جایزه “روح داووس” به شیمون پرز، پاسخ مدیران اجلاس به حضور هیات ایرانی

اعطای جایزه «روح داووس» به رئیس رژیم صهیونیستی نشان داد که برخلاف نظر نزدیکان رئیس جمهور، روسای اجلاس نظر دیگری درباره ستاره این نشست سیاسی – اقتصادی داشتند. در همین راستاست که بارها تاکید شده به چنین اجلاس هایی که با برنامه ریزی کشورهای سلطه گر طرح ریزی و اجرا می شود نباید خوش بین بود.

اجلاس جهانی اقتصاد در اقدامی عجیب و برای اولین بار با ابداع جایزه ای به نام «روح داووس» این جایزه را به رئیس رژیم صهیونیستی اعطا کرد.

به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، “کلاس شواب”، رئیس اجلاس جهانی اقتصاد با بیان اینکه نخستین بار است در این اجلاس به فردی جایزه اعطا می‌شود، عنوان داشت: شیمون پرز، رئیس اسرائیل “یک نمونه جهانی و دارای شخصیت بسیار ویژه‌ است.”

شیمون پرز خوشحالی خود از دریافت این جایزه را با آروزی صلح برای خاورمیانه ابراز کرد.

پرز با بیان اینکه برای تحقق صلح در خاورمیانه تلاش خواهد کرد، در خصوص سوریه گفت: مداخله طرف‌های خارجی به حل بحران سوریه نمی‌انجامد و راه حل این کشور باید داخلی باشد؛ چرا که طرف‌های خارجی حل بحران این کشور تلاش نمی‌کنند.

اظهارات شیمون پرز در حالی مطرح می شود که تقریبا تمامی کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که عامل بی ثباتی خاورمیانه ، وجود رژیم صهیونیستی در این منطقه است و تمامی موضوعات کلان منطقه ای که به بی ثباتی منتهی می شود با این رژیم ارتباط دارد.

هرچند از رئیس رژیم صهیونیستی انتظاری به غیر از بیان این جملات نمی رود با این حال نکته قابل تامل آن است که این جایزه برای اولین بار در حالی به شیمون پرز اعطا شد که هیات بلند پایه ایرانی به سرپرستی رئیس جمهور پس از سالها در این اجلاس شرکت کرده بود.

حضور آقای روحانی البته با استقبال برخی رسانه ها و کارشناسان هم مواجه شد حتی برخی از رسانه های نزدیک به دولت از وی به عنوان ستاره اجلاس داووس یاد کرده بودند.

موضوعی که بلافاصله پس از حضور رئیس جمهور و تیم همراه، از سوی یکی از خبرنگاران مورد سئوال قرار گرفت.

در پایون جمهوری اسلامی فرودگاه مهرآباد آقای روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بنا به گفته برخی رسانه‌ها شما ستاره اجلاس داووس بودید و حضور شما و اخبار این اجلاس،‌بر اجلاس ژنو دو سایه سنگینی انداخت، گفت: «خود اجلاس داووس و اخبار مرتبط با آن و سه چهار مصاحبه‌ای که با شبکه‌های بین‌المللی از جمله تلویزیون سوئیس‌،سی ان ان و انعکاس آن‌ها انجام شد کلا بر ژنو دو سایه انداخت.»

اعطای جایزه «روح داووس» به رئیس رژیم صهیونیستی نشان داد که برخلاف نظر نزدیکان رئیس جمهور، روسای اجلاس نظر دیگری درباره ستاره این نشست سیاسی – اقتصادی داشتند. در همین راستاست که بارها تاکید شده به چنین اجلاس هایی که با برنامه ریزی کشورهای سلطه گر طرح ریزی و اجرا می شود نباید خوش بین بود.

علی رغم این موضوع، اصطلاح «روح داووس» برای کارشناسان داخلی یادآور اصطلاح «روح توافق ژنو» نیز است.

داووس و ژنو از جمله شهرهای سوییس به حساب می آیند که در ماه های اخیر میزبان مقامات ایرانی بودند.

مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در ژنو برگزار شده است که در نهایت به امضای توافقنامه هسته ای میان ایران و ۱+۵ منجر شد.

با این حال پس از امضای توافقنامه، آمریکا و اتحادیه اروپا در چند نوبت با وضع تحریم های جدید بندهای توافنامه را نادیده گرفتند.

پس از قرار گرفتن ۱۹ فرد و شرکت ایرانی و خارجی در فهرست تحریم‌های آمریکا که با انتقادات گسترده داخلی مواجه شد، عباس عراقچی با انتقاد از اقدام آمریکا اعلام کرد که تحریم های جدید نقض روح توفقنامه ژنو بود.

پس از عراقچی، ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز این موضوع را که اضافه شدن چند فرد حقیقی و حقوقی «خلاف روح تحریم‌های ژنو» است را رد کرده و گفت این موضوع به اطلاع مقام‌های ایرانی رسیده بود.

با این حال برخلاف عراقچی برخی ازکارشناسان معتقد بودند تحریم های جدید نه تنها بر خلاف روح توافق ژنو بود بلکه چند اصل قوانین بین المللی و دو بند از توافقنامه ژنو را نادیده گرفته است، علاوه بر این، تحریم های جدید عدم حسن نیت کشورهای غربی را نمایان می کند.

گزاره ای که اعطا  جایزه روح داووس به شیمون پرز رئیس رژیمی که همراه با آمریکا دشمنان اصلی نظام اسلامی به حساب می آید، نیز بار دیگر آن را تایید کرد.