در استان یزد ۶۰۰ بیمار دیالیزی وجود دارد

مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه، مسئولین رسیدگی به بیماران خاص را در اولویت قرار دهند، از وجود ۶۰۰ بیمار دیالیزی در استان یزد خبر داد.

به گزارش میبدما؛ محمدحسین قاسمی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه دو نوع بیمار داریم که یک دسته بیماران خاص و یک دسته بیماران صعب‌العلاج هستند، گفت: بیماران صعب‌العلاج بیمارانی مانند سرطانی‌ها هستند که طول مدت بیمارانی آن‌ها و هزینه‌های آن سرسام‌آوراست.

وی افزود: چهار بیماری است که ازنظر اداره بیمه، بیماری خاص محسوب می‌شود، نه اینکه بیماری سرطان خاص نباشد اما ازنظر سازمان‌های بیمه، فقط این چهار بیماری دفترچه بیماری‌های خاص می‌گیرند.

مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی یزد، با اشاره به اینکه بیماری‌های هموفیلی، تالاسمی، دیالیز و ام‌اس یک سری خدمات پزشکی رایگان به آن‌ها ارائه می‌شود که هرکدام بسته خدمتی آن‌ها فرق می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: بیماران دیالیزی حدود ۶۰۰ نفر، بیماران هموفیلی ۱۶۰ نفر، بیماران تالاسمی ۱۵۰ نفر و بیماران ام‌اس حدود ۸۰۰ نفر در سطح استان یزد داریم.

قاسمی بابیان اینکه بیماران دیالیزی، هزینه دیالیز آن‌ها رایگان و هزینه آن به عهده اداره بیمه است و هزینه‌ای از بیمار دریافت نمی‌شود، اظهار داشت: همچنین بیماران هموفیلی، فاکتورهای خونی که جان آن‌ها بستگی به این فاکتورهای خونی دارد و برای بیماران حیاتی و هزینه‌های دندانپزشکی آن‌ها، دارو و هزینه توان‌بخشی به عهده اداره بیمه است.

وی ادامه داد: بیماران تالاسمی هر ۲۰ روز یک‌بار تزریق خون‌دارند و هزینه کلیه خدمات دندانپزشکی و یک سری از داروهای ضروری آن‌ها و بیماران ام‌اس، هزینه، ‌ام آر آی آن‌ها، هزینه فیزیوتراپی، هزینه آمپول‌های آن‌ها برای تزریق و اگر لازم باشد که در بیمارستان بستری شوند، هزینه‌ای از بیمار دریافت نمی‌شود و کلیه هزینه‌ها به عهده سازمان‌های بیمه است.

مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی یزد، این بیماری‌ها را یک نوع بیماری مادام العمر دانست و عنوان کرد: چون طول دوره بیماری و مدت درمان آن‌ها طولانی‌مدت است، بیماران یک مدت طولانی چندساله با آن بیماری درگیر می‌شوند و ازنظر روحی و روانی یک سری مشکلات برای آن‌ها پیش می‌آید.

این مسئول بابیان اینکه این بیماری‌ها داروهایشان، صد درصد جز بیمه قرارمی گیرد، بیان کرد: هرکدام از این بیماری‌ها یک انجمن دارد که درزمینهٔ های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و کمک‌هزینه درمان به آن‌ها کمک می‌کنند.

قاسمی اضافه کرد: سازمان‌های بیمه‌گر هرچند که قسمتی از هزینه‌های درمان بیماران را پرداخت می‌کنند، ولی بازهم کافی نیست و اگر نهادهایی که دستی در این کاردارند و مخصوصاً انجمن‌های خیریه که هرچه بتوانند در این مجموعه وارد شوند و ازنظر مسائل هنری، ورزشی، تفریحی به این بیماران کمک کنند، در بهبودی آن‌ها خیلی می‌تواند موثرو زندگی باکیفیت‌تری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مسئولین باید بیشتر رسیدگی و امکانات بیشتری را در اختیار این بیماران قرار دهند، گفت: سازمان‌ها و انجمن‌هایی که با این بیماری درگیر هستند، می‌توانند کمک کنند تا از افزایش این بیماری‌ها جلوگیری کنیم.

مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی یزد، در خصوص بیماری‌های تالاسمی و هموفیلی یادآور شد: این نوع بیماری‌های که به‌نوعی ژنتیکی محسوب می‌شود با شناسایی قبل از ازدواج، می‌توانیم از تولد فرزندانی که متولد می‌شوند، جلوگیری کنیم تا تعداد آن‌ها کمتر شود.

این مسئول اذعان داشت: بیماران افرادی که نارسایی کلیوی دارند و منجر به دیالیز می‌شوند، با اصلاح سبک زندگی، استفاده کردن از غذای سالم، نخوردن غذای فوری و انجام دادن ورزش‌های روزانه می‌توانند از کلیه‌ها محافظت کنند.

قاسمی در پایان تأکید کرد: چون دلیل بیماری ‌ام اس قطعی، مشخص و شناخته‌نشده ولی مطمئناً داشتن زندگی کم استرس و انجام ورزش‌های روزانه می‌تواند از گسترش این بیماری جلوگیری کند.