همایش سلامت اجتماعی در میبد برگزار شد

رئیس اداره بهزیستی میبد گفت: بیشتر مشکلاتی که در خانواده ها پیش می آید به عدم انتخاب صحیح زوجین و نداشتن شناخت از هم در هنگام ازدواج برمی گردد.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی آموزش‌پرورش؛ سید محسن فلاح رئیس اداره بهزیستی شهرستان میبد در همایش سلامت اجتماعی که به همت اداره بهزیستی شهرستان میبد و با همکاری اداره آموزش و پرورش این شهرستان در محل سالن آمفی تئاتر آموزش و پرورش برگزار شد ، با اشاره به اهمیت آموزش در امر تشکیل خانواده که به عنوان یک زیربنا برای جامعه است ، گفت : زندگی همیشه باید همراه با شناخت و آموزش باشد و تا زن و مرد ویژگیهای هم را نشناسند ، نمی توانند در زندگی موفق باشند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان میبد افزود : زیربنای توسعه هر جامعه خانواده است و وقتی یک خانواده به درستی شکل می گیرد که با شناخت و انتخاب آگاهانه همراه باشد .

وی در ارتباط با طرح دانشنامه ازدواج گفت : این طرح در هیچ حای کشور مانند شهر میبد اجرا نشده است ، در نشستی با حضور امام جمعه ، فرماندار و مسئولین شهرستان ، این طرح به صورت مشارکتی که همه در آن حضور داشته باشند ، ابداع شد و مراسم رونمایی از آن نیز سال گذشته در فرمانداری میبد برگزار شد .

فلاح در ادامه بیان کرد : آموزش در این طرح به صورت داوطلبانه است و از شروع طرح تا به حال ۱۲۶۰ نفر آموزش دیده اند که آمار خوبی است .

وی گفت : بعد از یکی دو سال اجرای طرح و دیدن بازخورد ، طرح در مناطق دیگر کشور که مورد نیاز باشد ، اجرا خواهد شد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان میبد ساعات آموزش در طرح دانشنامه ازدواج را ۶ ساعت عنوان نمود که افراد با سرفصلهایی در مباحث آموزشی این طرح نظیر ضرورت آموزش پیش از ازدواج ، آشنایی زوجین نسبت به هم قبل از ازدواج ، عشق ، معیارهای انتخاب همسر ، موضوع نامزدی و عقد و موضوع های سال اول زندگی مشترک تحت آموزش قرار می گیرند.

وی انتظار خود را از متولیان امر آموزش در شهرستان میبد ، همکاری در اجرای این طرح ذکر نمود.

فلاح افزود : افراد از سنین ۱۴ سال تا آستانه ازدواج می توانند در این طرح آموزش ببینند و کلاس نیز با رسیدن تعداد به حد نصاب ۲۰ نفر تشکیل خواهد شد ، مربیان هم خود تحت آموزش قرار گرفته اند .

وی با اشاره به این که طلاق منفورترین حلال است ، خاطر نشان نمود : با اجرای طرح دانشنامه ازدواج ، مطمئنا آمار طلاق پائین می آید ، همینطور که شواهد نشان داده است .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان میبد بیان کرد : هدف از این نشست ، گفتن آنچه در این جمع مطرح شده به دیگران است و لازم است که همه ابتدا از خود و خانواده خود شروع کنیم و بعد به جامعه هدف توجه داشته باشیم و بدانیم که با وجود همه تلاشهای خوبی که در بالا بردن رتبه کنکور در سطح شهرستان شده ، تنها قبولی در کنکور ملاک در امان بودن از آسیب های اجتماعی نیست .

وی موسسه های آستان امید ، اردیبهشت و مرکز مشاوره ضیایی را از مراکز اجرای طرح دانشنامه ازدواج برشمرد که افراد جهت ثبت نام می توانند به آنجا مراجعه نمایند.

فلاح با اشاره به افسردگی به عنوان یکی از عوامل ایجاد طلاق از اجرای طرح اضطراب در مدارس یاد کرد که قرار است برگزار شود ، همچنین افزود : برگزاری جلساتی با مباحث مهارتهای زندگی نیز در مدرسه های شهرستان با پیشنهاد و همکاری مسئولین آن مدارس صورت گرفته است .

در ادامه این همایش فاطمه محمدی کارشناس مسئول پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بهزیستی استان یزد نیز از پیش قدمی شهرستان میبد در اجرای طرح دانشنامه ازدواج و همچنین سایر خدماتی که از طریق اداره بهزیستی صورت می گیرد نظیر مرکز ژنتیک میبد که می توان گفت در هیچ جای کشور امکاناتی مانند این مرکز وجود ندارد ، سخن گفت و بیان کرد : با پتانسیل های خوبی که این شهرستان دارد و همچنین همکاری هایی که در بین مسئولین و مردم است ، همیشه شهر میبد در تمام زمینه ها حرف برای گفتن داشته است .

وی در ادامه افزود : متاسفانه در ازدواجهایی که در سطح جامعه ما صورت می گیرد در ارتباط با انتخاب همسر معیار درستی وجود ندارد و همچنین زو جین شناخت و آگاهی از هم و فرهنگهای هم ندارند و به این علت با تشکیل خانواده سازگاری بین آنها وجود نخواهد داشت .

این کارشناس تصریح نمود : حتی در خانواده هایی هم که سعی شده از نظر سطح فرهنگ و آداب و رسوم جامعه در انتخاب همسر به هم نزدیک باشند تا ازدواج پایداری بیشتری داشته باشد ، اما به سبب نداشتن شناخت و آگاهی نتوانسته اند زندگی خوبی داشته باشند ، در صورتی که می توان با شناخت ، حتی اگر ازدواج با فرد غریبه ای هم صورت می گیرد ، بتواند پایداری داشته باشد .

وی گفت : زمانی که فرزند ما تحصیل می نماید به خودی خود از مهارتهای ارتباطی و مسئولیتهای زندگی دور می ماند ، زیرا زمانی که درس می خواند مسئولیتهای کمتری نیز در زندگی به او داده می شود در صورتی که در خانواده های گذشته اگر ازدواج موفقی داشته اند ، تنها به دلیل سبک زندگی خانواده بوده است که فرزند همراه با بزرگ شدن ، برای ازدواج هم آماده می شد ، زیرا همراه با درس خواندن ، مسئولیتهایی هم به او داده می شد و همزمان هم درس می خواند و هم چند کار را با هم انجام می داد ، اما متاسفانه در حال حاضر اگر دو مسئولیت را به دانش آموزی که تازه دیپلم گرفته بدهیم ، واقعا گیج می شود و کاری از دستش بر نمی آید.

محمدی گفت : در آموزشهای پیش از ازدواج ، تمرین هایی به بچه ها داده می شود که با انجام آن ، به خوبی متوجه خواهند شد که چگونه چند کار را با هم انجام دهند و تحمل سختی ها و چالش های زندگی را داشته باشند.