سندی درباره افزایش تحرک بدنی یزدی ها نیست/ آمار دیابت استان یزد در رتبه ۵ کشور قرار دارد

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت استان یزد گفت:در چند سال گذشته به نظر می رسد که تحرک بدنی مردم استان بیشتر شده است ولی هیچ آمار مستندی در این باره وجود ندارد.

به گزارش میبدما، مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد در مصاحبه با خبرنگار “یزد رسا” با بیان اینکه بیشترین علت دیابت کم تحرکی و تغذیه ناسالم مردم استان یزد است اذعان کرد: این علت های مشترکی است که در همه استان های کشور وجود دارد و شاید یکی از علت‌ آن خوردن شیرینی و غذاهای شیرین باشد ولی کم تحرکی و تغذیه نامناسب دلیل اصلی مبتلا شدن به دیابت است.

محمدرضا آقایی ادامه داد: تغذیه باید سه شرط منظم، متعادل و متنوع را داشته باشد یعنی اینکه مردم همه چیز به اندازه و سروقت بخورند.

**۵۰درصد افراد دیابتی استان یزد ناشناخته بودند

وی با توجه به اینکه مصرف چربی، شیرینی و نمک درهمه کشورها بالا می باشد اظهار کرد: باید شیرینی، نمک و چربی را کم کنیم و مصرف سبزیجات و میوهای غیر شیرین را در زندگی خود بیشتر کنیم، بویژه برای افراد دیابتی گوشت باید حتما کم چرب باشد و ازلبنیات کم چرب، پاستوریزه استفاده کنند.

وی گفت: ۵۰درصد افراد دیابتی استان یزد ناشناخته بودند که با تلاش رسانه ها و اطلاع رسانی بسیار زیاد و موثر که داشته اند و خدمات بهداشتی درمانی بسیار زیاد این آمار بسیار کم شده است و این امر باعث شده مردم برای غربالگری و تخصیص بیماری بیشتر به مراکز دیابت مراجعه می کنند.

**سندی درباره افزایش تحرک بدنی یزدی ها نیست

آقایی تصریح کرد: در چند سال گذشته به نظر می رسد که تحرک بدنی مردم استان بیشتر شده است ولی هیچ آمار مستندی در این باره وجود ندارد اما آن چیزی که شواهد نشان می دهد این است که پیاده روی مردم در پارک ها و خیابان و ورزش در پارک ها زیاد شده است. برنامه های مختلفی که مسئولین برای ورزش همگانی استان دارند نشان دهنده این است که ترویج فرهنگ برای ورزش کردن و تحرک بدنی در استان بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه سه گروه وجود دارد که باید به صورت جدی به ورزش آنها اهمیت داد در ادامه گفت: گروه اول خانم هایی که تحرک بدنی در آنها بسیار کم است وتحرک بدنی کمی دارند فکر می کنند که ورزش کردن کار مناسبی نیست درصورتی می توانند با رعایت تمام شئونات اسلامی به ورزش کردن بپردازند، گروه دوم نوجوانان هستند که متاسفانه ما یک نسل فست فودی چاق یک جا نشین پر استرس را داریم، گروه سوم سالمندان هستند که این طرز فکر را دارند که دیگر ورزش کردن ازما گذشته است در حالی که ورزش برای آنها واجب است.

**باورهای مردم استان در مورد دیابت نادرست است

وی با بیان اینکه باورهای مردم استان در مورد دیابت نادرست است بیان کرد: مردم یزد باور دارند دیابت خشکی دهان و خوب نشدن زخم پا و تکرر ادرار است اما غافل از این که وقتی دیابت به این علائم رسید یعنی اینکه قند فرد بیمار ۲۰۰ یا ۱۸۰ است و آن فرد به دیابت مبتلا شده است. باور غلط دیگری که مردم دارند فکر می کنند با مصرف مواد مخدر قند خون پایین می آید که چنین چیزی به هیچ وجه درست نمی باشد.

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت استان یزد با اشاره به اینکه شیوع دیابت بارداری در استان یزد بسیاربالا می باشد بیان کرد: شعار امسال دیابت و بارداری است که خانوم های باردار باید بسیار مواظب دیابت بارداری باشند هم اول بارداری و هم ماه های ششم و هفتم آزمایش قند را بدهند و در این مدت رژیم غذایی منظم را داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به خدمات مراکز دیابت استان یزد اظهار کرد: خوشبختانه اقداماتی برای افراد دیابتی در استان انجام شده است که این اقدامات موثر باعث شده است شیوع دیابت استان که همیشه رتبه اول یا دوم را در کشور داشته است درحال حاضر در رده پنجم قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: چهار سال پیش به همت خیر مرحوم علی خانی ساختمان مرکزدیابت استان افتتاح شده است که می توان گفت مرکز دیابت خانی مدل جامع کلینیک دیابت در کل کشور است که همه خدمات دیابت را اعم ازفروشگاه مواد غذایی، سالن ورزشی، ارائه تجهیزات، کلینیک فوق تخصصی چشم و غیره… دارا می باشد.

**افتتاح اولین بیمارستان تخصصی فوق تخصصی دیابت کشور در استان یزد

آقایی گفت: احداث اولین بیمارستان تخصصی فوق تخصصی دیابت کشوردراستان بیمارستان حضرت زینب کبری(س) اشکذر می باشد. بیمارستان حضرت زینب کبری (س)تا یک سال دیگر یعنی تا آخر سال ۹۷ افتتاح می شود.

وی در خصوص برنامه های هفته دیابت تصریح کرد: در روزهای ۲۱ و۲۲آبان ماه سمینار دیابت و حضور ۱۵۰ نفر از دانش آموزان سفیر سلامت در مرکز تحقیقاتی- درمانی دیابت یزد برگزار می شود.

آقایی با بیان اینکه نششست خبری روز جهانی دیابت با حضور اهالی رسانه و خبرنگاران برنامه های دیگری هفته دیابت در یزد است ابراز کرد: برگزاری همایش ” بانوی سالم، خانه‌ی سالم”، با حضور بانوان کارمند ادارات یزد در ۲۳ آبان ماه، همایش زندگی سلام با موضوع” دیابت و بارداری” در فرهنگسرای شهرداری در روز ۲۵ آبان ماه، برنامه‌ی ” ورزش همگانی” و ” نشاط دیابت” در پارک‌های سطح شهردر روز ۲۵ آبان ماه از دیگر برنامه های هفته دیابت در یزد است.