آقای استاندار! مهاجرانی هم همین حرف ها را زد

حجه الاسلام و المسلمین ابوالفضل امامی میبدی

  • حجه الاسلام و المسلمین ابوالفضل امامی میبدی

بیش از یک دهه پیش یک روشنفکر مآب به نام مهاجرانی که خودش اعلام کرده بود که در کودکی شیر خر خورده است، در اقدامی مشکوک موجی رسانه ای را به راه انداخت که عزاداری برای امام حسین سبب افسردگی می شود. نقاب ضدیت وی با اهداف امام خمینی وقتی برافتاد که وی در پی فتنه خانمانسوز و نفس گیر ۸۸ به انگلیس پناه برد.

متأسفانه استاندار یزد که تخصصی در حوزه اسلام شناسی، فقه اجتماعی و فقه تربیتی ندارد، در مصاحبه ۲۴ آذر ۹۲ با سایتی مدعی اصلاحات، در پاسخ مطلبی درباره نشاط اجتماعی در یزد می گوید:

«این مسئله را با من در میان گذاشتند. افسردگی مردم یزد مطرح شده است، چه باید کرد مهم است. به مسئله و جنبه های غم انگیز هم باید اشاره شود، برای نمونه برنامه های صدا و سیمای یزد با دیگر استان ها تفاوت زیادی دارد. به طوریکه عمده برنامه های یزد حزن و اندوه است. الان مذهبی های ما هم با صدا و سیمای یزد مشکل دارند. ما باید توجه داشته باشیم که دین اسلام یک دین سرزنده و شاداب است. در واقعه عاشورا شما واقعه عشق و عشق بازی را می بینید، بحث کشت و کشتار نیست بلکه چون حضرت امام حسین علیه السلام آگاهانه وارد میدانی می شود که باطلی حق جلوه داده نشود و حقی باطل نشان داده نشود. این صحنه ها صحنه های زیبایی دارد که ما تبدیل به حزن و اندوه کرده ایم. من می گویم رویه کارهای ما باید طوری باشد که ما را به سرچشمه اسلام برساند. آداب و رسوم ما متفاوت است که باید تغییر کند. این تغییر به نظر من با شرایط روز تغییر می کند».

روشن است که این سخنان ارزش پاسخگویی ندارد و کافی است بدانید که بین گریه بر سید الشهداء و افسردگی رابطه تضاد وجود دارد نه رابطه مستقمیم. به هر روی آقای میرمحمدی لابد می تواند بفهمد که امام زمان الگوی همه جهانیان است و ایشان هر صبح و شام بر مصیبتهای امام حسین گریه می کند. عجیب است که جناب استاندار معیار تغییر را هم مشخص کرده است: «آداب و رسوم ما متفاوت است که باید تغییر کند. این تغییر به نظر من با شرایط روز تغییر می کند».

البته وی در این جا صراحتاً از نظر خودش حرف می زند! آیا جناب استاندار، فقیه است؟ آیا در فقه وی، «شرایط روز» هم یکی از منابع فقه تربیتی و اجتماعی است؟ چگونه یک فرد بی تخصص به خود اجازه می دهد در حیاتی ترین و حتی امنیتی ترین مسائل حاکمیت و اسلام با این روش برخورد کند؟

البته جمعی از اهل علم، پاسخی مشفقانه و مستندی به وی دادند؛ ولی ما از بازتاب رسانه ای واکنش استاندار مطلع نشدیم. خوب است  که جناب استاندار در این فرصتی که در اختیارش قرار گرفته استف اشتباه فاحش خود را رسماً اعلام کند. همه می دانیم که بی احتیاطی و اشتباه درباره خط سرخ امام حسین، بسیار خطرناک است.