متن پیام شهردار میبد به مناسبت روز شوراها

اسدزاده شهردار میبد، اعیاد شعبانیه و روز۹ اردیبهشت، روز شوراها را به اعضای شورای اسلامی شهر میبد تبریک گفت و در ادامه به موضوعات مختلف شهری اشاره کرد.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی شهرداری میبد، متن پیام شهردار به شرح ذیل می باشد:

اعیاد شعبانیه و به ویژه ولادت با سعادت امام زمان(عج) و همچنین مناسبت های تاریخی و اثرگذاری همچون روز جوان، روز ملی خلیج فارس، روز کارگر و روز معلم را به کارگران، معلمان و دانشگاهیان و اساتیدی که در حوزه تعلیم و تربیت برای فرزندان این مرز و بوم تلاش های شایانی می کنند را تبریک عرض می نمایم.

روز نهم اردیبهشت، روز ملی شوراها نامگذاری شده و در کتاب آسمانی قرآن مجید نیز سوره‌ای با نام «شورا» وجود دارد که بر قلب نازنین پیامبر اسلام(ص) نازل شده است، نهاد شوراهای اسلامی شهر و روستا تبلور راستین و حقیقی مردم سالاری دینی و سپردن تصمیم گیری امور به مردم است اینجانب این روز را به منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر میبد که یکی از مصادیق بارز خادمان بی منت شهر دانسته که با وظیفه شناسی و توجه به اصل دانش محوری در حل مشکلات شهر تلاش می نمایند و با امانت، کفایت، درایت و کیاست و حسن سلوک برای نیل به جامعه ی شهروند مدار خالصانه کوشش می نمایند تبریک و تهنیت می گویم.

سال ۹۷، بیستمین سال اجرای قانون شوراهای ملی شهر و روستا میباشد و اجرای این قانون مترقی نشان می‌دهد که شوراها نقش بارزی در اداره امور شهر و روستاها دارا هستند و این تصمیم شجاعانه‌ای که بخشی از قدرت اجرایی را در تصمیمات شهر و روستا به مردم و نمایندگانشان سپرده شود، نقطه عطفی است که اعتقاد و اعتماد به جمهوریت را در ارکان جمهوری اسلامی نشان می‌دهد.

در سیره نبوی و زندگی ائمه اطهار(ع) شواهد و قرائن زیادی در باب اهمیت موضوع مشورت با اصحاب و یاران، برای انجام و اداره امور مربوط به جامعه مسلمین، شاهد هستیم؛ پیامبر اسلام برای اینکه از یک سو مسلمانان را به اهمیت مشورت متوجه سازند تا آن را جزو برنامه های اساسی زندگی خود قراردهند، جلسات مشاوره را تشکیل دادند و از صاحب‌نظران و اقشار مختلف مردم دعوت بعمل می‌آوردند.

استقرار نظام شورایی پس از انقلاب اسلامی از اهمیتی برخوردار است که یک فصل و ۸ اصل از قانون اساسی جمهوری اسلامی که حاصل مجاهدت های امام خمینی(ره) و امت و ثمره خون هزاران شهید و ایثارگر بوده، به شوراها اختصاص یافته است.

اصل ۱۰۰ قانون اساسی عنوان کرده که برای پیشبرد برنامه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … هر شهر و هر روستا این امور باید از طریق شورایی باشد که به انتخاب خود مردم صورت می‌گیرد.

سال گذشته شاهد حماسه آفرینی ملت ایران، بویژه شهروندان میبدی بودیم که با حضور و مشارکت فراگیر و ۸۰درصدی در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری حماسه ای بزرگ آفریدند و موجب اقتدار و امنیت ملی کشور شد و شورای پنجم شهر میبد هم محصول مشارکت آگاهانه مردم و جلوه ای از مردم سالاری دینی است.

این روزها بیشتر از هر زمان دیگری موسم گفتگو و همکاری برای شرکت در مسابقه خدمت‌رسانی به مردم است و شهر میبد باید به پایگاهی برای گفتگوی همه افراد و جریانها که در زیر چتر قانون و نظام قرار دارند، تبدیل شود. چه نیکوست که با گفتگو و تحمل یکدیگر حول نقاط مشترک، آرمان های انقلاب و منافع مردم گرد هم آییم تا زمینه خدمتگذاری به شهروندان و میهمانان و مهاجرین را فراهم شود. باید هوشیار باشیم و این موضوع را مدنظر داشته باشیم که از نومیدی مردم هیچکس سود نخواهد برد و منتفع نمی‌شود.

امسال شهرداری میبد وارد پنجاه و سومین سال فعالیت خود می شود، نه تنها ساکنان میبد، بلکه قلب دهها هزار دوستداران میبد در داخل و خارج شهر، به این شهر گره زده شده بنابراین مدیریت این شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

میبد اولین شهر نمونه گردشگری در ایران می باشد و با توجه به اهمیت این موضوع، مدیران استانی و شهرستانی و منتخبین مردم باید علاوه بر نگاه منطقه ای، نگاهی ملی و بین‌المللی نسبت به میبد داشته باشد.

شهر یک موجود زنده است و متعلق به همه است؛ باید توجه داشته باشیم که نسل های آینده ما نیز از شهر و امکانات آن سهم دارند پس، از شهروندان برای یاری رساندن به مدیریت شهری برای اداره هرچه بهتر شهر کمک و یاری می طلبیم.

میبد با توجه به اهمیت و وسعتی که داراست، علی‌رغم تمامی ظرفیت‌ها، با چالش های مختلفی نیز روبروست؛ یکی از نکات حائز اهمیت سال ۹۶ در حوزه مدیریت شهری، مغایرت های طرح جامع و تفضیلی میبد بود که با تلاش های بسیار در حال پیگیریست و بواسطه این طرح، محدوده شهر از ۳۲۰۰ هکتار به ۳۷۰۰ هکتار افزوده شد که به همین دلیل باید به مناطق اطراف میبد مناطق کم‌برخوردار نیز خدمات ارائه دهیم.

مدیریت شهری انتفاع بسیار اندکی از منابع دولت می‌برد و متکی به منابع درآمدی خود هستند و اداره کردن شهر، اعم از نگهداری فضای سبز، جمع‌آوری زباله شهر میبد به صورت سالانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان بودجه شهر را به خود اختصاص داده و این هزینه بدون احتساب هزینه های عمرانی شهر است؛ مجموع وصولی درآمد در سال ۹۶ شهرداری میبد، ۲۶ میلیارد تومان محقق شده که فقط می‌تواند هزینه اداره کردن سه ماه شهر را تامین کند.

کار نمایندگان شما در شورای شهر بسیار سخت است چراکه باید هزینه های ارائه خدمت را تامین کنند؛ اگر مشارکت مردم نباشد، عملا شهرداری نمی‌تواند شهر را مطابق میل شهروندان اداره کند، آرزوی ما این است که منابع شهر از درآمدهای پایدار تامین شود و وابستگی به درآمدهای ناپایدار به حداقل برسد چرا که نسبت به سرانه جمعیت برخوردار ما و اغلب شهرهای استان و مرکز استان ۷۰درصد کسر بودجه در طرح های عمرانی و خدماتی شهر میبد موجود می باشد.

یکی از معضلات شهر میبد، آلودگی هوا می باشد، با تردد حدود ۳۰۰ مینی بوس برای سرویس دادن به کارگران کارخانه ها و ۳۰ مینی بوس درون شهری و برون شهری چیزی حدود ۱۸۰۰ تردد توسط این وسایل نقلیه در شهر ایجاد گردیده و بیش از ۳۰۰ کارخانه صنعتی بزرگ و کوچک آلاینده در شهرکهای صنعتی میبد و شهر مجاور، که مسبب آلودگی شهر میباشند و امروزه در پاره ای از روزهای سال بویژه جهت گروه های حساس جامعه ایجاد مشکل و زندگی شهروندان را سخت و مورد تهدید قرار داده است.

لذا ما وظیفه داریم با تقویت و افزایش اختیارات شوراها در چارچوب قانون و مشارکت عامه مردم و همراهی و همدلی مسئولان و بویژه ادارات دولتی و نهادها، بستر توسعه و رشد را بیش از گذشته فراهم کنیم و به برکت آگاهی و اعتماد مردم، و تخصص های لازم منتخبین در شورای اسلامی شهر میبد و حضور تنها بانوی منتخب، که بعنوان اولین نماینده بانوان این شهر طی بیست سال گذشته که مایه افتخار می باشند، زمینه رشد و تعالی شهرستان را در اجرای پروژه ها و طرح ها خصوصاً در بافت تاریخی سرعت مضاعف بخشیم.

همگی ما بر این باوریم که میبد به عنوان اولین شهر نمونه گردشگری، از فرصت‌ها، قابلیت‌های بسیاری برخوردار بوده و واجد رشد و پیشرفت همه جانبه است؛ لذا با تاکید بر هویت تاریخی و فرهنگی این شهر، برای احیای فرصت های تاریخی این شهر مصمم هستیم.

افزایش تعلق خاطر به شهر و فرهنگ شهروندی، ارتقاء سطح آموزش و اطلاع رسانی مستمر ورفاه شهروندان، یکی از سیاست های مدیریت شهری و شورای پنجم شهر میبد است که در همین راستا، تلاش می کنیم با کمک همه دستگاه‌های دخیل در این امر، شرایط مناسبی را برای آن ها فراهم کنیم. شهرداری میبد به مقوله توسعه متوازن و عدالت‌محور، باور و اعتقاد دارد و در سیاست های خود نیز این مهم را دنبال خواهیم کرد، لازم است از فرماندار محترم، نماینده محترم مردم تفت و میبد در مجلس، امام جمعه معزز، پرسنل خدوم شهرداری و شورایارهای محلات که در این دوره همکاری و عنایت بسیار خوبی را نسبت به مدیریت شهری دارند، تقدیر و تشکر نموده و امیدواریم با تعامل و همکاری با همه دستگاه‌ها بتوانیم شهر را به سمت توسعه و آبادانی درخور شان شهروندان میبدی، پیش ببریم و معتقدیم هرگونه حرکت اختلاف برانگیز و نومیدانه موجب عقب افتادگی از جریان توسعه و پیشرفت شهر میبد بوده و جز با تعامل و انسجام نمی‌توانیم به پیشرفت دست یابیم و مدیریت شهری میبد دست همگان را برای رشد و توسعه شهر میبد می فشارد و برای رفع موانع توسعه‌ای شهر به کمک همگان نیازمندیم.

محمود اسدزاده فیروزآبادی

شهردار میبد