ذرات معلق در هوا همچنان نفس‌گیر است

مسئول ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان یزدگفت:ذرات معلق در هوا سلامت مردم استان در دشت یزد_ اردکان را نشانه رفته است.

به گزارش میبدما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ شهر یزد که در منطقه بیابانی ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، در گذشته ای نه چندان دور از هوای پاکی برخوردار بود، با افزایش جمعیت و فعالیت های اقتصادی و صنعتی بویژه در دشت یزد – اردکان میزان آلاینده ها افزایش یافته و آلودگی هوا سلامت یزدی ها را به خطر انداخته است.

هاشمی رئیس مرکز تحقیقات خون و سرطان استان یزد گفت:استان یزد رتبه سوم بیماری سرطان در کشور را داراست وسرطان خون در کودکان و سرطان سینه در خانم ها و سرطان معده در آقایان شایع ترین سرطان ها در استان یزد است.

افزایش سرطان در استان یزد

صادقیان کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر گفت: سرطان یک مشکل عمده، بهداشتی، سلامتی است، دومین عامل مرگ پس از بیماری های قلب و عروق در دنیا ، سومین عامل در کشور ایران است و چهارمین جایگاه را در هزینه های بیماری را دارد.

صادقیان افزود:حس توده در بدن، خونریزی مجاری بدن،تغییر رنگ و شکل خال ها، کاهش وزن، اسهال و یبوست های متداول و غیر عادی از شایع ترین علائم کلی سرطان است.

فرات، فوق تخصص بیماری های خون و سرطان ادامه داد: بیست درصد سرطان ها ارثی و خانوادگی و هشتاد درصد آن ها به عوامل محیطی چون تغذیه ، فعالیت بدنی، آلودگی هوا و مسمومیت ها بر می گردد.

شبانی،رئیس مرکز پرتودرمانی استان با اشاره به افزایش سالانه هزار و پانصد نفری مبتلایان به سرطان در استان یزد و شلوغی مراکز درمانی در استان گفت : روزانه صد و چهل بیمار به این مرکز مراجعه می کنند که شصت و پنج تا هفتاد نفر ان ها مورد جدید هستند.

برخوردهای قانونی با واحدهای آلاینده در استان یزد

مسئول ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان یزدگفت:ذرات معلق در هوا، از معضلات زیست محیطی منطقه است که سلامت مردم استان در دشت یزد – اردکان را نشانه رفته است.

مسئول ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان یزدگفت:در سال جاری برخوردهای قانونی با واحدهای آلاینده در استان یزد در دستور کار اداره محیط‌زیست استان قرارگرفته است.

سید مصطفی میرزاده مسئول ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان یزد گفت: منشأ آلاینده‌های هوای استان را عوامل داخلی دانست و عنوان کرد: صرفاً آلودگی هوا فقط به بحث ترددها و رفت‌وآمد خودروها در سطح شهر مربوط نمی‌شود و منابع مختلف آلاینده در سطح شهر به‌ویژه صنایع و معادن در استان یزد سبب آلودگی هوا شده است و سهم ویژه‌ای در آلودگی هوا دارند.

میرزاده در خصوص برنامه‌های اداره محیط‌زیست استان یزد در راستای کاهش روزهای ناسالم در استان، تأکید کرد: در سال جاری برخوردهای قانونی با واحدهای آلاینده در استان یزد در دستور کار اداره محیط‌زیست استان قرارگرفته است که در صورت عدم اجرا برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

یزد رتبه سوم بیماری سرطان در کشور

محمدحسن لطفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزدگفت: شیوع بیماریهای غیرواگیر در استان، یک زنگ خطر برای این خطه محسوب می شود.

لطفی خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه شیوع انواع سرطان در بین مردان در رتبه سوم و در مصرف دخانیات، فست فودها، نمک و چاقی به ترتیب در جایگاه ۱۲ ، ۶، ۱۳و ۱۴ کشوری هستیم، از این رو باید سطح سواد سلامت مردم استان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از این بیماریها به همکاری بین بخشی همه دستگاهها نیاز است گفت: ۲۵ درصد سهم سلامت مربوط به افراد جامعه، ۵۰ درصد حاکمیت و ۳۰ درصد به نظام سلامت مربوط می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، داشتن محیط سالم در زندگی افراد جامعه را مهم دانست و اظهار داشت: استان یزد با چالش های چون خشکسالی ، ریزگردها و صنایع آلاینده مواجه است که باید در این زمینه چاره اندیشی کرد تا مردم از زندگی سالم بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: سالانه چهار هزار و ۸۶۰ نفر در استان فوت می کنند که علت فوت ۲۳۰ نفر از آنها، عوارض ناشی از آلودگی هوا است.

وجود بیش از حد صنایع در یزد

سلیمانی زاده باتاکید بر اینکه خطر ذرات معلق در یزد زیاد است اذعان کرد: شهر یزد در جهت باد غالبی که از شمال غرب به سمت جنوب شرق می‌وزد است یعنی از دشت عقدا و اردکان به سمت یزد مهریز یک تونل باد وجود دارد که گرد و خاک و طوفان های محلی از این سمت شکل می‌گیرد البته بادهای دیگری نیز می وزد اما اهمیت و خطرات این تونل باد بیشتر است..

وی عنوان کرد: در مسیر اردکان تا یزد و مهریز ما شاهد شکل گیری صنایع بسیاری هستیم که خطرات گرد و غبار ذرات معلق را بیشتر می کند به طوری‌که در مسیر اردکان عقدا تا یزد و مهریز حداقل ۵ شهرک صنعتی داریم و نصف بیشتر صنایع کاشی، کوره‌های آجر، صنایع شیمیایی و فولاد ها در این مسیر قرار دارند.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط زیست استان یزد گفت: گرد و غبار و ذرات معلق آلودگی صنایع و آلاینده ها را جابه جا کردهاست و علاوه بر آلودگی خود با حمل آلاینده ها آلودگی را بیشتر می‌کنند.

سلیمانی‌زاده افزود: در شهرهای اطراف یزد مانند: عقدا، اردکان، میبد و اشکذر آلودگی را که استنشاق می کنیم فقط ذرات معلق نیست بلکه همراه با این ذرات آلودگی کارخانجات هم هست که آلودگی را بیشتر می کند.

این مقام مسئول اذعان کرد: افزایش گرد و خاک و طوفان یزد را بیشتر در معرض آلودگی قرار داده است.