بیانات آیت الله اعرافی در بین دانش‌آموزان میبدی

امام جمعه میبد در جمع دانش آموزان استعدادهای درخشان شهید رحیمی فر گفت : شما دانش آموزان استعدادهای برتر آینده سازان کشور هستید.

به گزارش میبدما به نقل از میبد آدینه ، آیت الله اعرافی با بیان اینکه ایران اسلامی از ظرفیت های هوشی و استعداد بالایی برخوردار است گفت : ما باید در مرز حرکت و از آن عبور کنیم .
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد : هر یک از شما دانش آموزان بالقوه عالم بزرگ و دانشمند هستید و باید مرزهای دانش را با فکر خود فتح و خودتان را برای کارهای بزرگ آماده و جهان را با علم خود تکان دهید .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود : ما باید در کشور به جایی برسیم که همه استعدادهای خوب در کشور ، تولید کننده علم ارتقاء دهنده فناوری و بالا برنده سطح و جایگاه کشور در منطقه و جهان باشند.
وی گفت : از شما استعدادهای برتر انتظار می رود در تحول و پیشرفت و ارتقاء نظام آموزش عالی نقش آفرینی کنید.
امام جمعه میبد ، آموزش عالی و مراکز دانشگاهی را بال مهم علم و دانش در کشور دانست و گفت : در دو دهه گذشته تحولات عظیمی به لحاظ رشد کمی دانشجویی ، تعداد اساتید و عضو هیئت علمی ، تنوع رشته ای ، جسنیتی ، تعداد مراکز و دسترسی جدا از قومیتی و مذهبی در کشور انجام شده است .
آیت الله اعرافی افزود : نظام اموزش عالی ما از لحاظ رشد کمی دانشجویی از رقم ۲۰۰ هزار دانشجو امروز به قریب ۵ میلیون دانشجو رسیده و بیش از صد هزار عضو هیئت علمی در مراکز دانشگاهی داریم .
مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به رشد رشته های دانشگاهی و عبور آن از هزار کد رشته در تحصیلات تکمیلی و دکتری گفت : شاخص دیگر تنوع جنسیتی است و امروز حضور دختران در دانشگاهها از مرز ۶۰ درصد عبور کرده است .
امام جمعه میبد با بیان اینکه بالای ۲ هزار مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که دسترسی آن را آسان کرده است گفت : امروز بیش از ۵۰ درصد دانشگاهها در اختیار بخش خصوصی است و صدها مرکز پژوهشی و تحقیقاتی در کشور ایجاد شده است .
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه در حوزه فناوری های پیشرفته ۱۰ فناوری پیشرفته مثل نانو ، انرژی هسته ای ، هوافضا و هوش مصنوعی دارای سند است که در شورای انقلاب فرهنگی دنبال می شود به میزان تولید مقاله در کشور اشاره کرد و گفت : ما در رشد علمی و تولید مقاله رتبه اول را در طول سالها داشته ایم و اسناد پایه و پایش حرکت علمی کشور ده ها سند بالادستی بسیار مهم را بعنوان راهنمای حرکت آموزش عالی در دست داریم .
امام جمعه میبد ، یک درصدی بودجه پژوهش ، عدم گره خوردن تولیدات علمی کشور با مشکلات کشور ، عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و نداشتن امکانات کافی برای ماندگاری نخبگان در کشور را از کاستی های آموزش عالی برشمرد و تصریح کرد : علم در دنیای امروز باید مولد ثروت و ارتقاء زندگی اجتماعی شود و ضعف نظام مهارتی و آموزش های کاربردی در کشور رفع شود.