مشاور اداره منابع طبیعی یزد: ۳۰۰۰ هکتار از زمین های میبد، دچار شق و شکاف شده اند/ به هم پیوستگی شکاف های زمین در میبد، خطرناک است

دکتر اصغر زارع چاهوکی با اشاره به مداخلات انسان به صورت غیر مستقیم در طبیعت استان یزد، گفت: امروزه در دشت یزد اردکان، ریزگرد، خشکسالی، شق و شکاف و فرو نشست زمین به عینه خود را نشان داده است.

به گزارش میبدما؛ وی در بازدیدی که با حضور خبرنگاران برخی از رسانه های میبد از زمینهای اطراف شهرستان در محدوده کمربند حلقوی میبد – اردکان صورت گرفت، اظهار داشت: از وسعت ۴۵۰۰ هکتار زمینی که دچار شق و شکاف شده است و از روستای فهرج یزد به نزدیکی اردکان کشیده شده، وسعت ۳۰۰۰ هکتاری و حدود ۸۰ درصد شق های استان را می توان در میبد مشاهده کرد.

دکتر زارع با بیان این موضوع که مهمترین عامل ایجاد این شکاف ها برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی می باشد، ادامه داد: شق و شکاف در دیگر جاهای کشور و حتی در دیگر کشورهای جهان نیز مشاهده می شود که در یک خط به عمق سفره زیرزمینی می رسند.

به هم پیوستگی شکاف ها در میبد خطرناک است

وی تصریح کرد: ولی خطری که یزد را تهدید می کند پیوستگی و به هم رسیدن این شق و شکاف ها می باشد که به نوعی شبکه ای یا به صورت تار عنکبوت در آمده و بازخورد این پیوستگی و به هم رسیدن، قدرت تخریب آن را نیز بالاتر می برد.

مشاور اداره منابع طبیعی یزد با اشاره به عمق زیاد این شکاف ها تا حدود ۱۰۰ متر و سفره زیرزمینی بیان داشت: وجود قدیمی ترین شکاف ها در فهرج یزد و جوان ترین آنها در میبد و کمرنگ شدن این موضوع در نزدیکی اردکان، نشان از مسیر حرکت این شکاف ها به این سمت دارد.

برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی، عامل اصلی ایجاد و گسترش شکاف ها

وی با بیان این نکته که طبیعت خود را مدیریت می کند گفت: وجود گیاهان تاق(طاق) در این شکاف ها که اصولا به صورت خود رو بیرون آمده، و وسعت گرفتن رشد آنها به علت جا به جایی بذر گیاهان به وسیله طوفان و باد و همچنین برخی از حیوانات، یکی از صحنه های مدیریت طبیعت به وسیله خود است.

دکتر زارع، برش و تخریب زیرساخت قدرتمند ریل آهن ایستگاه نظرآباد اشکذر را یکی از نتایج شق و شکاف عنوان کرد و افزود: برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمین موجب ایجاد شق و شکافهای می شود که زیر سطح زمین را کامل مستعد فرونشست و تخریب به وسیله کوچکترین شوک یا زلزله می کند.

دکتر زارع چاهوکی در انتها با عنوان کردن این موضوع که هر چیزی که نظم بگیرد قابل پژوهش و رصد و بررسی می باشد گفت: دانشگاه یزد و دانشگاه میبد برای رسیدگی علمی به این موضوع قرار همکاری دارند و بر محور مخاطرات، تحقیقات و بررسی عمقی را انجام خواهند داد.