسئول ابراز تاسف از این که تعداد انگشت‌شماری از موقوفات ماه رمضان در استان در ارتباط با مباحث قرانی است، ابراز امیدواری کرد که با اطلاعرسانی و فرهنگ‌سازی رسانه‌ها به مردم وقف‌های جدیدی را در این حوزه شاهد باشیم.

زارعزاده قدیمی‌ترین موقوفه رمضان در استان را وقف‌نامه جامع الخیرات مربوطه به سید رکن الدین(ع) متوفی ۷۲۸ هجری قمری و سید شمس‌الدین(ع) که در ارتباط با افطار روزه‌داران بوده است ذکر کرد و گفت: یکی دیگر از وقف‌نامه‌های قدیمی مرتبط با ماه رمضان در یزد نیز متعلق به سال ۱۰۲۵ هجری قمری در ارتباط با تامین و توزیع خرما در مسجد جامع بفروئیه بوده است.

به گفته مدیر کل اوقاف استان، مجموع عواید وقفیات ماه رمضان استان در سال گذشته ۹۷٫۵ میلیون تومان بوده که ۶۰ میلیون تومان ان مربوط به تامین و توزیع افطاری بوده است.

وی با اشاره به این بخشی از برنامه‌های اوقاف و امور خیریه در این ماه مبارک در ارتباط با امامزادگان و بقاع متبرکه است، از طراحی برنامه «ضیافت الهی» در همین رابطه خبر داد و گقت: امسال شاهد اجرای برنامه «ضیافت الهی» در ۵۰ امامزاده و بقعه استان خواهم بود.

حجت السلام زارعزاده با بیان این که طرح ضیافت الهی از ۲۷ اردیبهشت‌ماه در استان آغاز بکار خواهد کرد، خاطرنشان کرد: امسال در این رابطه از ۴۵ مبلغ بومی و غیربومی نیز بهره گرفته و ۱۵ خیمه معرفت نیز در امامزادگان استان دایر خواهد شد.

وی از اقامه نماز جماعت، قرائت دعا و مناجات، برگزاری برنامه‌های قرانی، برگزاری ویژه برنامه «خدیجه مادر امت»(مصادف با دهم رمضان وفات حضرت خدیجه)، برگزاری ویژه برنامه‌های شب‌های قدر، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف به ویژه وقف‌های مرتبط با ماه مبارک رمضان، راه‌اندازی خیمه‌های معرفت، برگزاری جشن ولادت امام حسن(ع) با عنوان کریم آل طه، برپایی سفره‌های افطار و برپایی نماز عید فطر را از ارکان مهم این برنامه ذکر کرد.

به گفته این مسئول، در قالب این ضیافت ماه رمضان علاوه بر اقامه نماز جماعت در امامزادگان و بقاع متبرکه استان، در ۲۹ امامزاده و بقعه محفل انس با قران، در ۳۰ امامزاده و بقعه مراسم خدیجه مادر امت، در ۳۸ امامزاده و بقعه مراسم جشن ولادت امام حسن مجتبی و سفره‌های افطاری، در ۴۲ امامزاده و بقعه مراسم‌ شب‌های قدر و ۳۹ امامزاده و بقعه نیز برنامه ترتیل‌خوانی و جزء خوان قران دایر خواهد شد.

وی در مورد نماز عید فطر نیز خاطرنشان کرد: به جز در مرکز استان که نماز عید فطر در یک مکان به صورت متمرکز برگزار می‌شود، در ۱۸ امامزاده و بقعه شهرستان‌های استان نیز نماز عید فطر برگزار خواهد شد.

مدیر کل اوقاف استان در پایان نیز یاداور شد: در سال جاری تعداد ۸ وقف جدید در استان ثبت شده که از این تعداد ۴ مورد مربوط به تفت، دو مورد ابرکوه و یک مورد در بافق و یک مورد در اشکذر است.